Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lampljus skadligt för segel?

  • Lampljus skadligt för segel?

    Publicerad av fastforward på 29 oktober, 2006 vid 21:20

    Hej

    Läste någonstans här på konfen om någon som planerade att hänga upp ett segel i taket som prydnad – ganska ballt tänkte jag och började övertala sambon. Jag lyckades 😀

    Nu till frågan: solljus verkar vara skadligt för seglen men hur är det med lampljus? Seglet ska bara hänga uppe under vinterförvaringen och bör iaf inte få något direkt solljus på sig. Lampljus har någon annan frekvens eller liknande har jag för mig som inte gör det lika skadligt – kan någon verifiera?

    Seglet som ska hängas upp är sprojtans nytt och jag har ingen lust att sabba det i vinter.

    canoya svarade 17 år, 5 månader sedan 16 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 21:40

    Det är UV-strålningen som är skadlig för monofilmen så om du inte har UV-lampor i taket borde det vara OK ur den synvinkeln 😉

  • tsss

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 21:41
    fastforward wrote:
    Hej

    Läste någonstans här på konfen om någon som planerade att hänga upp ett segel i taket som prydnad – ganska ballt tänkte jag och började övertala sambon. Jag lyckades 😀

    Nu till frågan: solljus verkar vara skadligt för seglen men hur är det med lampljus? Seglet ska bara hänga uppe under vinterförvaringen och bör iaf inte få något direkt solljus på sig. Lampljus har någon annan frekvens eller liknande har jag för mig som inte gör det lika skadligt – kan någon verifiera?

    Seglet som ska hängas upp är sprojtans nytt och jag har ingen lust att sabba det i vinter.

    Tror nog att det är UV-strålningen som åldrar filmen (så är det i alla fall för dacron). Och den kommer ju från solen och inte från vanliga lampor.

  • Johan!!

    Gäst
    29 oktober, 2006 vid 21:47
    tsss wrote:
    fastforward wrote:
    Hej

    Läste någonstans här på konfen om någon som planerade att hänga upp ett segel i taket som prydnad – ganska ballt tänkte jag och började övertala sambon. Jag lyckades 😀

    Nu till frågan: solljus verkar vara skadligt för seglen men hur är det med lampljus? Seglet ska bara hänga uppe under vinterförvaringen och bör iaf inte få något direkt solljus på sig. Lampljus har någon annan frekvens eller liknande har jag för mig som inte gör det lika skadligt – kan någon verifiera?

    Seglet som ska hängas upp är sprojtans nytt och jag har ingen lust att sabba det i vinter.

    Tror nog att det är UV-strålningen som åldrar filmen (så är det i alla fall för dacron). Och den kommer ju från solen och inte från vanliga lampor.

    En minut sen där tsss:smirk: Jag e mest imponerad hur du kunde övertala sambon att hänga upp ett stort plastigt segel! Jag lyckades inte ens få upp en liten surfbräda…

  • bill

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 22:30

    Är inte helt säker på vilka våglängder en lampa strålar på. Men jag vet att lampor strålar utanför det synliga spektrat. Kan vara läge att söka lite på cyberspace, vore ju trist att åldra seglet. En variant kan ju vara att fråga på t.e.x. Gaastra forumet, där brukar ofta Dan svara och han har nog lite erfarenhet på området.

  • fastforward

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 22:50
    Johan!! wrote:
    En minut sen där tsss:smirk: Jag e mest imponerad hur du kunde övertala sambon att hänga upp ett stort plastigt segel! Jag lyckades inte ens få upp en liten surfbräda…

    Man får tacka – här följer framgångsreceptet:

    1. Val av lämplig plats. Var är det mest troligt att hon låter dig ha seglet/brädan?

    I mitt fall var saken ganska klar. Vi har ingen taklampa i vardagsrummet och det hänger en ful strömsladd ner från taket. Detta har sombon länge planerat att göra något åt men inte kunnat hitta någon passande lampa eller annat. Nu har det gått så långt att jag misstänker att hon helst vill glömma bort alltihopa – perfekt att dölja med ett segel med andra ord.

    2. Låt henne vara med och bestämma.

    Alla killar som någon gång försökt göra en omvälvande förändring av heminredningen utan att tillfråga frugan/sambon vet vad jag snackar om. Vad du än föreslår så är det fel – hur rätt hon än tycker att du har. Därför är det viktigt att låta henne göra så stor del av designandet som möjligt.

