Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing långa vågridningar?? jobbigt att kryssa tillbaka??

Taggad: ,

  • långa vågridningar?? jobbigt att kryssa tillbaka??

    Publicerad av semivaken på 3 november, 2003 vid 02:33

    Antagligen en dum fråga eftersom att jag svarar på den själv, men men… Har seglat vågbräda två ggr, och har inte riktigt så bra koll.

    Säg att man seglar minivågis i sideshore och riktigt bra förhållanden nånstans långt borta =), om man då rider en våg säg 2-300 meter är det inte j#vligt jobbigt att kryssa tillbaka på en liten vågis med taskig höjdtagning, eller backvind rider man vågen cool.gif??

    mvh

    andrew svarade 20 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • lars_k

    Medlem
    3 november, 2003 vid 07:10

    Jo, det är jobbigt…
    Man får höjda så gott det går. Kanta brädan och hänga framåt i riggen. Man kan faktisk ta förvånansvärt mkt höjd med en vågis, om man behärskar tekniken och det är bra tryck i seglet.
    Är det byigt/dåligt med vind får man gå längs stranden. Fick traska upp i vind efter varje ridning i Yzerfontain, SA. Fanns inte en chans att ta nån höjd där inte…Men glassiga vågor att rida var det. =)

  • semivaken

    Medlem
    3 november, 2003 vid 12:35

    altså som jag tänkte… =) men säg att du har riktigt bra tryck i grejerna, måste man inte vara riktigt duktig för att få till bra “rides” då?

  • zehlertz

    Medlem
    3 november, 2003 vid 12:37

    en “bra” ride hänger ju bara på kravet i betraktarens ögon…

  • lars_k

    Medlem
    3 november, 2003 vid 12:49

    Nä, för fan. Du behöver inte vara så duktig för att ha kul i vågorna. Rida backside är ju enkelt, det är ju bara att hitta ett fint fejs och ligga och bränna på det ett tag. Frontsideridning kräver mer balans och aggresivitet för bottensvängarna. Men är det cleana vågor så är inte det heller så svårt. Även en högst medioker vågridare som jag kan ha riktigt kul på ställen som sydafrika etc. Därför ska jag också dit igen om några veckor, hehe.

  • bonasurf

    Medlem
    4 november, 2003 vid 08:22

    Ja i sydafrika liksom många andra fina platser med fina vågridningsförhållande är vinkeln ganska förlåtande. Vinden kommer ju t.o.m. lite snett ifrån land vilket gör att det blir lite mer offshore med mer tryck i seglet på vågen och en lite tacksammare vinkel att kryssa på. Yzerfountain på stranden ovanför parkeringen är ju sjukt fint med stora långa rides. Man blir på tok för girig för att hålla igen och förlorar all höjd. Jag antar att det var där du körde lars? Och det är mycket sant att du inte måste vara duktig för att köra vågor. Kolla bara kapstaden i januari, varannan seglare är ju tyskar som aldrig verkar ha seglat på annat än en sjö. De delar gärna den där perfekta vågen du kryssat runt och letat efter hela dagen. Kommer ner i Januari så vi ses väl där antar jag.

  • lars_k

    Medlem
    4 november, 2003 vid 08:47

    Japp. Jag körde precis framför parkeringen i Yzer. Byigt värre, men glassigt. Ska testa köra längre ner till höger nästa gång, de verkade ha bättre tryck i seglena där nere.
    Vi ses i Yzer, Björn. Vi stannar tills 16 Jan. Verkar som vi blir många svenskar i år igen där nere =)

  • bonasurf

    Medlem
    4 november, 2003 vid 09:52

    Ja när jag kört nedanför udden där har jag fått riktigt stora vågor och vinden är oftast mindre byig där nere. Lite klurigare att ta sig ut men var är det inte det när det är över mast. Jag kommer i bästa fall redan i början på december men står på väntelista annars kommer jag den 31:a dec så vi har 2 veckor att stöta in i varandra. Om du är där nu kommer du vara bra uppvärmd tills dess. smile.gif

  • lars_k

    Medlem
    4 november, 2003 vid 10:14

    Gutt. Bara det är bra tryck tar man sej ut, även i över mast…I full plan är man ju mycket snabbare än vågorna och kan hitta en väg ut genom bryten. Sen kom Yzervågorna i set, väntade man ut luckan så var det hellugnt att ta sej ut.
    Vi flyger den 14 dec, brorsan och jag. Kör en röd Golf och Goya-brädor. Ser du oss kom fram och snacka lite vetja! Vi är bara otrevliga mot tyskar, inte svenskar. =)

  • endy

    Medlem
    4 november, 2003 vid 10:18

    Lasse, vart bokade ni er flygbiljett? jag drar ner 4 jan om jag får ledigt från jobbet, verkar vara tjockt att få en biljett tills dess dock confused.gif

  • lars_k

    Medlem
    4 november, 2003 vid 10:25

    Ja, det är tufft med biljetter i december. Januari mkt lättare, ska nog gå. Jag bokade via flygvaruhuset.se .
    Där kan man söka och boka lediga platser online.
    Saknar du boende så har vi gott om plats i vår lgh, 2 rummare…Kan nog klämma in dej i Golfen också, hehe. Men bara tills 16:e jan iofs. Kul om vi ses där nere!

  • endy

    Medlem
    4 november, 2003 vid 10:37

    Gyt, där fanns ju resor!
    Reser ni med KLM? vem ringer man om “packningen” och bokar den?
    Ja ses lär vi göra, om jag kommer ner vilket jag verkligen hoppas!
    Får se hur det blir med boende och bil, har ev det fixat.
    Tack för hospitalityn annars laugh.gif

  • lars_k

    Medlem
    4 november, 2003 vid 10:49

    Vi reser med SAS från Köpenhamn, sen South African från London.
    Det blir bara slimmad utrustning för att komma så nära 20 kg som möjligt. Och 8 kg handbagage. Lyckas jag blir det inga tillägg…Man får ta med ett “surfboard” under 20 kg och 277 cm långt. Jag vet flera andra som lyckats..

  • endy

    Medlem
    13 november, 2003 vid 11:25

    JAAAA!

    Då var biljetten bokad 9jan-7feb!
    Såå skönt att ha det gjort, nu kan man börja drömma laugh.gif

  • lars_k

    Medlem
    13 november, 2003 vid 12:50

    Gutt..Jag laddar med surfklipp på kvällarna nu. Framåtförsöket ska komma 1:a dan därnere. Det är ju för fanken babordhopp och allt.
    Det fina är att det är extremt mycket på jobbet nu så veckorna flyger. Känns inte långt till 14:e Dec för mej =)
    Då ses vi därnere!

  • endy

    Medlem
    13 november, 2003 vid 15:07

    Javisst, men du menar väl klitmøller i helgen wink.gif
    Babord e gyt, det seglar man inte för ofta här hemma, bara att ge järnet där nere!

    Vi ses!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing långa vågridningar?? jobbigt att kryssa tillbaka??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.