• Publicerad av klang på 13 augusti, 2008 vid 15:01

Strapatserna på Karpathos har lärt mig att en bra impact väst är något man bör lägga pengar på. Har en väst men som inte skyddar de nedersta revbenen, är nu på G och letar efter en rejäl michelin-gubbe-väst…

Har vi några trådar i ämnet redan? Sökte lite men kunde inte hitta någon bra träff.

nlc svarade 16 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • 40knots

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 18:28

Jag har sedan slutet av 80 talet seglat med en vattenskid flytväst. Undrar om såkallade impact västar skyddar bättre? Vid vattenskidning faller man ju ganska ofta och skador är rätt så vanliga. Dessutom så är det ju flytväst på samma gång.

• getwet

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:21

Ridvästar är betydligt bättre än de impactvästar som vi använder. Dessa är typgodkända och klassade enligt regler (betydligt bättre skydd) och prislappen är ungefär detsamma.

Dom är också minst lika smidiga som en impact.

• faster

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:25

Kolla butiker som säljer MC där finns riktiga skyddsvästar.

• 40knots

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 19:30

Kan någon posta lite bilder på impact västar som lämpar sig för speed surfing. Jag använder rygg pansar när jag skidar. Är det någonting som kunde användas för surf eller måste det skydda på framsidan också?

• klang

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 20:41

Det verkar som om att man skall kolla efter impact västen i andra sporter istället… låter som en sund idee…

Andrea Baldini lyckades ju knäcka några revben på riktigt i Walvis förra året, och försökte kränga på sig två impact västar i Karpathos förra veckan… men det blev lite mycket… 😉

• klang

Medlem
    3 september, 2008 vid 11:24

Har kollat runt lite nu på vindsurfing krockvästar, och min personliga uppfattning är att de impact/weight västar jag fått klämma på är i tunnaste laget. Väldigt smidiga och snygga, men håller de verkligen en krasch?

Vissa västar har till och med sektioner utan skydd för revbenen, skrattretande, eller är det någon form av träffstatestik som ligger bakom. Vissa västar har en dragkedja på framsidan och 10cm runt kedjan har inget skydd alls. Nu är det kanske inget problem om man träffar mitt på bommen, men urk för att få bomnocken där…

Ni som har t.ex. F2’s väst, eller Prolimits, har ni någon uppfattning om att västen räddat era revben? Kände på Prolimits nya speed väst igår, vet inte riktigt om den verkligen fixar en romantisk träff med en kolfiberbom?

Just nu lutar det år en wakeboard väst, förstärkningarna är hårdare och lär sprida träffen på en större yta. Det man kommer att saknar är facket för att lägga vikterna i …

• nlc

Medlem
    3 september, 2008 vid 12:11

Är det inte lättare att bara pizzabulka tills överkroppen ser ut som en Michelingubbe 😉 ?

• faster

Medlem
    3 september, 2008 vid 19:28

När jag var i Tyskland i somras slog jag i revbenen mot bommen vilket gjorde jäkligt ont men om jag inte hade haft min Prolimit väst hade förmodligen några revben gått av? Alltid en avägning hur rörlig man vill vara. Klart är att min väst skyddade mina revben till en viss del.

• mahi

Medlem
    4 september, 2008 vid 08:58
    NLC;496427 wrote:
    Är det inte lättare att bara pizzabulka tills överkroppen ser ut som en Michelingubbe 😉 ?

Du menar inbyggd väst?

Word!

• imported_macts

Medlem
    4 september, 2008 vid 14:53

@NLC 496427 wrote:

Problemet är ju att pizzabulkningen har en förmåga att sätta sig lite lägre än revbenen…..kanske om man kompletterar med gördel för att trycka upp bulkningen

• nlc

Medlem
    4 september, 2008 vid 16:10

Ja, man får ju naturligtvis formstöpa underhudsfettet på något sätt. Gördel blir nog fin-fint 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.