Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lasta på taket

  • Lasta på taket

    Publicerad av watertouch på 10 maj, 2004 vid 22:50

    Hellu.

    Har åkt omkring med 2 brädor på biltaket och resten inne i bilen ett tag nu, men det blir ju lite trångt. Jag har en sessionbag med plats för segel, master å bommar, men den får inte plats bredvid brädorna på taket, så nu funderar jag på om man vågar köra med bagen ovanpå dom 2 brädorna eller blir det för högt?

    Å hur hårt behöver man egentligen dra fast grejerna utan risk att dom flyger av? Nu drar jag åt så att spännbanden är som fiolsträngar, men det går ju inte om man ska ha segel där oxå. Räcker det att ha lite halvhårt spänt för färd på motorväg?

    watertouch svarade 20 år sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • styret

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 04:31

    du ‘FÅR ju lasta hur högt som helst.

  • sinclair

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 05:20

    visst får man lasta hur högt som helst men det kan vara dumt då det finns en del viadukter som inte är hur höga som helst.
    Kolla takräcket innan du kör i väg, stanna någon gång under vägen och checka att allt sitter på ordentligt. Jag hade lite oflyt för något år sedan när hela takräcket lossnade från bilen.

    Neilpryde har en bag som du sätter fast i själva takräcket utan spänband. På det sättet slipper risken med att paja sina segel.

  • surfen

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 05:49

    Tänk på att kolla i din instruktionsbok för bilen hur mycket du kan och får ha på taket, vissa bilar lastar upp till 100kg på takräcket vissa modeller betydligt mindre(30-75kg). Skulle vara snöpligt om det rycks bort och landar på bilen bakom i kön.

  • ola-h

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 06:01

    Man behöver inte dra tokhårt (jag körde för ett par år sedan runt i Göteborg en timme med vågsurfingbrädorna helt ofastspännda uta att de blåste av…efter denna timme blåste de hlt plötsligt av, dock).

    Viktigare än remspänningen är att du lagt gregorna så det inte blir önödigt luftmotstånd samt att de är packade så att det finns något som gör att de inte gliger bakåt så lätt.

    I ditt fall får du nog det smidigaste paketet om du först lägger en bräda med fenan fram och botten ned, sedan sessionbagen och slutligen den andra brädan med fören framåt och botten upp. Förutom att detta blir rättt strömlinjeformat så får du också fördelen av ett jämnare tryck överseglen. Du kan alltså dra lite hårdare utan risk för seglelknyckel. Sessionbagen är rätt lämpad för detta eftersom den är så “fyrkantig”. Tänk på att på att se till att bombeslag mm inte sticker ut för mycket och skadar brädorna. När du drar åt, dra den bakre remmen först.

  • watertouch

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 06:58

    Ja det kanske kan vara ett alternativ, får prova det.

  • styret

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 07:03

    fan i nästa vecka ska vi se hur mycket volvon kan packa.
    vi kommer köra med 7 brädor på taket, 4 pers i bilen, typ 15 segel, 9 master ch 5-8 bommar. hellvete det ska bli intressant. tur att vi bara ska åka mellan Mörbylånga ochHaga park. I värsta fall en sväng över till östra sidan med.

  • watertouch

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 07:04

    Hehe, ja ett sånt lass är man nog inte sugen att susa runt med i 110 alltför länge.

  • tabi

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 07:45

    Det kommer ÄGA! cool.gif

    pax för att sitta fram! smirk.gif

    Vem e den fjärde grisen som ska med?

  • adde

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 07:57

    Hehe, vi landade med tre gubbar, fyra brädor, 10 segel, 6 master, 4 bommar, vågsurfbräda samt övrig packning på GC. Killen från uthyrningen såg lite rädd ut när vi packade Seat Marbellan… Han skulle ju köra oss till kontoret för att skriva kontrakt… Det fick bli tvåan i uppförsbackarna…

    Tur att det är platt mellan Mörbylånga och Haga.

    /adde

  • s

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:00

    Det är främst ett drag uppåt i spännremmarna då man kör. Dvs. att grejerna sitter hårdare och hårdare i remmarna ju fortare man kör. Se bara till att grejerna inte glider runt eler bak. Det är det viktigaste.

    Jag har en Northshore segelbag där masterna ligger i eget fack i botten och seglen ovanpå detta. Spännremmarna sätter man mellan dessa fack, dvs att man spänner fast masterna medan seglen ligger i bagen (det finns remmar att dra till bagen om den inte är full, dessutom två dragkedjor så man kan variera storleken på bagen). Det fungera alldeles utmärkt.
    Bagen är dock lite överdimensionerad för mina behov då den har plats för tre master (i sex olika fack) och jag har överdelen på masten i underdelen. Dvs. att jag som mest använder tre av sex fack. Dessutom reser jag sällan med mer än två master samtidigt, det gör att fyra fack är tomma. Inte optimalt på flygresan. Men om man skall ha med alla grejer på taket av bilen är den super. DU kan få tag på den genom http://www.surfcompaniet.se

    /Staffan

  • styret

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:32

    ja jag har åkt den resan på bra mycket obekvämare sätt.

    tabi. Ola_P.

  • ollefax

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:53

    Till forskajaker har man en pinne som sticker rakt upp som man binder dem på så att de står lodrätt. Det borde ju vara utrymmes besparande om man bara har 2 eller 3 brädor.

  • fiskmas

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 10:18

    Bredda ditt takräcke. Jag har från sidan i mina räcken kört in sparringhyllskenor, de passar precis. Jag kör med en formulla och en segel/mastbag bredvid. Har hållt i många år. Har du fetare plånbok kan du ju köpa bredare räcke.

  • surferic

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 19:30

    Några veckor sedan på GC…

  • ola_p

    Medlem
    13 maj, 2004 vid 19:51

    Jag kommer ju med bussen ju!!!… fyra pers e ju lungt i den, fast så blir vi väl två tre stycken i bussen från start också…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lasta på taket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.