Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lätt vind i insjö.

  • Lätt vind i insjö.

    Publicerad av lilje på 23 februari, 2015 vid 20:10

    Hej.
    Jag har tänkt på att börja kitesurfa i många år nu. Har äntligen flyttat till ett hus som ligger invid en insjö. antar att den räknas till en mindre insjö. Men nu undrar jag lite om lättvinds kitesurfing.

    Jag vill ju ha möjlighet att surfa så mycket som möjligt och tänker mig då att det lär ju inte blåsa allt för hårt i insjön. Förstår att det inte kommer vara värsta trycket i lågvind men bara så man får feeling för det och lär sig. Sen är det skönt att ha det lättillgängligt och bara glida på vattnet ibland.

    Har läst på lite om Lättvind och som jag förstått det så är stor kite och stor bräda att rekomendera om man vill ha en chans att lyckas. Har inte hittat så många webshopar som säljer kites i sverige men den jag kollar på just nu är den här:
    http://www.surfbussen.nu/ozone-zepyr-2015.html

    17kvm känns rätt stort och bra. Någon som har erfarenhet av bra stora kites?

    Jag väger 65-68kg så är inte så stor.

    Så min fråga är vad tror ni är det någon ide att satsa på lättvindsutrustning för en 4-5m/s. Vad är eran erfarenheter?

    Tack 🙂

    skoldpadda svarade 9 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • astor

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 05:32

    Jag väger 92 kg och min Zephyr drar mig bra i runt 5 m/s. Jag tror att en Zephyr och vind mellan 4-10 m/s är utmärkt att lära sig i. Zephyren ger dig en väldigt säker och stabil kraft som är lätt att hantera.

  • lilje

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 11:40

    så en lite större bräda så borde en zephyr funka för mig? väger ju lite mindre.
    Vad rekomenderar ni för bräda? en twintip eller en vågsurfbräda? Tycker vågbräderna ser roligare ut.

    🙂

  • maglu

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 12:18

    Insjö och lättvind, brukar vara byigt. Min känsla är att det är väldigt besvärligt. Det vrider, försvinner och byar rycker till. Hade som mål att köra kite som lättvind (kör annars snökite på vintern och vindsurf när det blåser mycket), men då närområdet är inomskärs är det otroligt besvärligt. Fina sjöbrisdagar med stadig vind i rätt riktning är enda alternativet här. Det har blivit stor vindsurf för lättvind istället, då kan man guppa ut till vindstråken längre ut = helt omöjligt med kite om det blåser 0.1 på stranden åt olika håll och sen 8m/s i vindstråken ute på fjärden.

    Om du ska lära dig. Se till att åk till ett ställe med stabil och bra vind…

  • astor

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 16:37

    Twintip är lättast att lära sig på. Med de flesta vågbrädor kan du gå ut i ännu lättare vindstyrkor än en twintip. En racebräda behöver också väldigt lite vind. Vad du ska skaffa handlar mest om vad du tycker verkar roligast och har råd till.

  • mikepunisher

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 14:50

    Är du ute efter enbart lättvind så finns det ett märke som står ut. Flysurfer. Kolla med Kaj på kajtech.nu. Han kan hjälpa dig med storlekar och tips om intresse av en sådan finns.

    Kör själv Flysurfer och de kiterna är svårslagna när det kommer till lättvind. Har en 17 kvm bandit 8 också, som jag kör när jag vill loopa lite mer i lättvind. Flysurfern är inte alls lika snabb men om man är ute efter att cruisa runt i lättvind så är de svårslagna. Flysurfer kostar också en hel del mer en tex ozonen du kollat på. Något du kanske vill väga in. Men som sagt, FS är en grym lättvindskite.

  • pelle-surf

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 16:11

    Innan du skaffar utrustning mm så ska du nog fundera på om det kommer att funka med att köra på insjön, om det nu är det som är din tanke. Var ligger sjön ? Hur är topografin, berg, skog mm runt om, är sjön djup eller långgrund, har du plats att launcha, landa.
    Jag tror nog tyvärr att det är så som Maglu skriver ovan.

  • skoldpadda

    Medlem
    25 februari, 2015 vid 18:36

    Tittade just på denna som kanske kan vara till hjälp när man funderar på lättvindskites, foils mm.
    https://www.youtube.com/watch?v=PH8zZ-IiLc0

    Min personlig åsikt är att du MÅSTE prova en lättvindskite innan du köper den,

    Lycka till och var försiktig på insjön 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lätt vind i insjö.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.