Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga krossad / deformerad nos

  • laga krossad / deformerad nos

    Publicerad av surfarsmurfen på 21 augusti, 2006 vid 06:34

    Efter att ha krossat nosen på min nyinköpta bräda är fast bestämd att reparera brädan snarast möjligt. Från alla er som har erfarenhet så är jag mycket tacksam om ni skulle kunna komma med tips! Jag har nämligen igen erfarenhet själv av
    Bilderna nedan:

    Här har öppnat lite för att undersöka om kärnan är sprucken., i efterhand kanske lite onödigt?… Området är lite mjukt och går enkelt att komprimera med fingrarna. Hurvida det finns vattenskador kan jag inte utläsa. Jag antar att jag måste fylla ut detta området.

    Jag tror inte att sprickan på ovansidan är en spricka i kärnan men den måste ju fixas. Räcker det med att slipa lite på den och lägga på epoxi?
    Vad blir nästa steg? Hur kan jag reparera resten av skadan? Vad ska jag fylla ut med, material/metoder?

    /Johan

    Oregistrerad svarade 17 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • oscar

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 08:05

    Jag tycker du har öppnat upp för mkt (kul att höra antar jag…) Frigolit är mjukt så det är därför det känns mjukt. Jag skulle ha lagt på ny väv vid bild 4 där du slipat ner lite grann….nu har du ett jäkla jobb att laminera dit en ny bit frigolit sen på med ny väv…

  • svenne

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 10:18

    Du måste få till första lagret fiber innan du kan lägga på sandwich-coren.


    <-- Fiber
    ¤¤¤¤¤¤¤ <-- Sandwichmaterial
    <-- Fiber
    ######
    ###### <-- Frigoliten

  • surfarsmurfen

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 16:52
    Oscar wrote:
    Jag tycker du har öppnat upp för mkt (kul att höra antar jag…) Frigolit är mjukt så det är därför det känns mjukt. Jag skulle ha lagt på ny väv vid bild 4 där du slipat ner lite grann….nu har du ett jäkla jobb att laminera dit en ny bit frigolit sen på med ny väv…

    Jo, jag insåg detta efteråt… riktigt klantigt faktiskt.

    Så vad jag förstår (rätta mig gärna för jag är grön på de här)

    Svenne wrote:

    <-- Fiber
    ¤¤¤¤¤¤¤ <-- Sandwichmaterial
    <-- Fiber
    ######
    ###### <-- Frigoliten 1. Fylla ut utrymmet och bygga upp frigoliten med (material?) går det att anväda Divinycell? 2. Jag måste bygga en ny sandwich. genom att lägga glasfiber över frigoliten och sedan lägga i (sandwichmaterial ??) 3. Sedan glasfiber igen. på med mer epoxi och sedan lacka med ??, den ska gärna bli vit men det behöver inte vara perfekt. Då är andra frågan hur jag gör med den långa spricka på ovansidan, ska jag slipa up den och lägga på fiber??
  • bronken

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 19:43

    En tips om “skummaterial” som jag använde när jag lagade min första formula brädas nos som pajade rejalt (liknande din skada) var att använda isolerings skum som man använder for att isolera dörrar och fönster med, det man sprutar ut som sedan expanderar och hårdnar.

    Det som ar bra med det ar att det var
    1. billigt.
    2. Ater inte upp frigoliten inuti brädan.
    3. Var superlatt att forma nar det härdat med kniv och grovt sandpapper.
    4. Tål även epoxyn när du lagger väv och epoxy/resin uppepå

    Kan ladda upp lite bilder jag tog pa min formula nar jag lagade den. Sitter pa jobbet nu men kan greja det senare ikväll.

    – Uffe
    USWE 22

  • svenne

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 19:58
    Quote:
    1. Fylla ut utrymmet och bygga upp frigoliten med (material?) går det att anväda Divinycell?

    2. Jag måste bygga en ny sandwich. genom att lägga glasfiber över frigoliten och sedan lägga i (sandwichmaterial ??)

    3. Sedan glasfiber igen. på med mer epoxi och sedan lacka med ??, den ska gärna bli vit men det behöver inte vara perfekt.

    Då är andra frågan hur jag gör med den långa spricka på ovansidan, ska jag slipa up den och lägga på fiber??

    Använd byggfog (det Bronken pratar om), funkar bra när det är öppna skador. Slipa ner tills du har samma form som frigoliten hade innan, men slipa också så att undre existerande fiberlagret kommer i kontakt med det du lägger på.

    Lägg på ett eller två lager fiber, givetvis med epoxi.

    Sen kan du bygga upp sandwichen och lägga sista lagret fiber/epoxi.

  • bronken

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 20:08

    Glomde inkludera liken till “Boardlady.com”

    Hon har ett forum med tips om lagningar, hittade en kille som for tilfallet holler på med samma projekt som dig, kanske kan hitta nagra bra tips i den tråden.

    http://www.boardlady.com/forums/viewtopic.php?t=5

    – Uffe

    USWE 22

  • surfarsmurfen

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 21:18

    Hej, tack för tipsen! vore grymt om du kunde skicka lite bilder på din lagning. Jag hajade det där med att fylla ut frigoliten med skummet och sedan forma. Men att sedan bygga sandwichen är den delen jag inte fattar, som jag förstår är det glasfiber samt något mjukt material?

    Svenne wrote:
    Quote:
    1. Fylla ut utrymmet och bygga upp frigoliten med (material?) går det att anväda Divinycell?

    2. Jag måste bygga en ny sandwich. genom att lägga glasfiber över frigoliten och sedan lägga i (sandwichmaterial ??)

    3. Sedan glasfiber igen. på med mer epoxi och sedan lacka med ??, den ska gärna bli vit men det behöver inte vara perfekt.

