Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lång jefla leash

  • lång jefla leash

    Publicerad av organismen på 4 oktober, 2010 vid 08:02

    Nu börjar det bli kallt i vattnet och jag vill inte ligga och bodydragga i vågorna för att leta efter min bräda. Vill inte heller att den eventuellt träffar andra vågsurfare längre in.

    Vill därför ha en leash men tycker inte att det finns någon som verkar säker nog. Reel leashen som finns idag har för kort lina enligt mitt tycke.

    Finns ju hundkoppel som är upp till 8 meter långa och det skulle räcka för mig för att det skulle kännas säkert. Någon som provat eller har några åsikter om dessa?

    Och en sak till, alla kommentarer om att leash är livsfarligt mm kan ni bespara er. Jag är väl medveten om riskerna med en leash.

    Så här ser kopplet ut

    organismen svarade 13 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • mjersen

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 08:17

    dete livsfarligt med boardleach

  • pjoter

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 08:26

    Leash är bra som tusan! Norrbaggen har väl en fin bild på konsekvenserna av att bli träffad av en bräda.

    Jag tycker du ska satsa på en rejält elastisk leash, typ bogserlina till bil. Då blir det liksom lite extra actionladdat när du ramlar. 🙂

    Fast mer seriöst, Borde funka om du har en lååång leash, då borde inte brädan komma flygande. Dock lär det kunna hända att den trasslar in sig i kitelinorna om du blir spolad av en våg.

  • blizzy

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 08:30

    Leach käns inte särskilt säkert. Inte skönt o få brädan i huvet…
    Det var nån som snacka om att fästa en sån orange flytkudde på brädan, som kids har runt armarna, så ser du brädan lättare o den flyter bättre.. Tycker jag låter vettigt =P

  • sourra

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 08:45

    Snackar vi vågbräda eller twintip? Kör du vågis och låter bli aeirals så är det inte vidare riskabelt att köra en surfleash.

  • organismen

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 08:57

    Vi snackar vågbräda först och främst. Men kan även tänka mig att använda den på en TT då det bara ska köras lite “försiktigt” och inte tränas nya trick nu på vinterhalvåret.

    @Blizzy – jag har sett produkten GoJoe och även tråden som tar upp flytkudde-alternativet men på en vågis funkar det inget vidare.

  • jenselias

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 09:31

    Jag kör surfarleash (fot till bräda) på ostrappad vågis i kombo med hjälm, ofta. Vad jag fattar är det många som kör så (även utan hjälm!!!).

    Min hemmaspot, Torö, är min ursäkt. I stort sett alltid tätt beach break på stenstrand med varierande storlek av potentiellt mördande bumlingar. Så när man klotar och kommer lite nära så är det inte läge att leta bräda, utan då gäller kraftfull bodydrag genom bryten en liten stund innan man får möjlighet att komma upp på brädan igen. Och hittills har jag klarat mig från att dinga nya älsklingsbrädan.

    För övrigt har jag oxå klarat mig från att få brädan på mig på grund av leashen. Kör man vågor finns risken att bli träffad av brädan alltid där, med eller utan leash (men kanske “något” större med). I så fall är det som stör mer att det trasslar sig lite ibland, trots att jag kör en fin en med swivels i båda ändar.

    Hittills har leashen gett mig problem en gång, då flöt brädan förbi ovanför när jag snurrade omkring i tvättmaskin och då hade den det taktlösa uppförandet att ta sig igenom kitelinorna. Rycka releasen på kiten och ta sig upp på stranden vad det som gällde då.

    Annars kör jag helst utan leash när jag är på ställen där det funkar. Med TT och för att det är lite kallt i vattnet skulle jag aldrig komma på tanken att köra med leash. Det är fel orsak helt enkelt. Leash är inte en nybörjargrej, tvärtom!

  • xshaolin

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 09:48

    Kan du inte köra med Dakine Raptor’s? Man sitter ju fast som i cement..och de skall lossna om man kraschar våldsamt har jag hört…

  • yann

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 14:50
    XShaolin;634224 wrote:
    Kan du inte köra med Dakine Raptor’s? Man sitter ju fast som i cement..och de skall lossna om man kraschar våldsamt har jag hört…

    Lite menlöst med heelstraps om man kör strapless bara 😉

    pjoter;634208 wrote:
    Dock lär det kunna hända att den trasslar in sig i kitelinorna om du blir spolad av en våg.

    Lyckades faktiskt trassla in hela brädan i linorna en gång. Satt som ett skruvstäd mellan linorna snyggt inkilad med fenorna två meter över huvudet. Tog mig en bra stund att vänta på en lucka i vågorna att krascha draken och få tillräckligt slack för den att lossna 🙂

  • tolvsbo

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 18:38

    Köp en longboard leash till vågbrädan, skall köra ganska radikalt för att bli träffad.
    Om det funkar för Reo och Mitu ….

    Till TT tycker jag heelstraps funkar bra,även när det e varmt i vattnet.
    ….eller är reel leash relativt safe med TT

  • sourra

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 19:16

    Kör hälstroppar till din TT även på vintern så sitter den som den ska

  • organismen

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 20:06

    när man skall ta sig ur fotstropparna då man kör med hälstroppar kan man hoppa ur eller måste man stanna och ta händerna till hjälp för att komma ur? (tänker på hälstroppar av cykelslang)

  • sourra

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 20:15

    Du får som regel använda händerna men det brukar gå bra att göra i farten

  • skifree

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 21:16

    Jag har använt ett typ 8-10 m hundkoppel som jag plockat bort spärrknappen på, dvs den vill hela tiden rulla in kopplet. Sen har jag fäst det bakpå selen med ett gummiband så om jag skulle krasha riktigt hårt och hela kopplet skulle rusa ut så lossnar alltså kopplet från selen och jag riskerar inte att få brädan flygandes efter mig. Använder bara denna lösning då det varit väldigt kallt i vattnet och jag inte vill riskera att förlora brädan. Annars kör jag utan leash. Har hittills inte fått brädan på mig pga denna leash. Skulle brädan flyga igenom linorna är det bara att rycka till och då lossnar ju kopplet från selen och du kan lättare reda ut eventuellt trassel.

  • acemattias

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 00:21

    Jag har andvant hundkoppel pa liknande satt som ovan, det funkar fint.
    Borja med att skruva isar hundkopplet och fetta in fjadern annars rostar den sonder pa nolltid, spara kvittot.

  • rydstrom

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 07:18

    Skulle man inte kunna tillverka nån typ av leash av en kite lina, för att minska draget?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lång jefla leash

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.