Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › längre bak = svänger upp mot vinden ?
-
längre bak = svänger upp mot vinden ?
Publicerad av billing på 1 juli, 2007 vid 11:17Tjena !
Det är så att jag har börjat vindsurfa nu men har ett litet problem, när jag ställer mig längre bak i fotstropparna så vill brädan svänga upp mot vinden. Det låter som det är naturligt eftersom trycket hamnar där bak men hur kan jag kompensera de med vikten m.m.? hur gör man?
Tack på förhand !
/Joakim
forfun svarade 17 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Tjena Joakim
Hur ska man nu förklara detta…
Det handlar om att hålla jämnvikt på utrustningens tryckpunkter… krafterna är många, men för att förenkla utav bara den så kan man säga att det finns två stycken tryckpunkter i din utrustning som måste balanseras ut mot varandra för att brädan ska gå rakt.
Den första (Riggen);
När det blåser i seglet så är den största kraften som bildas den som drar seglet i sidled. Då hänger du emot den kraften (annars faller du framstupa i seglet). Den tryckpunkten som du balanserar upp med din kropp ligger lite framför mitten i seglet (där du placerar dina hängtampar).
Om du inte hänger direkt mot den tryckpunkten kommer seglet att vilja vrida sig… som om du till exempel skulle hålla i bommen för långt fram, så vill seglet vrida sig upp mot vinden. Seglets tryckpunkt hamnar bakom din egen tyngdpunkt.Den andra (Brädan);
När det inte blåser så mycket så ligger hela brädan i vattnet och hela brädans kant håller emot den sidokraft som seglet skapar. (det bildas även en liten frammåtdrivande kraft vilket gör att brädan rör sig frammåt). Brädans tryckpunkt ligger då ungefär på mitten.Om du nu står mitt på din bräda och håller i din bom på rätt ställe så går brädan rakt fram. Seglets tryckpunkt ligger precis ovanför brädans tryckpunkt. Ingen obalans. OK.
Om du nu lutar din rigg bakåt så kommer ju seglets tryckpunkt att hamna bakom brädans tryckpunkt och brädan (precis som seglet ovan) kommer att vilja vrida sig och svänger därmed upp mot vinden.DET är vad som händer !!! När du kliver bakåt på brädan så tar du riggen med dig bakåt och brädan lovar upp mot vinden…
Om du däremot planar så ligger ju bara en liten bit av bakre delen på brädan i vattnet. Då har även brädans tryckpunkt flyttats bakåt mot fenan som tar upp den största kraften.
Det är därför man flyttar sig bakåt på brädan när man börjar plana. Man följer brädans tryckpunkt bakåt… Seglets och brädans tryckpunkter ska ligga placerade ovanför varandra för att brädan ska gå rakt fram.Med planing och den mycket högre fart som man håller så följer finesser som ex. fotstyrning, skenbar vind m.m. Men en sak i taget.
Summan av kardemumman blir att du måste plana innan du kan kliva bakåt till stropparna. Om man ändå vill prova så går det på en del nybörjarbrädor att montera fotstropparna mycket längre fram…
Att sträva efter;
Fall av så pass mycket att du får planing. Sätt fötterna i fotstropparna, först främre och sedan bakre. Sväng sedan upp mot vinden lagom för att fortsätta din färd.Rörigt ?
Det brukar ordna sig – Lycka till
Bappel
Logga in för att svara.