Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lära sig snö-kite från scratch?

  • Lära sig snö-kite från scratch?

    Publicerad av isis på 7 december, 2010 vid 13:43

    Jag har läst lite här och där och dem flesta verkar rörande överrens om att man borde gå en kurs innan man börjar kitea. Tyvärr har jag inte dem pengarna, men jag funderar på om man inte borde kunna lära sig snökitea själv? Drunkningsrisken blir ju iaf. något mindre:wink: Sedan är väl kiten också mycket mindre för snö om jag förstått rätt och det borde ju vara till min fördel.

    Jag hittade denna på köp och sälj:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30756&title=vinterkite-2c-buster-ii-2c-5m2&cat=9

    Vad tror ni, är det pengar i havet eller skulle jag kunna lära mig snökite med den?

    tack på förhand, MVH Joakim.

    isis svarade 13 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • pjoter

    Medlem
    7 december, 2010 vid 14:28

    Börjar du med en kite i den storleken i ganska lite vind så är det ganska safe om du har bra säkerhetstänk.

    Men det kan ju vara bra att veta att det är få personer som drunknar, det som är farligt är när man åker in i fasta saker, något man är klart närmare på land än i vatten. Så som instruktör tycker jag helt klart att du ska gå en kurs, du kommer spara dig mycket onödigt trasslande, svordomar och smärta. Men det går ju att lära sig själv bara man läser på ordentligt och är försiktig.

    Vad har du för förkunskap? har du koll på vindstyrkor, vindriktningar? snowboard/skidor? Fallskärm eller liknande?

    Ett alternativ är att hitta nån som kör i närheten av dig som du kan deala till dig en enklare kurs med mot exempelvis en flaska fin whiskey. 🙂

    Kiten du kollat på har jag ingen aning om, spontant gissar jag att den inte är något vidare bra men den kostar ju inte heller något större. Den funkar iaf inte på vatten alls. När det gäller storlek funkar det med mindre kite i snö om den är packad/skare. I lössnö behövs lika stor kite och ska du ha roligt med den sen så bör den också vara lika stor som till vatten. tror de flesta som snowkitar kör med runt 10-12kvm.

  • mrmille

    Medlem
    7 december, 2010 vid 14:31

    Det är säkert ingen dålig kite men du kommer inte lära dig ett skvatt om kitesurfing (det man gör på vatten senare) med den där kiten. Så om din ambition är att köra på vatten framöver tycker jag du skall skaffa grejjor som passar för det, dom fungerar lika bra på vintern.

  • kristjans

    Medlem
    7 december, 2010 vid 14:40

    Håller med Pjoter om kurs!!

    Buster drakarna är vad jag har för mig primärt gjorda för Buggy åkning och kommer med handtag, med MÖJLIGHET för bom!!!

    Har för mig att de har ett väldigt simpelt säkerhetssystem om de hade något alls??

    Kolla om den är riggad för en bom för annars går det inte riktigt att jämföra med vanlig kite.

    Sen kommer du tröttna på väldigt fort på en 5 kvm drake om inte du bara ska använda draken för långfärdsskridskor.

    Leta istället efter en lite större drake som har en bom och depowersystem (typ alla andra drakar)

  • pepa

    Medlem
    7 december, 2010 vid 16:00

    Går det ens att lära sig snökajta?

  • isis

    Medlem
    7 december, 2010 vid 17:06

    Tack för info. Får helt klart bli en annan drake då jag gärna vill kunna köra på vattnet framåt våren. Tyvärr kommer nog projektet falla på bristande budget dock.

    Vad gäller förkunskaper så kan jag vindsurfa och åka skidor, men ingen erfarenhet från kite och bräda. Men man kan väl snökajta med skidor likaväl som med bräda?

  • above_the_law

    Medlem
    7 december, 2010 vid 17:55

    Gen nu inte upp bara för att du har en tight budget:-)! Det går ju att få tag i helt ok, om än några år gamla kites som är ämnade för vatten här på Surfzone och billiga begagnade brädor som duger till att lära på finns det ju också.

    Helt klart bra att börja lära sig snökita innan du börjar köra på vatten!
    Då har du antagligen redan bra känsla på kiten och en hel del brädkänsla också för den delen. MEN kom ihåg att det är lättare att skada sig på land! Dessutom händer de flesta olyckor med “vatten-kitare” just PÅ LAND, innan eller efter en session… Så, be om gratislektioner om du inte har råd eller häng på polare som kan, samt tanka hem instruktioner på nätet för det kan gå riktigt illa om du inte vet hur säkerhetssystem mm funkar!

    Vill du kan jag köra en snökitekurs för en överkomlig deal också. Är Certifierad IKO-instruktör.

    MEN, ge inte upp för det lär du ångra…

    Lycka till!

  • pjoter

    Medlem
    7 december, 2010 vid 18:35

    håller med föregående. Det finns riktigt billiga vattenkites som funkar ok på snö också. Nackdelen dock med en sån är att du bör komma upp i iaf 10kvm vilket gör det rätt riskabelt att lära sig själv då det är tokigt mkt kraft inblandad även vid lite vind. Sen är de billiga kanske inte de absolut bästa men vad fasen, såna kites som många av oss andra lärde oss på för 5-6 år sen ges typ bort nu.

