• Laga seglet

    Publicerad av styret på 4 juli, 2003 vid 13:27

    Jag kom på att jag ahde ett fräsht ghammalt UP-segel liggande, det blev liggande efter jag hade fått en reva på kanske 30-40cam i det, det är otroligt fint i övrigt faktiskt.

    Och mitt spiderlok mår inte så bra så…

    men jag orkar inte lämna in det på lagning så jag tänkte testa att laga det själv.
    har testat med monofilm men det vill sej inte.

    Min tanke är att ta tyg från ett annat gammalt segel och helt enkelt limma på över revan på båda sidorna.
    Har en hel del “vinyl och vävlim” stående, vad tror ni om det?
    jag vet att limmet funkar väligt bra på andra plastiga material tillexempel liggunderlag.
    ska göras ikväll så om nån har något att invända emot så hojta till så snabbt ni kan.

    oscar svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • sunkan_

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 13:32

    Funkar det inte med sjysst tejp då alltså?

  • styret

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 14:30

    det stretchade för mycket.
    vet egentligen inte varför.
    sen är det ju skönt att känna att det är en lite mer “riktig” lagning.

  • sunkan_

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 14:32

    Visst håller med.. bara undrade om du hade testat det först. En del lagningar blir helt ok med tejp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 16:46

    Köp en rulle silvertejp, det kan man ha till allt! Har själv lagat flera segel med det och det fungerar utmärkt..

    //surfen

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 18:27

    Fixa segeltejp. Fungerar utmärkt och väger lite.

    /Jerkz

  • styret

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 20:43

    silvertejpen trillskas. har testat.
    vill ha en lite mer “riktig” lagning.

    fick lov att jobba ikväll men ska sätta tänderna i sglet så fort jag har tid.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 20:53

    hej

    jag har lagat ett segel för några år sedan med följande teknik. Dacronduk från ett gammalt trekantssegel klipps till. Den tejpas på rätt plats med hyjålp av vanlig dubbelhöftande tejp. Sen sydde jag fast duken med sicksack-söm i kanterna och kors och tvärs över panelen.

    Krävs en bra symaskin.

    Numera sätter jag märkduk från segelmakaren över revan, på båda sidorna av panelen. När duken är på plats så trycks den mycket hårt mot monofilmen med något avrundat föremål.

    Det tycks hålla ganska ok.

  • styret

    Medlem
    4 juli, 2003 vid 21:17

    ungefär som den andra metoden planerar jag att testa. men jag tänkte testa med gammal segelduk och vävlim istället.

    så får vi se om det håller.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juli, 2003 vid 19:00

    jag vet inte vad vävlim innnehålle. Du kan väl lägga in dina erfarenheter när du har prövat. Om det fanns något bra lim borde ju segelmakarna använda det men vad jag vet är det ingen som gör det. hälsn TSSS

  • styret

    Medlem
    5 juli, 2003 vid 20:22

    nu har seglet genomgått avancerad neurokirurgi tongue.gif. nu gäller det bara att se hur det funkar att rigga också.

    det här använde jag:
    *ett gammalt segel (eller en pyttebit av ett gammalt segel)
    *vinyl och vävlim inte alls mycket men mer än vad jag trodde behövdes.
    *en roller (pensel)
    *en hård bänkskiva
    *ett par soppsäckar (som täckplast)
    *en sprayburk
    *gladpack
    det här hade jag dessutom behövt:
    *en kompis
    *en tvättlina
    *mer plats
    ___________________
    såhär gjorde jag:
    typ och klippte en bit duk från ett gammalt segel, dacron skulle jag tro. typ som nylon och den ena sidan var lite mer glansig än den andra som påminde mer om nylon som sagt.

    Klipte två lika stora bitar, på vilka jag rollade på “vinyl och vävlim” på den mer nylonliknande ytan.
    Det sög åt sej bra och det gick åt mer lim än vad jag förväntat mej men det bvrukar bara vara bra i andra sammanhang så… Använde mycket lim i kanterna

    Sen la jag en hård skiva under seglet. och helt enklet aplicerade bitarna som satt direkt.
    Det kan vara bra att plasta under ytan där man lägger lappen eftersom det är väldigt kladdigt.

    så lapparna ligger på varsin sida seglet och under alltihop ligger en inplastad bänkskiva.

    Så tog jag en sprayburk och plastade in (mest för att jag är så lat så jag skulle inte orka tvätta den i efterhand) som jag sen rullade hört som fan över lagningen ett par gånger. extra noga längs kanterna.

    sen var det klart.
    jag ahr ingenstans att hänga upp seglet så just nu ligger det med ena limmlappen neråt. tror det skulle vara bättre att hänga det på tork.
    ________________________
    Några tips som jag skulle velat ha:
    var två eller fler.

    ha gott om plats, jag var på mitt sovrumsgol som har en golvbredd på undefär 1.60 på ett segel med 175 i bomlängd. så jag fick flytta upop soffan i sängen för att få plats.

    ha nånstans att hänga upp allt på tork.
    __________________________________
    återkommer när jag ahr testriggat/seglat det.

  • styret

    Medlem
    6 juli, 2003 vid 07:17

    har redan upptäckt ett fel.
    limmet fäster som fan på monofilmen men bite blev lite för stor och en centimeter eller två hamnade på mastfickan som är av nått annat material dår verkar det inte fästa nått vidare.

    Jag får nog klippa bprt dom centimetrarna så att det blir rejälf fäste över hela skiten.

  • oscar

    Medlem
    6 juli, 2003 vid 15:56

    Köp genomskinnlig packpejp från 3M istället. Samma typ av film som monofilm och fäster som fan. syns knappt heller..

  • roy

    Medlem
    6 juli, 2003 vid 21:06

    finns även en armerad tejp från 3m, funkar skitbra syns i och för wink.gifsig att det är lagat men bra blir det…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juli, 2003 vid 03:51

    Var köper man 3M-tejp?

  • maca

    Medlem
    7 juli, 2003 vid 13:37

    Ja vart får man tag i 3M tejp? Låter som ett billigare alternativ än att köpa monofilmtejp från något segelloft som tar ut överpriser för detta.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.