Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga surfbrädan

  • Laga surfbrädan

    Publicerad av gogga på 28 oktober, 2008 vid 18:45

    Har fått ett runt slag mot min surfbrädas undersida. Skadan är ca 1.5cm i diameter och har inte gått rakt igenom men tillräckligt djupt för att ytan(glasfiber, tror jag??) ska ha “spruckit”. Vill laga innan jag får in vatten. Har tyvärr ingen kamera, hoppas ni förstår ändå.

    Hur gör jag för att laga detta? (Material och tillvägagångssätt.)

    Vill inte ha några gissningar utan bara svar från folk som vet.

    Tack ska ni ha,
    Hed

    nundy svarade 15 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • skotten

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 18:48

    you want a naish one and save yourself the trouble?

  • gogga

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 18:49

    kör bara äkta vara

  • skotten

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 18:50

    I hear ya man.. well if you are desperate and need to borrow a board, I still owe you for helping to empty the container of bikes last year.

  • gogga

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 18:53

    hehe, tackar! Det ska jag hålla i minnet 😀

  • skotten

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 19:00

    hehe you know I never forget a favour, and I would be doing you one by giving you this board for a week, I promise.

  • samhansson

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 19:07

    biltema, glasfiberväv och lim, kötta på slipa klart. glöm ej att lägga in en stor snus innan du börjar. lycka till

  • djevulen

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 20:05

    kolla här http://www.boardlady.com/repairmenu.htm här står det mesta

  • rydstrom

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 23:52

    Jag vet att brädor inte är exakt lika uppbyggda, men på vindsurfing forumet finns massa sånna här trådar, så om du vill finna, så skall du söka.
    Lycka till..
    // Petter

  • gogga

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 09:33

    Tack för tipsen!
    Känns som det kommer bli förbannat fult för ett hål som knappt syns men det måste väl göras…. Biltema nästa!

  • nundy

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 16:59

    Köp ett “quickfix kit” som är gjord för surfbrädor… då får du lite glasfiber och glasfiberblandad resin med inblandad härdare som reagerar på UV-ljus och så kan du fixa småsaker senare också..
    Oavsett hur du gör, ta bort all glasfiber och skum som är trasig med ett rakblad och låt torka ordentligt innan du lagar!

    http://www.annonsfynd.se/758722.htm

  • mania

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 20:58

    Eller så köper du ett par quiksilver boardshorts om det är tidsbrist.
    Då får du med några fina Ding repair-lappar som är ca 2 mm tjockare än vanliga klisterlappar som du klistrar på brädan.

    En varning bara.
    Dom förvandlas snabbt från en retro röd quiksilver färg till en ful rosa färg.

  • skotten

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 23:21

    hahaha yeah you are right about that dude.. its still a cool looking patch though.

  • gogga

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 00:47

    @nundy 512744 wrote:

    Köp ett “quickfix kit” som är gjord för surfbrädor… då får du lite glasfiber och glasfiberblandad resin med inblandad härdare som reagerar på UV-ljus och så kan du fixa småsaker senare också..
    Oavsett hur du gör, ta bort all glasfiber och skum som är trasig med ett rakblad och låt torka ordentligt innan du lagar!

    http://www.annonsfynd.se/758722.htm

    Vad blir skadan på brädan om jag låter bli att laga? det är knappt ens ett hål… men som sagt, glasfibern är brutet, vilket borde medföra att det kan komma in lite vatten

  • bronco_rider

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 10:37

    Har du ingen epoxi så funkar det nog med superlim,(Loktite super attak) det har i alla fall funkat för mig att laga små lagningar med, om man provar att väta ner en liten bit glasfiberväv med lite superlim så kan man konstatera att limmet absorberas av glasfibern & när det har stelnat så blir det ungefär samma resultat som om det hade varit epoxi. Att lägga på ny glasfiber på skadan ser jag i alla fall ingen mening med så länge det bara är smålagningar det gäller.

  • nundy

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 10:59

    @gogga 512835 wrote:

    Vad blir skadan på brädan om jag låter bli att laga? det är knappt ens ett hål… men som sagt, glasfibern är brutet, vilket borde medföra att det kan komma in lite vatten

    Det är ju ingen dramatik direkt.. det kan ju som sagt komma in vatten som inte vill komma ut. Gör kanske inte så mycket med bara en liten ding men med många bäckar små så blir brädan tyngre och det kan därför vara god rutin att fixa direkt. Så är det förstås lättare att få ny större ding på samma ställe..
    Om defekten sitter i nära relation till stringern så kan det komma fukt dit så snappar den lättare.

    Du ska INTE reparera med epoxyresin på en vanlig bräda med polyesterresin som föreslagits. Men som sagt, i ditt fall med liten ding, quickfix is the shit!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga surfbrädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.