    Själv lät jag sambon välja färg på seglet då det skulle inhandlas (detta var innan segel-i-taket-idén var föreslagen). Det fanns 3 färger att välja mellan varav två var lika snygga och den tredje var alldeles för grotesk för att hon skulle välja den – bombsäkert med andra ord.

    3. Lite extra smörjmedel skadar aldrig.

    Dagarna innan förslaget läggs fram gäller det att smöra som aldrig förr (inom rimliga gränser naturligtvis – hon får inte börja misstänka något): diskning, matlagning, fotmassage, mm. När förslaget läggs fram så ska hon känna att hon är skyldig dig det eftersom du har varit så himla go på senaste tiden.

    4. Going in for the kill.

    Så kommer då dagen för förslaget. Naturligtvis läggs det fram lite appropå sådär – som att du kom att tänka på det just nu när du satt och masserade hennes fötter i soffan (se punkt 3). Här gäller det att påminna henne om att det faktiskt är hennes idé.

    I mitt fall:
    – Ja du, den är inte snygg den där sladden i taket.
    – Nä jag vet *suck*
    – Skulle man inte kunna täcka över den med något så länge? Tills du hittar en snygg lampa menar jag.
    – Nja, kanske. Vet inte riktigt…
    – Hmmm… Taket är ju ganska stort – tror du inte att det där seglet du valde skulle se ganska ballt ut där? Just den färgen passar faktiskt in – den där skrikiga orangea färgen skulle inte ha funkat så det var tur att du valde den där andra.
    – Hehe, kan man verkligen få upp ett segel där?
    – Visst, det fixar jag på ett kick. Sedan kan vi ju åka till IKEA och köpa lite spottar och lysa upp den med och så kan du passa på att kolla efter det där vitrinskåpet du ville ha. (nådastöten – vilken kvinna bangar på ett IKEA-besök?)
    – Okej då

    BINGO 😀

    Lycka till!

  • blandsvamp

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 23:04

    “Visst, det fixar jag på ett kick.” Hahahahaha. Tänk om det hade varit en lampa som skulle sättas upp.

  • calle_b

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 23:06
    fastforward wrote:
    Johan!! wrote:
    I mitt fall:
    – Ja du, den är inte snygg den där sladden i taket.
    – Nä jag vet *suck*
    – Skulle man inte kunna täcka över den med något så länge? Tills du hittar en snygg lampa menar jag.
    – Nja, kanske. Vet inte riktigt…
    – Hmmm… Taket är ju ganska stort – tror du inte att det där seglet du valde skulle se ganska ballt ut där? Just den färgen passar faktiskt in – den där skrikiga orangea färgen skulle inte ha funkat så det var tur att du valde den där andra.
    – Hehe, kan man verkligen få upp ett segel där?
    – Visst, det fixar jag på ett kick. Sedan kan vi ju åka till IKEA och köpa lite spottar och lysa upp den med och så kan du passa på att kolla efter det där vitrinskåpet du ville ha. (nådastöten – vilken kvinna bangar på ett IKEA-besök?)
    – Okej då

    BINGO 😀

    Lycka till!

    Hahahahaha:D
    Grymt jobbat! Snyggt upplägg, allt e glasklart.. Skönt inlägg.

  • fastforward

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 11:44
    Bill wrote:
    Är inte helt säker på vilka våglängder en lampa strålar på. Men jag vet att lampor strålar utanför det synliga spektrat. Kan vara läge att söka lite på cyberspace, vore ju trist att åldra seglet. En variant kan ju vara att fråga på t.e.x. Gaastra forumet, där brukar ofta Dan svara och han har nog lite erfarenhet på området.
    Jag ska kolla, tack för tipset.
  • fastforward

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 11:45
    Calle_B wrote:
    Hahahahaha:D
    Grymt jobbat! Snyggt upplägg, allt e glasklart.. Skönt inlägg.
    Tack, jag är rätt nöjd själv faktiskt 😀
  • jomensaatt

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 11:51

    Haha så klockrent!

    Respekt. 😀

  • nlc

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 12:32

    Klipp ut, klistra in och kom ihåg 😉

  • marden

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 14:46

    så där hårt jobbar jag för att ta ut mina segel en dag på vattnet, bokar alltid in en kväll på ikea före varje schyst prognos
    skulle nog behövas en jordenrunt resa eller nått liknande för att få upp det i vardagsrumstaket.

