Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lätt vind – LW brädda eller större kite

  • Lätt vind – LW brädda eller större kite

    Publicerad av dancapitan på 25 augusti, 2012 vid 13:26

    Jag har funderat länge på att köra på sommaren när det är 3-4 m/s. För det behöver jag uppenbarligen en större drake eller en light wind brädda. Det är många som menar på att det är bättre att investera i en brädda än i en drake. Frågan är hur man får upp sin 12:a när det blåser 3 m/s? 😀

    Så jag vill veta vad ni tycker, vilken erfarenhet har ni?

    1. Räcker det med en 17 kvm drake (typ en Ozone Zephyr eller SS Turbine) + ‘normal’ allround brädda eller,
    2. Man kan ha en 14-16 kvm Cabrinha SB eller Crosbow + LW brädda – typ en Crazy Fly Cruiser Pro eller LW?

    dancapitan svarade 11 år, 6 månader sedan 22 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • danger

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 13:33

    Skulle säga att 3-4 är för tidigt för Zephyren oavsett bräda. Både Zephyr och Turbine är för övrig 17 kvm. Ska du ut så tidigt får du nog satsa på en foilkite…

  • regfellow

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 15:36

    Större drake än 17 och större bräda. RRD Addiction 18 kvm + RRD 10 knots, Core 19 kvm, Flysurfer 19 kvm+ Flydoor osv…

  • xshaolin

    Medlem
    25 augusti, 2012 vid 16:00

    Jag skulle ocskå ta med i kalkylen hur mycket du väger… Med mina lätta 72 pannor kan jag tråk köra i 3-4 msek men hur kul är det?! Därimot i 5 msek i medel som är en ganska vanlig vind här på västkusten under högsommaren så kan jag öva unhooked trix göra backloops och hoppa osv Jag kör 18 kvm Rrd addiction + rrd 10 knots limited edition… Ett ännu bättre val är antagligen en flysurfer i kombination med denna bräda om plånboken tillåter då du inte blir överriggad lika fort med en sådan… (bättre windrange)… hu

  • skotten

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 10:27

    Skimboard

    You will fly and ride better after a season.

  • debkausf

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 10:50
    skotten;696523 wrote:
    Skimboard

    You will fly and ride better after a season.

    Tony! Ses i Vbg 15:e!

  • kiters_se

    Medlem
    26 augusti, 2012 vid 13:23
    dancapitan;696471 wrote:
    Jag har funderat länge på att köra på sommaren när det är 3-4 m/s. För det behöver jag uppenbarligen en större drake eller en light wind brädda. Det är många som menar på att det är bättre att investera i en brädda än i en drake. Frågan är hur man får upp sin 12:a när det blåser 3 m/s? 😀

    Så jag vill veta vad ni tycker, vilken erfarenhet har ni?

    1. Räcker det med en 17 kvm drake (typ en Ozone Zephyr eller SS Turbine) + ‘normal’ allround brädda eller,
    2. Man kan ha en 14-16 kvm Cabrinha SB eller Crosbow + LW brädda – typ en Crazy Fly Cruiser Pro eller LW?

    Köp en kiteracebräda med kite över 14,5 m2 och du kommer att få åka av!

    “Vanlig TT lägg ner i lätt vind, enda alternativet är Flysurfer door eller liknande, gräna med den stora fenan. Men vanlig TT nej större drake hjälper inte.

    Gärna med en Flysurfer 19 m2 🙂

    Här har du en länk till forumet där hela världseliten diskuterar kiteracing,
    https://www.facebook.com/groups/kiteboard.racing/

    Kör hårt

    Peter

  • pjoter

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 10:22

    Skånska sommaren bjuder oftast på 4-5m/s vilket faktiskt är en enorm skillnad mot 3-4m/s. I 3m/s flyger inte mkt förutom FS speed3. Sen är lättvind svårtatt bedöma. Jag har varit ute när det knappt rört sig på marken och i vattnet och haft riktigt gott tryck medans jag andra gånger gått ut och knappt haft kiten flygandes (fs speed3 21kvm) trots att det känts som det blåst helt ok.

