Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning av bräda

  • Lagning av bräda

    Publicerad av emilh på 13 juli, 2004 vid 13:13

    Hej

    Upptäckte här om dagen denna lilla inbuckling, verkar vara ett minimalt hål och kan suga luft. Sög även ut hyperlite vatten men verkar inte kommit in speciellt mycket. Vad ska jag fixa detta med? En polare sa något om något så kallat “Dr ……..”, kommer inte ihåg riktigt vad det hette men en tub med någon sorts kräm…Eller kan man spackla med något annat?

    Tips mottages tacksamt

    anonym-anvandare svarade 18 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • syke

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 13:16

    Dr. Ding….. En stång som liknar lera med en stång härdare inkapslat. Du gnuggar ihop de två stängerna och lägger på det på brädan så stelnar det. Dr. Ding är dock främst till för tillfälliga lagningar så att man tex kan fullfölja en grym dag trots några nya dingar!

  • emilh

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 13:23

    Svar till:


    Dr. Ding….. En stång som liknar lera med en stång härdare inkapslat. Du gnuggar ihop de två stängerna och lägger på det på brädan så stelnar det. Dr. Ding är dock främst till för tillfälliga lagningar så att man tex kan fullfölja en grym dag trots några nya dingar!

    [/ QUOTE ]

    Okej, låter inte som det är något för mig då. Några andra tips?

  • ola_p

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 14:29

    utan att kunna säga nånting utifrån bilden så låter det ju som du ska låta det torka nån dag… skrapa upp i sprickan och runt med typ en hobbykniv och köp lite riktig epoxi (inget 15minuters skräp, det fäster inte ordentligt) se till att ytan är ren å fin… använd typ 800 papper där du vill ha epoxin, maskera runt omkring, kladda ihop epoxin och applicera… torka, men ta av tejpen innan epoxin har härdat helt (typ när den inte kan rinna längre…) är skadan lite värre kan du slipa ytterligare lite runtomkring och lägga ett lager glasfiber eller två i epoxin… slipa och måla med gelcoat… (epoxi gulnar av uv ljus och det blir inte såå läckert…)

  • christerljung

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 14:43

    plastic padding fungerar utmärkt. det finns de som varnar för att lösningsmedlet skulle lösa upp skumkärnan, men jag har aldrig haft problem med det, lagat exat sån där skada på min rrd för 3 år sen. Lagade nosen på min starboard 175 med plastic padding…. no problems, mycket lättar o handskas med än den rinniga filmjölkslikande epoxin.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 15:01

    Hej!

    Oftast består moderna handgjorda brädor och serietillverkade brädor av ett inre kärnmaterial av typen Styren (EPS eller som man oftast kallar det: frigolit)

    Man klär ofta den inre,lätta kärnan med en tunn kraftigare skumskiva av skummad acryl (Divinycell,Airex mm)Sedan kommer laminatet (fiber typ glas och/eller kolfiber + epoxyplast )

    Den yttre skummet och laninatet tål alla typer av lim och spackel i stort sett.Den inre kärnan,som är styrenbaserad tål inte spackel som innehåller styren,typ Plastic Padding.Plastic Padding är ju det spackel som man kan få tag på nästan överallt och som är väldigt enkelt att använda.

    Det enklaste sättet,tycker jag,är att maskera området med tape där du inte vill att något ska fastna ,ha på ett tunt skickt snabbhärdande epoxylim.Låt det härda (10-30 min beroende på typ)Limmet bildar en skyddande hinna.Ha sedan på plastic paddiing typ PP 100 eller finspackel.Slipa till ytan som du vill .Sedan kan du ha på någon färg om du vill.

    Dom här produkterna finns på de flesta bensinmackar mm som har öppet dygnet runt.Dom är lätta att få tag på utomlands och de är bra till att laga andra saker med.

    Obs! Ha alltid plasthandskar och skyddskläder.Se till att du inte får något på dig.Epoxy kan ge allergi Styrenbaserade produkter är inte bra att andas in.Passa på att vara ute,eller vädra väl.Det är inte livsfarligt men det kan vara droppen som gör att du blir allergisk mm.Det är oftast inte en sak som gör det,det en är oftast kombination av flera kemikalier som man får på sig eller i sig .

    Skicka e-mail eller ring om du tycker att jag krånglar till det för dig.Det är inte så lätt att skriva på ett kortfattat och enkelt sätt.

    Jag har lagat(byggt) flera brädor och master mm.Jag säljer kompositmaterial och material för modeller och verktyg.Kan ordna det mesta för den som vill bygga själv eller ge sig på större reparationer.