  • the_novice

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 15:44

    Vet inte om jag skall skratta eller gråta här, klockrent…

    Åter till själva frågan. Lysrör och halogen lampor har alltid en viss del UV strålning i ljuset. I lysrören så är grundljuset i UV som sedan görs om i ett flourcerande skikt till mestadels synligt. I halogen lampans fall är det den höga temperaturen hos glödtråden som ger en betydande UV komponent (tex i moderna bilstrålkastare).

    Vanliga glödlampor däremot har en lägre temperatur på glödtråden och kan nog vara ok om seglet inte är för nära så att det blir varmt…

  • sponte

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 16:37

    Om du odlar hemma i vardagsrummet (typ hampa) och har växtbelysning ska du nog inte hänga seglet under.
    Tror att det krävs ett smärre solarium för att det ska ge någon större effekt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 oktober, 2006 vid 19:28
    fastforward wrote:
    Johan!! wrote:
    En minut sen där tsss:smirk: Jag e mest imponerad hur du kunde övertala sambon att hänga upp ett stort plastigt segel! Jag lyckades inte ens få upp en liten surfbräda…

    Man får tacka – här följer framgångsreceptet:

    1. Val av lämplig plats. Var är det mest troligt att hon låter dig ha seglet/brädan?

    I mitt fall var saken ganska klar. Vi har ingen taklampa i vardagsrummet och det hänger en ful strömsladd ner från taket. Detta har sombon länge planerat att göra något åt men inte kunnat hitta någon passande lampa eller annat. Nu har det gått så långt att jag misstänker att hon helst vill glömma bort alltihopa – perfekt att dölja med ett segel med andra ord.

    2. Låt henne vara med och bestämma.

    Alla killar som någon gång försökt göra en omvälvande förändring av heminredningen utan att tillfråga frugan/sambon vet vad jag snackar om. Vad du än föreslår så är det fel – hur rätt hon än tycker att du har. Därför är det viktigt att låta henne göra så stor del av designandet som möjligt.

    Själv lät jag sambon välja färg på seglet då det skulle inhandlas (detta var innan segel-i-taket-idén var föreslagen). Det fanns 3 färger att välja mellan varav två var lika snygga och den tredje var alldeles för grotesk för att hon skulle välja den – bombsäkert med andra ord.

    3. Lite extra smörjmedel skadar aldrig.

    Dagarna innan förslaget läggs fram gäller det att smöra som aldrig förr (inom rimliga gränser naturligtvis – hon får inte börja misstänka något): diskning, matlagning, fotmassage, mm. När förslaget läggs fram så ska hon känna att hon är skyldig dig det eftersom du har varit så himla go på senaste tiden.

    4. Going in for the kill.

    Så kommer då dagen för förslaget. Naturligtvis läggs det fram lite appropå sådär – som att du kom att tänka på det just nu när du satt och masserade hennes fötter i soffan (se punkt 3). Här gäller det att påminna henne om att det faktiskt är hennes idé.

    I mitt fall:
    – Ja du, den är inte snygg den där sladden i taket.
    – Nä jag vet *suck*
    – Skulle man inte kunna täcka över den med något så länge? Tills du hittar en snygg lampa menar jag.
    – Nja, kanske. Vet inte riktigt…
    – Hmmm… Taket är ju ganska stort – tror du inte att det där seglet du valde skulle se ganska ballt ut där? Just den färgen passar faktiskt in – den där skrikiga orangea färgen skulle inte ha funkat så det var tur att du valde den där andra.
    – Hehe, kan man verkligen få upp ett segel där?
    – Visst, det fixar jag på ett kick. Sedan kan vi ju åka till IKEA och köpa lite spottar och lysa upp den med och så kan du passa på att kolla efter det där vitrinskåpet du ville ha. (nådastöten – vilken kvinna bangar på ett IKEA-besök?)
    – Okej då

    BINGO 😀

    Lycka till!

    här finns lite mera intressanta tankar kring samma ämne, det handlar visserligen om män som snöat in i kajaker, men jag tror att dessa män kan lida lite av samma problematik som oss vindsurfare, det finns säkert mycket matnyttig information för oss att hämta där. http://www.orust-kajak.se/samling.html

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lampljus skadligt för segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.