    Försök få ihop en deal med nicco eller nån annan i närheten. Kanske kan gå att avbetala, betala natura 😉 byta bort nåt annat eller liknande. 🙂 För du kommer ha mkt nytta av en kurs! Ska du bara lära dig grunden med kitekontroll och säkerhet så går det att lösa på ett par timmar. Sen kanske du kan behöva nån timme till i vår för att få koll på vattenbiten, men då har du vunnit en massa kitekontroll under vintern så det bör gå lätt.

    Och det går alldeles utmärkt med skidor, faktiskt klart lättare med skidor då du lättare kan stå själv, flytta tyngdpunkt mm.

    Kör hårt (och försiktigt) och lycka till!

  • isis

    Medlem
    7 december, 2010 vid 19:59

    Underbart med så mycket positiv respons, hade väntat mig en mycket mer negativ inställning från folk. Jag ska leta igenom köp och sälj och se om jag hittar någon lämplig kite på 10-12 kvm för ett rimligt pris. Känns också väldigt bra att man kan köra med skidor, då är det bara en sak jag behöver lära mig iaf 😉

    Börjar få fruktansvärd abstinens från vindsurfingen nu, och isarna är snötäckta, så den nybygda is-vindsurfingbrädan står oprövad i källaren. Hoppas verkligen att jag kan komma igång med lite kajtande. Tack för hjälpen!

    EDIT: Hur fungerar det att använda en vindsurfing-midjesele ed en kite?

  • blaffa

    Medlem
    7 december, 2010 vid 22:42

    Jag har en slingshot octane 2010 11kvm som jag kan sälja dig för 4000kr. Det är en riktigt bra allround kite och knappt använd.

  • acemattias

    Medlem
    8 december, 2010 vid 13:16

    Ett mycket bra(?) alternativ till kurs:crazy:
    http://www.flysim.com/kitesim/kitesim_features.html

  • isis

    Medlem
    8 december, 2010 vid 16:42

    Det var ett spännande program, känns dock lite lätt för att lära sig riktigt.

    tack för erbjudandet Blaffa, men jag letar nog efter en äldre kite som passar min budget bättre. Specielt som jag har tänkt köra på land och riva upp den på taggtråd och träd.

    Vet ni om man kan använda en vindsurfingsmidjesele för kitesurfing?

  • stebe

    Medlem
    9 december, 2010 vid 12:51

    Ja, det funkar nog alldeles utmärkt. Men den kommer nog inte hålla lika länge. Sedan så saknar de handtag i ryggen, vilket gör det lite besvärligt när din polar skall hjälpa till att hålla i dig.

  • isis

    Medlem
    10 december, 2010 vid 17:50

    Vad bra, då sparar jag iaf. pengar på sele. Vad tror ni om denna kite:

    “The Device
    Säljer The Device från Fluidkiteboarding (http://www.fluidkiteboarding.com). Kiten är 11 kvm och är en C-kite med 5-line system. Den är från 2008, därav det låga priset. Kiten är ganska allround trots att det är en C-kite. Det finns mycket inställningsmöjligheter som gör att depowern är ganska bra. Lätt att vattenstarta.”

    Främst för snökajting men förhoppningsvis också på vattnet i vår. Vilken vindstyrka tittar man på med 11 kvm kajt? Framförallt vill jag kajta dem dagar de blåser för lite för att vindsurfa.

  • pjoter

    Medlem
    10 december, 2010 vid 22:22

    Ingen koll på den kiten men en c-kite 11 är väl bra i typ 7-12m/s för en 75kg gubbe på vatten och från kanske 4m/s på snö.

    5e lina är iaf ett måste på en c-kite när man kör snö så det är ju bra. Sen är 2008 rätt nytt så den funkar säkert.

    När vill du börja vindsurfa? vissa tycker 10m/s är kul andra vill ha 20m/s.

  • ursuspolaris

    Medlem
    14 december, 2010 vid 11:12

    Hej,

    Har själv ganska nära till nybörjar statusen och har mycket personligt klanteri i färskt minne. Kiten är farligt, så är det. Man kan begränsa riskerna väsentligt genom kunskap men det går inte att komma ifrån att kiten är farlig (och hade det inte varit det hade man ju lika gärna kunnat syssla med knypplig…) Jag skulle starkt rekommendera att du faktiskt satsar på en kurs, men om du inte kan det så se åtminstone till att du börjar med att vara ute tillsammans med någon som kan.

    Har man hållit på i ett antal år kan det nog vara ganska svårt att minnas hur svårt det faktiskt att som nybörjare bara hålla draken på 12 och står du uppe på torra land har du alla möjligheter att skada dig om du klantar till, om du inte har någon som kan hjälpa dig att tänka på säkerheten. Att rigga är dessitom inte världen enklaste innan man har det i ryggmärgen och riggar du fel är det direkt livsfarligt.

    En 11m2 drake som får upp lite fart har en sjuk kraft även i ganska milda vindar. Mitt tips är att först hyra en tränings drake så att du lär dig att hantera draken. SNacka sedan med någon som kan innan du köpe utrusning och ta åtnimstone en snabb kurs så att du får hjälp at rigga de första gångerna och någon som hjälpa dig att hålla koll på säkerheten.

    Ska man tänka investeringsmässigt är det kanske mer ekonomiskt att vänta lite, se till att ha råd att få en vettig instruktion (på vatten först), lära sig och sedan ha kul med kiting till du glider in i senilitetens dimmor, än att köpa en drake, gå ut och dö direkt och slösat bort hela investeringen i utrusning. Bara en tanke….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lära sig snö-kite från scratch?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.