Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Långgrund sandstrand i Grekland?

  • Långgrund sandstrand i Grekland?

    Publicerad av hrn på 15 augusti, 2005 vid 09:40

    Ska åka till Grekland snart och skulle vilja ha tips på något bra nybörjarvänligt ställe. Ska försöka lära flickvännen surfa och det lär underlätta i början om hon bottnar och inte skrapar sönder fötterna smile.gif Har kollat lite på Rhodos (Ixia) men det verkar vara stenstrand som blir djup ganska snabbt. Har även kollat på Naxos men restiden dit verkar vara lite längre så man tappar någon dag och det känns lite onödigt om man bara är borta en vecka :/
    Tips?

    foobar svarade 17 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 22:03

    Hej, jag var på kreta i Amoudara. Där ligger en 3 km lång strand som är fin . Den är inte jätte långgrund men det går nog att lära ut på den. Det blåste i och för sig mellan 4 och 8 beaufort alla dagar utom en. Men vinden kommer runt lunch och håller i sig till 18 tiden. Innan och efter funkar det. Det finns uthyrning på stranden. Kostade 25€ i timmen inklusive allt. Dessutom finns Heraklions windsurfing klubb på stranden.
    http://www.greeka.com/crete/heraklion/greece/heraklion-windsurf.htm
    /björn

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 22:07
  • fnassel

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 18:01

    Rhodos är inte fel! Men man måste veta vart man ska!
    På motsatta sidan från staden Rhodos finns ett fantastiskt ställe som heter Prasonisi. Där finns ett surfcenter.
    Det unika med Prasonisi är att du kan välja mellan vågor och plattvatten! Stället är helt enkenl ett smalt näs ut till ön som ligger utanför! och näset består av sand! Detta betydae att på enasidan näset blåser det side-onshore och går 2 m höga vågor ach på andra sidan är det side-offshore och fullständigt platt! Det är dock inte superlånggrunt, men det finns surf för båda.
    Läs mer på deras hemsida.

    /Gammelsurfaren. Surf Prasonisi

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 23:06

    Jag har surfat både i Ixia, Rhodos och Golden Beach, Paros.

    För en nybörjare är Paros överlägset. Ganska platt vatten och en jättefin sandstrand (vilket tjejen kanske gillar när hon inte surfar :-). Ixia har en hel del vågor (på eftermiddagen), vilket är jobbigt när man lär sig, och stranden är som du skriver stenig.

    Åker du till Paros (som för övrigt är en riktigt mysig ö) kan jag rekommendera surfstället som drivs av en tysk/holländare. Mycket trevligare än det som drivs av en grek 100 meter bort!

  • styret

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 12:04

    zakyntos har jag hört ska vara fint och speciellt strandbaren baywatch där verkar vara trevlig och mysig…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 21:07

    Tack för alla svar! På grund av resorna vi hittade så blev det Rhodos(Ixia) på Hotell Lito. Ska defenitivt kolla upp Prasonis när vi kommer ner!

    Paros och Kreta verkar vara riktigt bra! Får försöka ta sig till någon av de nästa gång.

    MacLean: Vad heter centret som drivs av tysken/holländaren?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 19:22

    Svar till:


    Tack för alla svar! På grund av resorna vi hittade så blev det Rhodos(Ixia) på Hotell Lito. Ska defenitivt kolla upp Prasonis när vi kommer ner!

    Paros och Kreta verkar vara riktigt bra! Får försöka ta sig till någon av de nästa gång.

    MacLean: Vad heter centret som drivs av tysken/holländaren?

    [/ QUOTE ]

    Tysken heter Bernd http://www.fanatic-paros.com
    Lite nytt, och lite halvgammalt
    Fanatic/north

    http://www.parosurf.gr
    New golden beach (värlscupstranden)
    Gaastra/RRD allt 2005

    MVH

    /Christian

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 augusti, 2005 vid 11:44

    Svar till:


    Tack för alla svar! På grund av resorna vi hittade så blev det Rhodos(Ixia) på Hotell Lito. Ska defenitivt kolla upp Prasonis när vi kommer ner!

    Paros och Kreta verkar vara riktigt bra! Får försöka ta sig till någon av de nästa gång.

    MacLean: Vad heter centret som drivs av tysken/holländaren?

    [/ QUOTE ]
    Trevligt att ni bor på Lito, där bodde vi också. Schysst att frukost ingår iaf…kan dock inte rekommendera restaurangen i hotellet. Väldigt små portioner :-).
    Hur mycket betalar ni för resan?
    Hyr ni eller tar ni med? Vi hyrde på stället som ligger lite till vänster…surfers paradise. Helt ok ställe…vi lyckades pruta lite. Finns även ett ställe till höger, lite längre bort. Ägaren där talar förvånansvärt bra svenska, men vi kände att stället närmast var mer seriöst.
    Jobbar en riktigt söt, blond holländsk tjej där, hehe :-).

