Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kul att se hur standarden har höjts nu…

• Kul att se hur standarden har höjts nu…

Publicerad av Knatte på 2 december, 2006 vid 09:14

Verkligen kul att se hur standarden har höjts de sista året fartmässigt. Jag minns ju, att för två-tre år sedan var det inte så många som var över 30+ knop med sin GPS. Nu har ju gränsen snarare flyttats uppåt 33-34 + knop för de snabbare här.
    Hoppas verkligen samma sak gäller för mig, när jag kan börja surfa igen a040.gif

Visst har folk köpt sig bättre grejer, men tekniken har väl utvecklats i samma takt som folk satsar hårdare på speed.

Knatte svarade 19 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • getwet

Medlem
    2 december, 2006 vid 13:10

Det har varit fantastiskt kul att se hur man själv utvecklats och även alla andra denna säsong och den förra. Och den största anledningen till ett sådant ordentligt lyft bland de svenska åkarna är just GPS:en. Bättre ”träningskompis” går inte att få. Den avslöjar nästan allt…..om man kan läsa filerna och tyda GPSAR med alla sträck och punkter.
    Jag tror att de flesta har ändrat mycket av sin teknik, och framförallt taktik för att kunna segla fortare med GPS. Och nu ser vi resultatet av det.

Minns när vi började, då var man glad för en session över 30, idag levereras farter på 30+ från TT vareviga dag när det blåser, har exempelvis Surfan varit under trettio en enda gång iår? Det har också blivit en tajtare lista, dels pga av fler åkare naturligtvis, men även pga av att många har lyft sig ordentligt denna säsong och ”knaprat” in. Kikar man på rankinglistan så skiljer det bara tiondelar mellan de flesta.

Kommande säsong ska det gå ännu fortare, frågan är bara vem som knäpper 40knop av svenskarna, för nästa säsong är det fixat, garanterat.

Osså vill vi naturligtvis se Knatte speeda järnet med headcam på hövve! Så pigga på dig nu så du också får träna upp farten.

• jester

Medlem
    2 december, 2006 vid 14:24

Jag håller med. Trots att jag själv bara förbättrat hälften av min PB från förra året, så har min egna standard höjts markant. Förra året hade jag en ganska lång period där jag hade problem att köra snabbare än 30 knop, i år har jag väldigt få sessioner utan att ha kört 30 knop, och som Micke säger, så tror jag inte att surfan varit under 30 knop en enda session i år!!

Överlag kan man ju se att mängder av folk sätter grymma tider i våra dåliga svenska vatten (och ffa byiga vindar). Är otroligt nöjd att fortfarande behålla en topp 10 plats. Vi är i skrivande stund 77 svenskar registrerade på gps-speedsurfing.com, varav 30 har en averag över 30 knop!!! Och 53 pers som toppat över 30 knop dessutom!

Jag tror oxå att det finns flera snabba herrar och damer som fortfarande inte hoppat på GPS-vågen 😉
    Min uppmaning till dessa är att skaffa GPS, och ha skoj som faen! Tycker man att det här med GPS-tekniken verkar jobbigt/bökigt finns det flera som mer än gärna hjälper till! Och så även jag. Adda mig på msn om du behöver hjälp!
    Och framförallt: Spana in den excellenta speed-manualen!

• Knatte

Gäst
    2 december, 2006 vid 14:57

Ja, nu väntar vi bara på att lbj, skall spräcka 30 +knop vallen i år eller ännu sannolikare nästa år a068.gif

Jester, du får puscha han lite, så att tar tag i detta nu… Så länge jag bara är Hang-around, så gör jag inga stordåd/eller ger för heta tips till Lasse a070.gif

• jester

Medlem
    2 december, 2006 vid 16:50

Lasse har lagt prylarna på hyllan för i år, men nästa år skall vi definitivt coacha upp honom i 30+. Han har utrustning för det, men saknar det där sista lilla i förtroende för sin utrustning.

Och det är ju bara att följa inträdeskraven för att bli fullvärdig medlem…

Och jag kan ju nämna att har man väl lärt sig tanka GPS, och dom program vi använder är det inte så svårt. Jag menar, till och med Surfan har ju hjälpt SpeedJanne lusa av spikar i en gpx-fil, lägga upp på gps-speedsurfing mm. Och innan jag gav ett hantag till Surfan var han direkt ingen IT-nörd om man säger så… 😀

• Knatte

Gäst
    2 december, 2006 vid 17:03
    Jester wrote:
    Lasse har lagt prylarna på hyllan för i år, men nästa år skall vi definitivt coacha upp honom i 30+. Han har utrustning för det, men saknar det där sista lilla i förtroende för sin utrustning.

Och det är ju bara att följa inträdeskraven för att bli fullvärdig medlem…

Och jag kan ju nämna att har man väl lärt sig tanka GPS, och dom program vi använder är det inte så svårt. Jag menar, till och med Surfan har ju hjälpt SpeedJanne lusa av spikar i en gpx-fil, lägga upp på gps-speedsurfing mm. Och innan jag gav ett hantag till Surfan var han direkt ingen IT-nörd om man säger så… 😀

Jo, jag får väl fila på en ansökan då 😉 Men jag får ju svårt att uppfylla alla krav, då jag inte surfat seriöst på snart 1.5 år och vissa krav faller ju då :blush:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA