Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lär mig railey någon!!

  • Lär mig railey någon!!

    Publicerad av alohasurfer på 6 oktober, 2010 vid 08:42

    Hallå!
    Nån som bara kan skriva ner steg för steg hur man gör en railey, eller railay som en del stavar det. Jag får f-n inte till den! :confused2: Ska man använda kiten för lyft som vid ett hopp, eller bara använda sig av pop? Och hur får man i så fall riktigt bra pop? Please, jag blottar mina okunskaper här och ber om hjälp!

    plattvatten svarade 13 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • sourra

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 08:57

    På youtube finns det diverse instruktioner. Dock heter det raley och inget annat. Jag har sett tusen olika stavningar på detta trick men bara en är rätt: r-a-l-e-y.
    Det är bättre att du kollar rullen och frågar sen men på frågan om du ska skicka kiten eller ej kan jag svara direkt – kiten ska hållas halvvägs mellan vattenytan och zenit och ska inte röras.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=QOt7icZCFlg”]YouTube – Raley – Neal Hilder – Kiteboarding Advanced[/ame]

  • pepa

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 09:06

    Som du ser på filmen använder man brädan mycket för att skapa tryck mot kajten. För att detta skall fungera krävs det att du har en del kraft och fart redan innan för att kajten inte skall åka fram och ur vindfönstret när du sätter i brädkanten ordentligt. Med andra ord, det går inte att fega för mycket när man skall göra en raley (eller något annat urkrokat trick). Jag säger inte att det är det du gör men jag vet att jag själv har missat trick tusen gånger för att jag har haft för lite fart och tryck när jag provat. Lycka till!

  • alohasurfer

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 10:26

    Jättebra, tack snälla!! Då tror jag att mitt största problem är hur jag skapar bra pop! Är det bara att luta sig bakåt så att man får tryck och sen svänga upp brädan radikalt upp mot vinden, utan att göra nåt speciellt med draken, bara hålla den i 45 grader, inte dra bommen mot sig eller nåt?

  • jakobb

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 10:56
    Quote:
    Är det bara att luta sig bakåt så att man får tryck och sen svänga upp brädan radikalt upp mot vinden

    njae pop handlar om känsla, men om det ska beskrivas i teorin så ska man köra lite downwind för att få fart, göra ett snabbt ryck ännu mer downwind för att kunna kroka ur och sen ladda genom att styra upp mot vinden och sen släppa och poppa iväg.

    Men som sagt… det handlar om känsla så fundera inte så mycket på det teoretiska utan det är bara att nöta tills den sitter.

    peace

  • cosmo

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 11:18

    Är ingen hejare på det men har märkt att det gäller att kanta med hela kanten, tryck på båda fötterna, inte bara “bakbenet”.

  • sourra

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 11:24

    Saxat ur The Kiteboarder Magazine (Pop, raley + en glide)

    Quote:
    Simple Unhooked Load and Pop
    1. Hold your kite 45º to 60º above the water. Your kite will not move from this position. Center your hands on the bar so you don’t accidentally move the kite.
    2. Unhook by pulling the bar in and down. Once unhooked, keep your elbows in tight to your body and keep your back straight.
    3. Flatten out your board and let yourself be pulled downwind to build speed.
    4. Progressively load your edge by edging harder and harder. Stand tall and push off the water with your back foot. This step all happens in less than a second.
    5. As you leave the water, keep your elbows in tight and pull up your knees.
    6. Extend your legs to absorb the landing.
    7. Land with your board pointing downwind and hook back in by pulling the bar in and down and then up and out.

    Raley
    1. Hold your kite 45º to 60º above the water and unhook.
    2. Flatten out your board and let yourself be pulled downwind to build speed.
    3. Progressively load your edge by edging harder and harder. Stand tall and push off the water with your back foot.
    4. As your board leaves the water, throw your board up and away from the kite and extend your arms above your head. The momentum of throwing the board up and away will get your body horizontal. Remember, it’s not a raley unless the board is over your head.
    5. As you reach the peak of your jump, start to bring the board back underneath you. Imagine you are trying to break your bar over your front knee.
    6. Bend your knees as you land and ride away with speed.

