Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga segel med silvertejp

  • laga segel med silvertejp

    Publicerad av watertouch på 30 april, 2001 vid 14:05

    Tjipp.

    Hur bra funkar det att laga en liten reva i monofilmen med silvertejp? Visst är det bättre med monofilmtejp, men seglet är gammalt och slitet så tejpen skulle vara värd mer än seglet 🙂

    anonym-anvandare svarade 22 år, 12 månader sedan 5 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 april, 2001 vid 14:13

    silvertejp håller för det mesta. Jag har lagat en reva i seglet med silver tejp och kört med det seglet i två år nu. Funkar fint

  • watertouch

    Medlem
    30 april, 2001 vid 14:15

    Ok, hur satte du på det? Längs med revan eller flera mindre bitar tvärs över?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 april, 2001 vid 15:20

    Ett annat bra tipps är att ta lite gammal segel duk eller monofilm
    och limma med sicaflex.Har själv lagat en 50cm lång reva.
    Tyvär finns sicaflex bara i stora patroner .
    HASSE

  • christian

    Medlem
    30 april, 2001 vid 15:39

    Hej Oskar

    jaha du, nu börjas det!
    Hoppas masten funkade.
    Det som INTE går att laga med slivertejp eller loctite superlim är TRASIGT. Tvätta innan med lite T-dojja och försök få så långa bitar tejp som möjligt. Tejpa på båda sidorna. Är det svårt att hålla ihop sprickan kan du häfta ihop med lite maskeringstejp på ena sidan innan du drar på silvertejpen på den andra. Försök få tejpen på seglets båda sidor att överenstämma så ser det snyggare ut. När du fått det snyggt kan du lyfta ändarna och runda av hörnen så sitter det ännu bättre. Behöver inte lagas utan du kan lugnt låta tejpen sitta tills seglet dör pga molekylärt sönderfall!

    Röd front

    /Christian

  • watertouch

    Medlem
    30 april, 2001 vid 15:54

    Ok, tackar för det.

    Masten funkade finfint. Och brädans nos funkade fint som mattkniv.. 🙂
    Man kanske ska sätta lite tejp eller nåt annat mjukt på nosen så slipper man upprepa bravaden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 april, 2001 vid 16:39

    På Öland lärde jag mig att laga monosegel med en transparant polyestertejp som är tiocm bred och 50meter lång och kostar 50spänn på OBS.(Byggavd)
    Lagade ett segel med en reva på en halvmeter och det har hållt i 9 månader.
    Plus att lagningen syns inte(jo om du tittar närmare.
    Jag är dom evigt tacksam för detta tips

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 april, 2001 vid 17:27

    Mylarfilm ca. 7,5-10 cm bred finns att köpa i surfbutikerna. Har själv en liten rulla på ett par meter. Fungerar bra.
    JJ.

  • christian

    Medlem
    30 april, 2001 vid 17:59

    Hej igen oskar

    Om det var nosen som orsakade hålet på grund av någon ojämnhet, slipa av den med lite 400 våtslippapper.
    Om seglet är så skört att nosen gick igenom, köp en STOR rulle silvertejp. Du kommer att behöva den.
    Ett normalsegel skall klara 400 timmmar solljus har jag läst någonstans. Anta att du har 15 seglingsdagar/år med en 6,5:a och eftersom det används i Blekinge är det alltid sol :-), seglet är riggat 6 tim varje tillfälle => ett segel från 94-95 är inne på sitt yttersta!

    Lycka till

    kommer ner nästa helg, nu skall det seglas!

    /Christian

  • rian

    Medlem
    1 maj, 2001 vid 02:01

    Tja!

    Det funkar helt ok, men det bästa är om du hittar lite TESA, vävtape, inte den färgade utan den “laminarade” genomskinliga tapen. tejpa en remsa längs med revan, och två på vardera sidan om den, sedan drar du 5-6 repor tvärs revan för att styva upp det.
    när det blir vind i seglet så vill ju revan sära på sig och du kommer att få fel profil i seglet,OBS, jag utgår ifrån att du tejpar när seglet är origgat!!
    men beskriven metod kan du lyckas ganska bra, Silvertape går, jag har körde med silvertape på beskrivet vis i mitt gamla Sailworksrace 6,1 -92 på en glasfibermast och var “snabbast i viken” för det. Tejpa på, det är inte i prylarna det sitter!!
    /Rian

  • Johan!!

    Gäst
    1 maj, 2001 vid 23:08

    Ja, jag har också ett segel där det står att monofilmen håller runt 400h.
    men då menar nog tillverkaren solen runt ekvatorn och inte vår så kallade sol, solen tar nog inte ens en tredjedel här mot vad den gör längre söderut.
    1200 timmar eller längre låter mer troligt i Sverige.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 maj, 2001 vid 05:18

    Det fungerar även ypperligt att laga segel med en fet logga(för skåningar och
    Halläningar, läs “klibba”) från bägge sidor.

    Och som sagt tidigare T-dojja innan.

    Håller hurlänge som helst.

    MVH///J.S.

  • watertouch

    Medlem
    2 maj, 2001 vid 06:50

    Vad händer sen? Löses den upp i atomer? 🙂

  • christian

    Medlem
    2 maj, 2001 vid 07:22

    Hej

    Det lär du nog faen bli varse 🙂
    Inledningsvis börjar det låta “äckligt” när du riggar
    Därefter dyker det upp små sprickor utan att du tycker dig brukat övervåld på seglet.
    Slutligen kan du inte ens tejpa ihop sprickorna utan att åstadkomma nya, man kan bryta av filmen i detta stadium.

    God regel är att byta utseglet innan man kommer till stadie två och sälja det till någon inte ont anande student 🙂

    MVH

    /Christian

  • voodoo

    Medlem
    2 maj, 2001 vid 07:36

    Varför laga ett segel som är trasigt när det går att köpa nytt, eller är dom slut??? =o)

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

  • watertouch

    Medlem
    2 maj, 2001 vid 12:29

    Hmm, det är ju jag som är den intet ont anande studenten 🙂

    Seglet kommer nog inte användas längre än tills skatteåterbäringen kommer, det är lite bökigt att rigga. Mastfickans öppning fastnar i förlängaren när man börjar nå rätt mängd uthal så det är lite pyssel att få till dom sista centimetrarna utan att det börjar knaka i sömmarna…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga segel med silvertejp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.