Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättstartad kite

  • Lättstartad kite

    Publicerad av anonym-anvandare på 7 augusti, 2002 vid 09:12

    Hallo!

    Har köpt en Airblast 11,8 som jag är mycket nöjd med. Har dock lite funderingar. Jag kör på Vänern där vindstyrkan oftast är lite lägre än vid kusten och ibland lägger sig vinden, med följden att draken faller ned i vattnet. Jag har sedan ett helsike att få upp kiten igen (om inte vinden plötsligt ökar kraftigt i styrka)
    Funderar nu på om jag skall komplettera med ytterligare en stor kite som är lättare att vattenstarta.Frågan är:. Är Flysurfer Warrior eller ARC lätta att vattenstarta i lätta vindar, elle ska jag köpa ytterligare en tubdrake fast med högre AR? Vore tacksam för synpunkter.

    M.

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 1 Medlem · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 09:22

    vi kör FS 16 den är mkt mkt lättare än Wipika 11.8(även i lätta vindar) att vattenstarta, kom ner till Habo Ljung och kör en demo dag. kontakta kitepower.se för mer info.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 10:27

    Jag är sugen på en Flysurfer, har höft mycket gott om den.. Är dock livrädd för betsel-linor (körde en Blade förut (snowboard) och höll på att bli galen av allt lintrassel) Hur funkar det med en Flysurfer om vinden lägger sig och draken faller ned i vattnet, kollapsar inte kiten lätt och trasslar in sig i betsellinorna?

    M.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 12:02

    Hepp,

    FS har verkligen löst betsellinora bra genom ett “antitrassel system” smile.gif
    En gång av min 30-40 åk i sommar har dom trasslat sig så att jag fick ta in draken till land och trassla upp det. Det tog ca 2min sen var jag ute på vattnet igen. Alla FS kites går att vatten starta i 3m/s utan problem eftersom som dom kan back upp väldigt lätt. Självklart kan även en FS kollapsa men då är det bara att släppa bommen så landar den alltid med bakkanten ner och nosen upp.

    //
    Hampe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 16:48

    30-40åk på en sommar?!!!!
    Jag måste nog skaffa mig en FS!
    Verkar vara draken för Ostkusten. Måste man vara två för att starta den på land?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 07:53

    Hepp,

    Nope, man måste inte vara 2st för att starta en FS kite, den är lättare att starta själv (förutom MastAir 16m2). Däremot är det lite knivigare när man ska landa dom själv, dom väger ju inget och blåser därför “bort” ganska så snabbt. Det gäller att springa fort som f*n när den väl är på land och lägga lite sand eller en bräda på dom. Att jag hunnit med 30-40 beror nog också på att jag har 3st FS kite 9.3 12.5 och 16m2 och får ett ganska brett vindregister.

    //
    Hampe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 08:55

    Vilken av dem har du använt mest i sommar? Jag är så förbannat less på att sitta och sura över att det inte blåser tillräckligt för att kunna köra med min Aero 12:a.Hur lite vind klarar man sig med om man kör en FS 16? Är det trög att svänga? Någon som har ett schysst pris på en stor FS? smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 08:59

    Tjenare M. var på Vänern kitar du ?
    Själv kitar jag på svalnäs och båtgården
    (kanske har vi träffats)
    MVH Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 09:50

    Tjena Cortex.
    Om jag inte har fel så kitar du i Uppsala(enligt dina tidigare inlägg)?
    jag tog nyligen en kite-kurs och är nu biten som f-n.
    Håller på och kolla upp vilken slags kite och storlek man
    ska köpa för körning här på mellersta ost-kusten.
    Har du några förslag? man vill ju ha en skärm som man kan
    lära sig göra några grymma jumps med osv oxå……

    Förresten finns det några schyssta spots runt U-sal?

    //Henke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 10:40

    Hej Andreas!

    Kul med en till som kitar i de här trakterna, jag trodde jag var själv. Jag kör norr om Mariestad (Askevik, Otterbäcken, Otterberget) Har funderat på att åka till Svalnäs någon helg framöver, vilka vindriktingar funkar där? Var ligger Båtgården?

    M.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 13:16

    Hepp,

    När man kommer upp i storlekar som 16m2 foil vill jag inte påstå att dom är snabba. Däremot så kan man ju kitesurfa i 3-4m/s och det kan ju vara bättre än att inte surfa alls. Jag har nog kört ganska så jämnt på alla mina 3 FS kites,
    men kankse minst på 16 eftersom vi har haft bra vind i Skåne.

    //
    Hampe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 14:16

    Båtgården ligger vid Lidköping mitt emot kinnekulle,
    där funkar nord, nordost, ost, sydost.
    På Svalnäs funkar sydväst, väst dessa ställen är enligt
    mitt tycke de bästa kiteplace på hela Vänern.

    Vi är ca 6st som kitar där.
    Vi kan höras när jag skall dit nästa gång, själv ska jag till Gotland nästa vecka för att kita.
    agiers@telia.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 11:21

    Kul att det är ännu en Uppsala-kitare på G.
    Jodå, det finns iaf en schysst spot i Uppsala. Den ligger utmed gamla Stockholmsvägen och funkar bra i S till V (har jag för mig). Har dock varit helkass med vind senaste tiden. frown.gif
    Maila mig på cortex@kajplatsen.nu så kan jag visa dig var spotten är mer exakt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 11:59

    Grymt Schysst Cortex.

    Japp vinden har verkligen sugir purjo på sistone, har ju inte enns kunnat få upp biltema kiten:-(

    Jag drar iväg ett mejl till dig sen, tänkte fråga dig lite om storlekar på kiten osv, om det går för sig.

    Lev livet för fan, innan livet lever fan med dig.

    // Henke B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 13:43

    Biltemakiten suger ju röv. Min 8,5 classic flyger innan den.

    /Peps

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 14:29

    Jovisst, men va f-n gör man när man inte har hunnit skaffat sig en riktig kite än och man inte vill annat är och köra. Jo man tar det närmaste substitutet man hittar.
    Ungefär som en uppblås bar barbara- det är inte bra men man får ut sig det värsta i alla fall ……öh eller nåt sånt.

    //Henke B

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättstartad kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.