  • hrn

    Medlem
    20 augusti, 2005 vid 20:03

    Den här gången kom jag ihåg att logga in först smile.gif
    Resan gick på ca 3700 vilket är helt ok. Ska dock hålla mig borta från hotellrestaurangen, vill ju ha ordentliga portioner! Tips på bra restauranger/hak för lunch/middag?

    Har mailat lite med surfers paradise där nere ( http://www.surfersparadise.gr ) och de verkar ha bra priser så jag hyr nog där. Synd bara att prognosen säger att det inte ska blåsa så mycket nästa vecka… :/ Jaja, får väl shoppa och titta på gamla hus istället.

  • vilhelmerovraren

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 06:35

    ni borde verkligen dra till paros!! var där i juni och kan bara säga att det är hur soft som helst! visserligen surfade vi på new golden beach, där blir det vågor och inte jättebra för nybörjare, men på golden beach har man ju 500m underbar sandstrand med fantastiskt plattvatten +två uthyrningar bredvid varandra smile.gif kan inte bli bättre om man ska lära sig!!

  • vilhelmerovraren

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 06:40

    föresten så är greken 100m från tysken riktigt schyst! han heter typ thios har jag för mig och pratar lite svenska, han har bott i frölunda och brukat surfa med anders bringdal och massa…
    fan ni skulle åka dit, finns världens coolaste bar några hundra meter från stranden, golden garden heter det och man sitter i som en stor trädgård med skitfin belysning… riktigt coolt!

  • foobar

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 16:07

    @Fnassel 251299 wrote:

    Rhodos är inte fel! Men man måste veta vart man ska!
    På motsatta sidan från staden Rhodos finns ett fantastiskt ställe som heter Prasonisi. Där finns ett surfcenter.
    Det unika med Prasonisi är att du kan välja mellan vågor och plattvatten! Stället är helt enkenl ett smalt näs ut till ön som ligger utanför! och näset består av sand! Detta betydae att på enasidan näset blåser det side-onshore och går 2 m höga vågor ach på andra sidan är det side-offshore och fullständigt platt! Det är dock inte superlånggrunt, men det finns surf för båda.
    Läs mer på deras hemsida.

    /Gammelsurfaren. Surf Prasonisi

    Prasonisi kan inte enligt någon sund definition kallas långgrunt. På plattvattensidan tar det mellan 3 och 30 meter till man inte bottnar. Och eftersom det är sideoffshore så går det inte att surfa mer än kanske 100 meter innan det blir för djupt. Härligt ställe i övrigt, men inte långgrunt. Hindrar förstås inte rena nybörjare från att surfa där, med stor bräda kan de ju dra rigg om de vill och det finns personal i båt som glatt åker ut och hämtar hem de som driver för långt ut. Men definitivt inte långgrunt.

  • carolinec

    Medlem
    9 mars, 2007 vid 19:59

    Kan varmt rekommendera Vassiliki på Lefkas. Var där 3 veckor i juli och surfade med Club Vass. Hur bra som helst. Sandbotten, långgrunt (midjedjupt), onshore och nybörjarvind på förmiddagen, hård crossshore på eftermiddagen. Hos Club Vass ingår ca 3h med instruktör varje dag när man hyr utrustning. Är värt pengarna även för den som varit med ett tag.. De har grymt duktiga (och trevliga) freestryleinstruktörer. Kommer åka dit många gånger om.

    http://www.clubvass.com

  • klang

    Medlem
    10 mars, 2007 vid 02:01

    @CarolineC 369230 wrote:

    Kan varmt rekommendera Vassiliki på Lefkas. Var där 3 veckor i juli och surfade med Club Vass. Hur bra som helst. Sandbotten, långgrunt (midjedjupt), onshore och nybörjarvind på förmiddagen, hård crossshore på eftermiddagen. Hos Club Vass ingår ca 3h med instruktör varje dag när man hyr utrustning. Är värt pengarna även för den som varit med ett tag.. De har grymt duktiga (och trevliga) freestryleinstruktörer. Kommer åka dit många gånger om.

    http://www.clubvass.com

    Hmmm… vad räknas som långgrunt… Vassiliki är inte långgrunt tycker jag… visst, 50-100m ut kan man bottna, men jag vill inte räkna det som långgrunt.

    /Klang

  • foobar

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 11:47

    @CarolineC 369230 wrote:

    Kan varmt rekommendera Vassiliki på Lefkas.

    lat 38°37’44.93″N, long 20°36’2.86″E för den som liksom jag tycker googleearth är fenomenalt. Man ser surfare ute.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Långgrund sandstrand i Grekland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.