    Då är andra frågan hur jag gör med den långa spricka på ovansidan, ska jag slipa up den och lägga på fiber??

    Använd byggfog (det Bronken pratar om), funkar bra när det är öppna skador. Slipa ner tills du har samma form som frigoliten hade innan, men slipa också så att undre existerande fiberlagret kommer i kontakt med det du lägger på.

    Lägg på ett eller två lager fiber, givetvis med epoxi.

    Sen kan du bygga upp sandwichen och lägga sista lagret fiber/epoxi.

  • mr_johan

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 23:39

    det man brukar mena med sandwich är att man har två lager fiber med divinicell mellan för att det ska bli starkt och lätt.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 05:46
    mr_johan wrote:
    det man brukar mena med sandwich är att man har två lager fiber med divinicell mellan för att det ska bli starkt och lätt.

    ok, tack! går det att köpa divinicell i form av tunna blad eller finns det bara i klossar?

  • mr_johan

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 10:46

    känner du till något företag som sysslar med divinicel i närheten så stick ner till dom och fråga om du kan få lite spill bitar. själv är jag ju lyckligt lottad och har närma till diab.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 06:01

    Jag tänkte åka ner till clas ohlson och se om de har vad jag behöver. På deras hemsida har jag hittat följande:


    ( allmän epxoy för att laga skadan)
    UTO-MARINE Epoxy Lim. Ett av världens starkaste limmer. Tål stötar, vibrationer, hydralolja, bensin etc. Bearbetningstid: 20 min innan härdningen påbörjas. Draghållfasthet: 278kg/cm² efter 16 tim. Tål temp. från -50° till +300°C. På förp. finns användningstips och bruksanvisning.
    http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=AAD91445DA9F4CBB9A2399C00F1486E0928783&CatPath=Eq0q121q503q262q840&VMAction=&CampPath=Eq0&SelectedWAG=23963&IsCampaign=N&NoCache=8%2F23%2F2006+7%3A42%3A10+AM#q27829

    (eller..?)
    Marine Epoxy. Snabbhärdande 2-komponents epoxyspackel för reparation av skador och hål, såväl över som under vattenlinjen. Innehåller: 250ml.

    ( för att fylla ut och bygga frigoliten )
    Formbar termoplast. Ett nytt unikt material. Värms i 60° vatten och blir en mjuk massa som kan formas till vad du vill. Återgår till hård polyester när den svalnat. Om du inte är nöjd, värm upp igen och forma om. Massor av användningsområden finns i förpackningen, fantasin är enda begränsningen för dess användning. Materialet går att måla, slipa, borra och skära i. Utförlig bruksanvisning medföljer. Förp. om 100 gram vit massa
    http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=AAD91445DA9F4CBB9A2399C00F1486E0928783&CatPath=Eq0q121q503q459&VMAction=&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=8%2F23%2F2006+7%3A50%3A26+AM#q13608

    ( eller?..)

    Fogskum (Montageskum). Enkomponentigt polyuretanskum. Högisolerande och tätande till fönster, dörrar, fogar, golvdrag, VVS-inst. utfyllnad m.m
    http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=AAD91445DA9F4CBB9A2399C00F1486E0928783&CatPath=Eq0q121q503q459&VMAction=&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=8%2F23%2F2006+7%3A50%3A26+AM#q27869

    (sedan för att fixa ytan)

    Gelcoat Filler. För reparationer av mindre hål, ytskador och repor i glasfiberplast, samt för ytskador i emalj. Härdar på 10 min. 130 ml tub.



    Vad tror ni om dessa produkter, kommer de funka att reparera med? vilka ska jag välja?

  • svenne

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 10:27

    Nej, du ska INTE köpa lim för att laga brädan!
    “Super Epoxy” kan du använda til smådingar, men inte till att laminera en hel nos. Åk till en båthandlare och köp lamineringsepoxi.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 13:16
    Svenne wrote:
    Nej, du ska INTE köpa lim för att laga brädan!
    “Super Epoxy” kan du använda til smådingar, men inte till att laminera en hel nos. Åk till en båthandlare och köp lamineringsepoxi.

    Marine Epoxy. Snabbhärdande 2-komponents epoxyspackel för reparation av skador och hål, såväl över som under vattenlinjen. Innehåller: 250ml.

    detta är inte sån epoxy?

  • ola_p

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 14:37

    Nej, det är snabbepoxi, rena skiten om du skall laminera…
    Och akta dig för polyester, du skall ha epoxi när du skall laminera w-surf brädor.

    EDIT: epoxySPACKEL stod det visst, ännu sämre om du skall laminera, kan funka att spackla upp ev. ojämnheter med eferåt dock.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 16:28
    Ola_P wrote:
    Nej, det är snabbepoxi, rena skiten om du skall laminera…
    Och akta dig för polyester, du skall ha epoxi när du skall laminera w-surf brädor.

    EDIT: epoxySPACKEL stod det visst, ännu sämre om du skall laminera, kan funka att spackla upp ev. ojämnheter med eferåt dock.

    Hej, hade tur och sprang på ett kit från west system! http://www.junkshop.nu/kulingvarning/artiklar/laga/epoxikit.jpg

    Dock innehåller det här kittet innehåller dock 403 fyllnadsmaterial till skillnad från det grejorna på bilden.

    Min plan är att i detta steg bygga upp frigolien. Ska jag limma dit en bit frigolit med epoxy eller skall jag bygga upp den med epoxy och 403 fyllnadsmaterial?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga krossad / deformerad nos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.