    Indy Glide
    1. The indy glide is basically a raley with an indy grab. Hold your kite 45º to 60º above the water and unhook.
    2. Flatten out your board and let yourself be pulled downwind to build speed.
    3. Progressively load your edge by edging harder and harder. Stand tall and push off the water with your back foot.
    4. As your board leaves the water, throw your board up and away from the kite.
    5. Pull your knees in close and grab indy by grabbing your toeside rail with your back hand. Bone out the grab for style points by extending your legs while holding the grab.
    6. With the hand that is still on your bar, maintain control by keeping your elbow close to your body.
    7. Bring the board back underneath your body. Again imagine you are trying to break your bar over your front knee.
    8. Bend your knees as you land and ride away with speed.

    Tips:
    • Keep those hands centered and your elbows in tight to your body to stay in control.
    • When you unhook, let yourself be pulled downwind. This takes pressure off your arms and lets you build speed for your next maneuver.
    • Bend your knees when you land as load and pop trick tend to have harder landings.

  • pepa

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 11:27

    Folk gör väldigt olika, jag till exempel går aldrig downwind såsom Jakobb beskriver det. Det är också väldigt svårt att helt förstå genom att läsa hur man gör. Jag tycker du ska hitta ett pop på film som du tycker ser najs ut och sen titta på det om och om igen. Titta på allt! Hur brädan rör sig i vattnet, vad åkaren gör med depowern innan han/hon krokar ur, vilken vinkel linorna är i, om han/hon drar mycket i bommen, vilken fart åkaren har, osv plus. Sen är det gamla visualiseringstricket grymt bra. Kommer själv ihåg hur jag aldrig kunde sova back in the day för att jag låg och spände kroppen när jag tänkte igenom olika trick i slow motion.

  • alohasurfer

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 13:59

    Ni är ju helt fantastiska som är så hjälpsamma!! Det gör mig jäkligt stolt att vara kitesurfare när man märker hur folk delar med sig och är öppna och trevliga både här och på stranden!
    En sista fråga bara: måste/bör man alltså vara urkrokad för att göra en raley, och för att få riktigt bra pop? Tack än en gång för alla tips och undervisning! I vanliga fall är det jag som är rektorn i skolan 😉

  • jakobb

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 14:10
    Quote:
    Ni är ju helt fantastiska som är så hjälpsamma!! Det gör mig jäkligt stolt att vara kitesurfare när man märker hur folk delar med sig och är öppna och trevliga både här och på stranden!
    En sista fråga bara: måste/bör man alltså vara urkrokad för att göra en raley, och för att få riktigt bra pop? Tack än en gång för alla tips och undervisning! I vanliga fall är det jag som är rektorn i skolan

    finns bara ett svar på den frågan: JAAAAAA
    en raley som inte är urkrokad är ingen raley och du kan inte få någon bra pop om du är ikrokad för den delen heller.

    Jakob tipsar – kör leashen på suicide så slipper du problemet med utflaggande drakar när du failar 🙂

  • stoffe-2

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 14:44
    jakobb;634637 wrote:
    Jakob tipsar – kör leashen på suicide så slipper du problemet med utflaggande drakar när du failar 🙂

    Vad betyder utflaggande drake?

  • jakobb

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 15:01

    när den hänger i ena mitt- eller 5:e-linan, så att den ligger på rygg liksom. 0 power

  • sourra

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 15:02

    En flaggande kite är en kite som hänger på en eller flera framlinor och blir hyffsat kraftlös.

    För övrigt brukar en ikrokad raley skämtsamt kallas en gayley

  • kristjans

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 15:33

    Inte många gånger man ser en HEL tråd utan bullshit på steffo..

    Läs igenom how-to trådarna från “wiki-Sourra” och gör som Pepä rekommenderar, hitta en video på nätet och kör den på replay..

    Om du känner dig osäker på pop’et, så testa några gånger med kiten ikrokat bara för att få känsla för hur mycket du ska kanta och när du ska släppa kant.

    Lycka till.

  • hektor

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 15:41

    försökte få till raley igår, nu sitter jag i väntrum på sjukhus 🙁
    det är fan livsfarligt!

  • lejonsson

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 16:15
Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lär mig railey någon!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.