Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kungen av brädor, vilken är den?

  • Kungen av brädor, vilken är den?

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 augusti, 2002 vid 08:25

    Som de flesta andra sitter jag och väntar på vind. För att dämpa vindångest, chophop brist och alla andra åkommor som jag numera lider av spenderade jag några timmar på http://www.twc.nu länk till olika brädtillverkare(gå in på “Länkar”). Mina symptom minskade och jag drömde mig bort till den dag då man har pluggat färdigt och den feta plånboken(om man nu får jobb) kan klara 15000 utan att det betyer nudlar i ett år. Därav min fråga:

    Vilken är den “tyngsta” brädmärket på marknaden? (dvs lättast, snyggast, bäst prestanda och inte minst HÅLLBARAST)

    Är custom brädor bättre än produktionsbrädor?

    Själv har jag kommit fram till att när plånboken är full(=jobb med fet lön)åker jag till Fuerte och hämtar hem min 250 Witchcraft på under 5 kg.

    Decroix, surflegend från Biarriz, numera bosatt i Sthlm

    anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • joeithafish

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 08:42

    Proof brädorna kan ju aldrig kännas fel, (utom när det inte blåser då.)
    Annars är ju starboard acid wood och supersonic riktig fina men knappast några man får använda flera gånger i veckan här i sverige.

  • tomtenissen

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 09:15

    Jepp jag lägger också min röst på Starboard… Drömkombinationen = Starboad Carve 90 Wood och en Starboard Acid 77 Wood… Men det lär väl dröja innan man har råd med ngt sånt… Fast man kan alltid drömma 😛

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 10:29

    Custom är bättre enligt min mening. Surfshoparna säger säkert annorlunda, även de på Maui som säljer både och, men det är för att de tjänar mer på seriebrädorna.

    EN bra custom är byggmässigt bättre. Framför allt är kvaliteten mycket jämnare och brädorna är starkare runt kanter och sånt på grund av mindre spackel. Hos de riktigt fina custombrädorna är dessutom fibervalet mer exklusivt. Däremot är själva kontruktionen (dvs inte genomförandet utan den “teoreiska” konstruktionen”) mer exklusiv hos seriebrädorna. Dubbel sandwich, konstiga stringers mm kostar mycket tid, men lönerna i Thailand är ju billigare än kolfiber så att säga.

    Den bäst byggda bräda jag haft var min Delfs från 93. 5.5 kilo och ändå höll den 7 år uten EN ENDA ding. Ett gäng urkörda fenboxar dock.

    För tillfället har jag en Quatro (deras pro-laminat) och en serie Starboard Acid 70 Wood. Båda är rätt lätta, men Quatron lite lättare, ca 5.6 mot 5.4 ungefär. Jag har inte kösrt Starboarden så mycket och kan inte uttala mig om hållbarheten på just den, men gissningsvis är den som vanligt från Cobrafabriken. Hela känslan i de lätta seriebrädrona som t.ex. min Starboard är lite äggskal. Min ännu lättare Quatro dock känns som en hård träbit. I nosen är färgen lite avskavd och där ser man att det ligger hur många lager glas som helst. Pansarkänsla alltså, trots en helt acceptabel vikt på under 5.5 – omöjligt från en seriebräda.

    Tidigare hade jag en Proof och den kändes också bra och var rätt lätt.

  • pajas

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 12:37

    vad kostar en fin custom bräda ?
    typ proof eller nå liknande .. dålig på vad det finns nu för tiden för märken ..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 12:57

    Ca 15 loppor för en Proof.

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 12:57

    Ja, en Proof kostar ca 1600 euro och en Quatro $1800, så lite mer än en produktionsbräda får man slanta upp. Då får du dock, i alla fal i fallet Quatro, själv möjlighet att ge input till shapern. Tyvärr är andrahandsvärdet inte var det borde vara. Egentligen konstigt eftersom en använd custom i regel är mindre slut än en lika använd serie. Å andra sida är ju det låga andrahandsvärdet schysst för dem som köper begagnat. En beggad Proof var nog mitt bästa köp någonsin, rent ekonomiskt.

    Bringdals brädor AB+ är för övrigt att betrakta som minst lika mycket custom som Proof och de lär dessutom bli snäppet lätare. Kommer i höst.

  • tomtenissen

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 15:36

    Öhm alltså nu tror ni väl att jag är totalt blåst men vad skiljer en custom från en produkttions rent “definitionsmässigt”? Har alltid trott att en custom är en bräda man själv “shapar” alltså bredd, längd, volym och scoop… Men tydligen inte????

  • peter-andersson

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 18:43

    Från nya dyra JP-brädor threaden:
    Joeithafish wrote
    “något mer sansat men då är det ju inte en sprillans JP utan en sketen starboard”

    nu skriver du att acid wood är riktigt fin, jag fattar ingenting smile.gif

  • joeithafish

    Medlem
    16 augusti, 2002 vid 19:20

    det var väl mest för att driva med SP och deras pris. Starboard verkar ju annars vara bättre än JP, tycker jag i alla fall tongue.gif

  • ola-h

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 07:15

    Egentligen har du rätt, en custombräda är en bräda som är tillverkad för dig, där du och din shaper tillsammans kommer fram till vad som borde passa. Så är det också ibland, både inom surfing och vindsurfing. Dock har det hala mer och mer gått åt att även customtillverkarna bygger brädorna så att säga enligt eget huvud coh placerar ut i egna och andras shopar, på nätet och varhelst de tror sig kunna sälja. Varje shaper har lite sina egna preferenser och dessutom en hel del kunskap om vad han tycker funkar, så även då det gäller “riktig” custom tenderar brädorna se rätt lika ut för det mesta. Därför är inte “custom off the shelf” så dumt – du slipper en månads väntetid på något du endast kan hoppas att det ser ut som du tänkt dig och kan välja något direkt från hyllan som du fattar tycke för.