    Den första frågan du ska ställa dig är vad du vill göra i lättvinden? Vill du bara komma ut och åka i solen, vill du köra race, vill du träna ostroppat eller vill du träna freestyle?

  • m_robban

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 21:08

    Har hört att man med bärplan kan köra i betydligt mindre vind. Sök på tuben efter “hydrofoil”.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=CizVN62z4Og”]http://www.youtube.com/watch?v=CizVN62z4Og[/ame]

  • milkman

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 05:57
    m_robban;696735 wrote:
    Har hört att man med bärplan kan köra i betydligt mindre vind. Sök på tuben efter “hydrofoil”.

    http://www.youtube.com/watch?v=CizVN62z4Og

    Testa dom här när vi kommer på besök nästa vår: [ame=”http://vimeo.com/48177886″]Lift by MHL on Vimeo[/ame]
    Med en Edge 17m så blir det nog grymt tidig start. Och kanske hittar jag ett lättvindsalternativ som är kul, vem vet 🙂

  • kneepad

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 08:57

    Har en synpunkt på lättvind som min guru Pjoter inte tagit upp (vad jag vet). Men om man bor på andra ställen än syd-och hallandskusten så är det ju liksom aldrig STABIL lättvind. Som jag har haft det i sommar så har det ofta varit medelvind på 4 med byar till 9 m/s. Dvs under en 15-min period så går det mellan 2-9 m/s.
    Tror att en stor tub hade Hindenburgat vid typ 2 m/s och så ska du vattenstarta med den sedan när du och kiten driver i apparent nollvind…
    Med Flysurfer deluxe duk så håller man ju kiten i luften hela tiden. Och när det går i övre registret så åker man en sväng i medvind eller sätter sig ned och skiter i alltihop en stund…
    Menar alltså bara att prylar med stort vindregister kan vara vettigt beroende på var man bor.:tongue:

  • nicklash

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 21:19

    2. Börja med att köpa en lättvindsbräda, en mindre kite (12-14 m2) är betydligt roligare att köra med.

  • atte

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 02:48
    Nicklash;697004 wrote:
    2. Börja med att köpa en lättvindsbräda, en mindre kite (12-14 m2) är betydligt roligare att köra med.

    att köra utan tryck i kiten är tråkigt (typ samma som att vara underriggad man klarar knappt av att ta höjd och det går långsamt). roligare att ha större kite och liten bräda annars kan man inte göra några tricks. ska man bara åka fram och tillbaka så kan man givetvis köra på stor bräda och liten kiten.

  • nicklash

    Medlem
    31 augusti, 2012 vid 12:39

    Helt klart roligare med normala storlekar på både kiten och brädan, men skulle jag gjort om valet idag igen så hade jag valt en stor bräda igen.
    Jag har lika mycket drag med min lättvindsbräda (148×48) och en 13 m2 kite som jag har med min 17 m2 och standardbrädan (130×41). Kiten genererar mer drag med en lättvindsbräda. Har man både och så är det givetvis det bästa för lättvind.

    Fördelen med större bräda är att du snabbt kan byta om vinden ökar eller minskar. Sällan jag orkar rigga en ny kite för att vinden droppar lite. Ska man väga in priset också så kostar en bräda bara en bråkdel av vad en kite kostar.

    Beror också på vad du har för åkstil. Går utmärkt att hoppa, rotera, loopa, rolla, öva på att köra blind eller surfacepass/Flat 3 med en lättvindsbräda. S-bend to blind eller andra trick där man snabbt måste få rotation på brädan kan bli svårt.

  • alohasurfer

    Medlem
    2 september, 2012 vid 13:48

    I 3-4 ms kommer du inte ens igång med Blade Fat Lady om du vill köra twintip, och den är den grymmaste lättvinds kiten jag kört med tub, alla kategorier.

  • ristarpen

    Medlem
    2 september, 2012 vid 14:07

    kör på en modell större kite!!
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=cr2MzMzTXoE”]Huge 50 mt. Kite – YouTube[/ame]

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lätt vind – LW brädda eller större kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.