Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Läjet 070826: Var höll alla andra kitare hus?!!!

  • Läjet 070826: Var höll alla andra kitare hus?!!!

    Publicerad av above_the_law på 29 augusti, 2007 vid 00:55

    Här kommer lite sköna bilder från i söndags i Läjet.

    Solen sken och det blåste sideshore ca 15-19 m/s skulle jag tro. Vågorna blev riktigt glassiga på kvällen och ingen trängsel:-)!
    Till min stora glädje men också förvåning var vi bara ett fåtal kitare på vattnet!!! På em/kvällen var det nog bara jag och Nic (kom en till efter det att vi lämnat in vid ca 17-tiden).

    Jag körde min gamla Waroo-06:a 7 kvm och tror nog att jag bevisade att det inte krävs en ny Helix för att gå högt;-)!

    Peace!

    Nicco

    johnk svarade 16 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 06:28

    Vilken bild hoppar du högt på då?

  • skotten

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 07:39

    ooh looks windy

  • fesen

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 08:10

    @SkånePaul 409617 wrote:

    Vilken bild hoppar du högt på då?

    Vart stod det att det var han på bilderna? Kan ju vara han som fotat….eller?

  • eddman

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 12:13

    vi var där lite tidigare. jag lyckades trasha en ny kite o en annan kille vred knät åt helvete… som sagt det brallade på rätt gött:) ser ut att kunna bli repris i helgen om man kollar windguru!

    /ed

  • bladesurfer

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 12:45

    kontrar med lite “höga” bilder från östkusten (torö) .
    fint lyft i edge 11:an.
    kan tilläggas att det var väldigt byigt.

    1259551541_c23cb1765d_b.jpg

    img_2140141292.jpg

    1259550033_3fe01c3a94_b.jpg

  • eddman

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 12:50

    oki, rätt fina höjder där får man säga. undrar hur många meter det kan vara…

  • milkman

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 13:05

    Lite mer om igår på Torö. Konstig tråd att skriva i 🙂
    Patrik (Bladesurfer, som hoppar) är lite galen. Samtidigt som han var ute och hoppade (halva linlängden i höjd gissade vi oss till) körde jag en Sport 7:a. Uppmätt på stranden, några meter framför skogen, var mellan 9 och 15 m/s, mätt under två minuter ca. Har ingen aning om vad det blåste när det brallade på väl ute på vattnet. Små kiter och sjukt byigt är en unik upplevelse, men jag hade aldrig bytt mot patriks 11:a.

  • bladesurfer

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 14:24

    äh…. galen vet jag inte om jag håller med om.
    alla gillar väll att hoppa högt.
    hade i och för sig varit mindre skräckfyllt om det hade varit lite jämnare vind.

  • johnk

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 19:29

    Jag och en polare var i läjet i Söndags och ja, det blåste på rätt bra. Bl.a. min hjälm rullade bort en gång. Inte mycket folk där, vilket gjorde det rätt problematiskt när ovädret rullade in vid 12-13-tiden och det inte fanns någon på stranden som kunde landa mig. Jag väger drygt 60kg och var ute med en 12m – lätt oroad.

    För att besvara frågan så verkade alla andra hålla till i Apelviken, för jag tittade förbi där på vägen hem.

  • gonzo

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 20:08

    jo då jag va allt på stranden och plocka ner kites. hehe killen med 14 kvadratan blev lite lätt överriggad haha

  • brushanen

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:22

    @johnk 409836 wrote:

    Jag och en polare var i läjet i Söndags och ja, det blåste på rätt bra. Bl.a. min hjälm rullade bort en gång. Inte mycket folk där, vilket gjorde det rätt problematiskt när ovädret rullade in vid 12-13-tiden och det inte fanns någon på stranden som kunde landa mig. Jag väger drygt 60kg och var ute med en 12m – lätt oroad.

    För att besvara frågan så verkade alla andra hålla till i Apelviken, för jag tittade förbi där på vägen hem.

    John, du får börja köra med viktbälte om du inte fixar en ny kite

  • brushanen

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 21:24

    Gott Above the Law, häng dom högt!

  • johnk

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 23:17

    @gonzo 409858 wrote:

    jo då jag va allt på stranden och plocka ner kites. hehe killen med 14 kvadratan blev lite lätt överriggad haha

    Stackars Johan… lyckades inte hålla emot ens när den fladdrade i femte-linan 🙂 Det kan bli så och det var enda anledningen till att jag inte löste ut.

    Ja, det var en jäkla tur att du fanns på stranden när jag väl blåst in, men när jag började min resa in såg det glest ut.

    Jag lyckades sätta kiten i vattnet två ggr på vägen in. Min Rebel har aldrig relaunch:at så snabbt tidigare 🙂

  • above_the_law

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:49

    Som sagt vem gillar inte att hoppa högt:-)!
    Ingen mening med att dissa varandra eller tävla i bilder tycker jag… Bättre i så fall att pusha varandra till ladd, samt ge cred till dom som i alla fall har kul på vattnet och försöker utveckla sin åkning från viken nivå det än handlar om eller?!

    Varför inte en high-jump-tävling på V-kusten nästa gång det blåser över 15m/s (bara det inte sker nu i helgen för då är jag på ostkusthelvetet)?!! Någon som är på? Förslag på hur man bäst mäter höjden och hängtime?

    Det jag skrev om Helix var inte menat som provocerande utan mest lite “stret-skoj”. Helixen verkar absolut vara en bra kite, men vad jag menade var att man kan ha väldigt skoj på en -06:a också.

    OBS! För mina subjektiva tips för att hoppa högt sen nedan. Någon som kan ge mig lite ytterligare tips så uppskattar jag det så klart!:-)

    Det som verkar spela mest roll för att få till höga hopp är nog följande ;
    – Var på gränsen till överriggad när du har fullt nedhal. Kör med så uppsläppt nedhal som möjligt i depowern!
    – Kör en lite drake med mycket kraft på styrlinorna (montera nära akterlik eller kör på knutarna längst bak)
    – Kör draken långt fram/ner, fall av med kontroll och skicka sedan kiten snabbt rakt upp samtidigt som du vrider kroppen och brädan mot lovart. Skota hem fullt, och kör draken tillbaka mot åkriktningen så långt som den tillåter och skicka upp brädan frammåt/uppåt så högt över kroppen du kan (häng upp-och-ner). Kör sedan tillbaka kiten till kl12 och greppa tailen och sätt ner brädan med draken i Powerzone. (Ev kan du köra den bakåt en gång till och så åter ner i powerwindow innan landning med full fart.)

    På bilderna kör jag min gamla Waroo-06:a 7 kvm och hade i alla fall en jävligt skön känsla i kroppen efter den dagen! Observa att hoppet är gjort på plattvattnet längst in i viken utan hjälp av någon vågramp…Dessutom var det var väldigt lågt vatten den här dagen…Tips: Landa inte fel;-)!

    Go big and have fun everybody!
    Peace!

    Nicco

  • above_the_law

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 09:09

    Gott Torö-mannen och ni andra positiva kitare!
    Är det Edge som är Ozones High AR-kite?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Läjet 070826: Var höll alla andra kitare hus?!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.