    MD Komposit
    Perstorpsvägen 11
    616 33 Åby

    Tel/fax: 011 60777 Mobil: 073 500 68 82

    http://www.ebalta.de
    http://www.seal.it
    http://www.usg.com

    mdkomposit@telia.com

  • brutus

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 15:07

    No offense men glasfiber o epoxy på en skada som ser ut att va stor som en lillfingernagel känns som overkill…
    själv svär jag vid plastic padding då min bräda tidigare var full av såna där små dingar på undersidan – bara slipa lite, spackla på o se´n slipa ner, gjort på en timme eller två… Se’n kan man ju spraya med billack (gjorde jag) om man e pedant som jag e…

    bara min enkla åsikt, annars – dr. ding är allas vår vän!
    /M

  • lasse_kna

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 15:17

    Är Plastic paddings marinepoxy också styrenbaserad? Dvs elakt mot frigolit.

  • kamaaina

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 15:47

    var köpes dr. ding?

  • daha

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 16:09

    PP Marin Epoxi är vad jag kan förstå epoxi således inte styren. (…ställde samma fråga till min svärfar för någon månad sen, när jag fick min första ding och läste skräckhistorierna om brädor som upplöstes av styren)

    SP har sådana där korvar (vet inte om det är Dr. Ding men funkar så som beskrevs ovan)

    //David

  • surfen

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 16:18

    Åk till närmsta Biltema butik och köp Epoxy-kitt fanns förut i grått men verkar finnas i andra färger nu? Kostar 19,90kr lika bra som Dr Ding men kostar 7gånger mindre.
    Biltema och sök på Epoxy.
    Perfekt att ha med sig på resan när man oturligt nog tappade brädan på den enda stenen som fanns på hela stranden, slipa lite på skadan knåda ihop lite Epoxykitt tryck i hålet jämna till med ett fuktigt finger. Låt härda i 10minuter ut på vattnet. Självklart så ska det inte ha kommit in vatten i skadan! Är det vatten måste man få bort det först, sen laga.

  • emilh

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 17:17

    Svar till:


    var köpes dr. ding?

    [/ QUOTE ]

    Undrar jag också.

  • ola_p

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 17:42

    Dr ding: Surfbutiker, eller som sagt har biltema en variant till en femtedel av priset…
    Angående 15 minutersepoxi så fäster den sämre än “riktig” lamineringsepoxi. Jag skulle undvika denna då den ibland bara lägger sig som en hinna över och låter vatten dras in under. testa att skrapa bort sådan med en hobbykniv så flagnar den av… inte bra… Tacka vet jag riktig epoxi.. =) Ska man jobba sig så är det lika bra att göra det ordentligt. Antingen så köper man nått lagningskitt typ rigo, eller så köper man lamineringsepoxi från NM eller SP systems… Så vet man att det håller bara man gör rätt, Nackdelen med typ NM är att det kan vara svårt att få tag i lämpliga kvantiteter, 5 liter epoxi är DYRT…
    Annars håller jag med om att epoxitätskikt och sedan nån form av 2komp spackel förmodligen är grymt smidig, eller epoxi med microballonger…

  • antman

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 17:46

    Alla dessa lagningstrådar borde samlas och publiceras i bokform där man enkelt kan slå upp sin skada och finna åtgärder. Jag blir lika confused varje gång.
    Om man har en E-ray i någon sorts plast, vad använder man då, eller rättare sagt, vad ska man akta sig för att använda?

    EmilH – DrDing eller liknande korv finns i de flesta vindsurfbutiker. Bland annat på Surfersparadise som David tipsade om tidigare.

  • lasse_kna

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 18:44

    Svar till:


    Är Plastic paddings marinepoxy också styrenbaserad? Dvs elakt mot frigolit.

    [/ QUOTE ]

    Jag gjorde ett test med PPs marinepoxy ikväll. Smetade på en klick på en bit förpackningsfrigolit. Det verkar funka utan att smälta frigoliten. Så om det inte är något annat material i brädorna så borde marinepoxyn funka.

  • emilh

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 19:25

    Svar till:


    No offense men glasfiber o epoxy på en skada som ser ut att va stor som en lillfingernagel känns som overkill…
    själv svär jag vid plastic padding då min bräda tidigare var full av såna där små dingar på undersidan – bara slipa lite, spackla på o se´n slipa ner, gjort på en timme eller två… Se’n kan man ju spraya med billack (gjorde jag) om man e pedant som jag e…

    bara min enkla åsikt, annars – dr. ding är allas vår vän!
    /M

    [/ QUOTE ]

    Kör som du säger. Låter lite väl avancerat med epoxy och det där. Skadan är ju väldigt liten…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning av bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.