• gh0st

    Medlem
    8 november, 2006 vid 12:40

    Närmsta dykshop fixar det.

  • danneee

    Medlem
    8 november, 2006 vid 12:41

    De flesta dykaffärer brukar även kunna laga dräkter. Är det halstätningen som gått sönder kan man ju alltid inhandla en ny och limma själv om man är road av det. Tydligen en som var ngt snabbare än jag 😉

    Mvh

    Daniel

  • gh0st

    Medlem
    8 november, 2006 vid 13:53

    Haha, wierd ; )

  • patrikol

    Medlem
    13 november, 2006 vid 00:03
    Kite Fred wrote:
    Jag har gjort sönder min Pyro i halsen. :frown: Någon som vet var man kan lämna in för lagning?

    KF
    Jag eller rättare sagt en arbetskamrat till mig brukar laga dom Pyrosar som går sönder här nere i söder.

    Men för din del som bor en bit uppåt så går det alldeles utmärkt med en dykshopp brukar tyvärr vara rätt dyrt.

    Går att göra själv men svårt att få hals tätningar bra dom första gångerna bättre att börja med något enklare typ en arm eller ben mudd.
    Lycka till!

    Förresten Melker skulle du ha lagat din eller?

  • gh0st

    Medlem
    13 november, 2006 vid 06:00

    Ja, det är inte billigt att göra det i dykshop, helt klart.

  • mjersen

    Medlem
    13 november, 2006 vid 10:42

    patrik, kan du fixa trasiga dragkedjor på pyros med? sist jag kitade gick den upp baklänges.

  • patrikol

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:11
    mjersen wrote:
    patrik, kan du fixa trasiga dragkedjor på pyros med? sist jag kitade gick den upp baklänges.
    Visst kan vi det. Det är det som är svårast och mest tidskrävande att byta så det kostar ju lite mer än en halskrage eller arm ben mudd.

    Men betydligt billigare än hos dykshoppen såklart. 🙂

    Det funkar så att du beställer reservdelen du behöver hos
    http://kitesweden.se/

    Sedan ger du dräkten och reservdelen till mig så vidare befodrar jag den till min polare som är duktig på att laga torrdräkter. Limm är väldigt dyrt till dykdräkter men det har vi redan så det behöver du inte skicka med.

    Dom brukar vara mycket snabba och hjälpsamma med sina grejor.
    Dessutom billiga med grejorna.

    Tyvärr är dragkedjan en dyr historia på alla torrdräkter så man får alltid väga in dräktens skick i förhållande till priset för dragkedjan.
    Mvh Patrik

  • johnk

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 14:24

    Jag tänkte ge mig på att byta halsmudd till min Pyro själv, men har inte lyckats klura ut hur jag ska gå till väga. Jag har läst manualen från ORs hemsida, men den beskriver mest för hand/fot-muddarna. För halsen står det bara “du kan använda en stor boll”. Jag försökte med en fotboll, men det gick inge bra. Får inte igenom något så stort som behövs för att spänna ut mudden genom “ringen som man spänner åt ovan mudden”. Och det går ju inte att knö in nåt större från insidan heller, för då får man inte ut det efter man limmat mudden.

    Tips någon som vet hur man gör?

  • johnk

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 14:59

    Har fått ny info så jag postar på mig själv så nån annan inte behöver 🙂 Men har ni andra tips så fyll på bara.

    Jag pratade precis med Lars på kitesweden och fick följande tips:
    Enligt Lars var det optimala en kastrull med rätt bredd, för att få en jämn yta att limma på, och att en ny latex-mudd håller för att dra ut kastrullen genom den sedan (de ska hålla att töjas till 3ggr storleken). Är den lite för liten kan man fylla ut med silvertejp/wellpapp runtom. Själv hade han en egentillverkad wellpapp-cylinder med silvertjep ytterst. Sen var det bra med lite talk emellan så man lätt får ut kastrullen/whatever efteråt. Som lim kunde man köra med kontaktlim sa han.

  • above_the_law

    Medlem
    8 februari, 2008 vid 18:38

    Hallå!
    Nu har jag fått igen min Pyro Pro efter bara 3 dagar, lagad och klar från Flying Divers på Södra vägen i Göteborg. De bytte en benmudd och det kostade exakt 425 sek inkl mudd, arbete och moms. Riktigt prisvärt tycker jag!
    Vet inte vad dom tar för en halsmudd, men kolla på tfn 031-697374

  • johnk

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 10:18

    @above_the_law 443680 wrote:

    Hallå!
    Nu har jag fått igen min Pyro Pro efter bara 3 dagar, lagad och klar från Flying Divers på Södra vägen i Göteborg. De bytte en benmudd och det kostade exakt 425 sek inkl mudd, arbete och moms. Riktigt prisvärt tycker jag!
    Vet inte vad dom tar för en halsmudd, men kolla på tfn 031-697374

    Jag vet inte om jag tycker att 425:- är prisvärt, med tanke på att det finns fyra sådana muddar på dräkten. Ontopsports tar 200:- för samma jobb på en mystic-torris.

    Halsmudd-byte går på 790:- hos flying divers, varav priset för mudden är 75:- 🙁 Ska försöka själv först. Det ser ändå inte ut att bli någon vind det närmaste.

  • above_the_law

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 14:04

    Tja, allt är relativt….
    Jag valde att slippa strula med att beställa mudden från OR i Canada, leverans med UPS när man inte är hemma o s v. Att dom dessutom fixade det på tre dagar tycker jag var kanon. Jag var ute på vattnet redan idag i sol, vårvärme och helt ok sydlig freestylevind med 12:an i hemmaviken:smile: !
    OBS! Den nya mudden verkar vara av betydligt bättre kvalité än originalet och lika så själva lagningen, men det får väl framtiden utvisa….
    Lycka till med ditt byte, hur du än väljer att lösa det.

    johnk;443785 wrote:
    Jag vet inte om jag tycker att 425:- är prisvärt, med tanke på att det finns fyra sådana muddar på dräkten. Ontopsports tar 200:- för samma jobb på en mystic-torris.

    Halsmudd-byte går på 790:- hos flying divers, varav priset för mudden är 75:- 🙁 Ska försöka själv först. Det ser ändå inte ut att bli någon vind det närmaste.

  • skotten

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 10:35

    If you buy a Mystic…. to replace one of the rubbers costs 200sek!

    Sell the damn pyro…

  • above_the_law

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 15:29

    Då vet vi det! Vad bra, för samma muddar går ju att montera på en OR Pyro:wink: !

    Mystic är säkert en ok dräkt också, men dragkedjan går i alla fall inte att jämföra vad gäller kvalitet vs OR och där ligger säkert mycket av prisskillnaden (eftersom kedjan är den dyraste delen på hela dräkten att ersätta).
    Det är klart att säljer man Mystic så vill man ju självklart framhäva den USP som är ens fördel…även om genvägar oftast är senvägar och det faktum att man oftast får vad man betalar för (inte alltid så klart)…
    Vill bara skapa lite jämvikt….:smile:

    skotten;443896 wrote:
    If you buy a Mystic…. to replace one of the rubbers costs 200sek!

    Sell the damn pyro…

  • skotten

    Medlem
    14 februari, 2008 vid 07:32

    : ) I agree with loads that you say actually… The mystic is breathable but definately not as robust as the OR…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.