    Så, om man inte verkligen måttbeställer brädan, vad är då skillnaden mellan custom och serie. Ja, nu för tiden får man nog säga at det mera är byggmetoden. Vid seriebrädestillverkning används någon typ av form och alla brädor blir i det närmaste identiska. Vid custombrädestillverkning är det fortfarande shapern som gör varje bräda och får han en ide eller ett infall kan han fortfarande göra vad han vill. Med shapingmaskiner etc blir förståss skillnaden mindre.

    Som det ser ut nu är det också en fundamental skillnad i hur brädorna sätts ihop. Även om själva kontruktionen, materialval, sandwich, fiber, plast mm kan vara i princip identisk på en serie som en custom byggs custombrädan inifrån och ut (shapas, lamineras ev spacklas och målas) medan seriebrädorna mer byggs utifrån och in. I det senare fallet har man alltså en negativform till brädan och fördigklippta vävbitar, sandwich och en skumkärna. Allt läggs sedan i formen. Först smetar man spackel längs kanterna som skall fylla ut där inte sw och annat hamnar exakt där det ska. Sedan ytterväv, sw, förstärkningar, innerväv, skum, innerväv, förstärkningar och sist ytterväven på översidan (förutsatt an man bygger underifrån och upp). Ihop med formen och sedan härdning, i allmänhet under vacuumtryck. Efter blir det lite manuell renslipning, spackling, målning,dekalpåsättning och lackning. I princip är det inget som säger att detta inte skulle kunna bli lika bra som custommetoden, men i praktiken måste man ha vissa toleranser och detta gör t.ex. att vissa brädor har rätt mycket spackel runt kanterna som lätt går sönder eller har för dåligt genomvätt eller för hårt vacuumsugen väv.

    Alltså, idag är skillnaden mellan custom och serie oftast endast tillverkningsteknisk. Dock har man speciella önskemål finns givetvis fortfarande möjligheten till egen input. Är man t.ex. extremt liten eller extremt stor kan det vara naturligt att välja custom, även om serieutbudet har blivit väldigt brett nu. Annars är nog lägre vikt och högre styrka den främsta anledningen till valet av cutsombräda framför seriealternativet.

  • tomtenissen

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 08:02

    Oekj, då förstår jag, tackar så mkt!!! Himla bra med en “doktor” på plats när man undrar något ;-P Btw, kikade lite på din hemsida och shaper-avdelningen, men förstod inte så mkt p.g.a min inte alltför avancerade engelska. Du har ingen svensk verre liggande ngn stans??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 10:49

    det där med custom är 80tal.du blir aldrig garanterad den rätta formen som är det mest avgörande, hållbarheten är hög i dem flesta brädorna.
    Lita inte på “doktorns” skitsnack

  • markram

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 11:53

    Anonym= feg och inkompetent (och kanske jobbar i surfsäljarbranshen?).
    Gör som jag -Logga in och stå för det du gör.
    Med viss begränsad erfarenhet av att göra egna brädor i inte alltför exklusiva material, kan jag säga detta:
    De håller bättre, men kräver givetvis både kompetens och engagemang:
    Och sådant får man hos de som jobbar åt sig själva eller i små företag.
    Handuppläggning är otroligt svårt att slå:
    Garanterad vidhäftning, noll spackel och möjlighet att verkligen lägga förstärkningar med rätt fiberriktning där de behövs (ej begränsat av process.
    Har en gammal sunkig trikonkav slalom-bräda som jag byggde 85 (tror jag) i glas+ epoxi. Torrvikt med fena+stroppar var 6,3kg och den har självklart några dingar (har bla kör in i sten med nosen)och mjuknat lite under hälarna (inga footpads). Denna bräda har varit med om allt förutom motorvägs “Off the rack”.
    Skaffade en Bic-Vivace carbon nyligen som väger lika mycket
    är styvare och Mycket ömtålig.
    Att vara Anonym och bespotta är ju lika moget som att raka håret dra på sig doc Martens och endast våga stå för sina åsikter i grupp , på fyllan.
    Basta

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 12:43

    Bic är ett av få brädmarken som inte håller någon hög kvaliet, reklamera och köp en annan bräda, och släng din gamla sketbräda på tippen.
    håller med föregåend att custom är sämre.(ingen garanti på att formen skulle funka)

  • calle_b

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 13:23

    Har med intresse följt utväcklingen av denna tråd och insett att så fort någon Mr Anonym kliver in så går det utför.

    Att jämföra Bic av alla märken, med olika customs är ju väldigt fint (ungefär som en surfbuss el. Lamborgini).
    Nu råkar det va så att jag har seglat bic under 4 års tid och har faktiskt inget att klaga på förutom att halkskyddet försvinner. Bägge mina brädor har klarat förbaskat mycket stryk som jag vet andra (äggskalsbrädor) inte skulle kunna ta. Så att “Bic är ett av få brädmärken som inte håller någon hög kvalitet” tycker jag är rent ut sagt, skitsnack! Ok inte d bästa, men absolut ej d sämsta heller.

    Klart slut.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kungen av brädor, vilken är den?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.