Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lättvidsalternativ
-
Lättvidsalternativ
Publicerad av anders-2 på 8 maj, 2006 vid 09:32Tänkte inhandla en kite nu till sommarens brisdagar, väger 75kg. Just nu vindsurfar jag bara och min största segel är ett 6.5 expression med en 105 lit freestyle bräda.
Nu undrar jag vilken storlek man bör skaffa sig för att kunna köra i en 5-8ms då det är mindre kul att vindsurfa!
Jag har hört att det är lättare att köra med en ”mindre” drake om vinden inte är stark nog alltså att de riktigt stora drakarna är segare och tygnreJag har funderat på en drake mellan 14-16 som är kanske en 04 eller 05:a någon som vet när 06 orna bröjar komma ut på beg marknaden?
Som alla andra vill jag utöka mina segeldagar på stranden och tycker kiting värkar vara ett bra alt. jag har testat att segla några gånger med en co2 16m2 -02:a men inser ju att de nya launching systemen är att föredra!
Några som kan ge några konkreta tips, vilka drakar man kan ha kul med 2 år framöver. Är inte intresserad av att höra vilka ni har att sälja mer vilka saker som kan vara bra.
Mvh anders
pimpincrakk svarade 19 år sedan 22 Medlemmar · 32 Svar -
32 Svar
-
anders:. wrote:Tänkte inhandla en kite nu till sommarens brisdagar, väger 75kg. Just nu vindsurfar jag bara och min största segel är ett 6.5 expression med en 105 lit freestyle bräda.
Nu undrar jag vilken storlek man bör skaffa sig för att kunna köra i en 5-8ms då det är mindre kul att vindsurfa!
Jag har hört att det är lättare att köra med en ”mindre” drake om vinden inte är stark nog alltså att de riktigt stora drakarna är segare och tygnreJag har funderat på en drake mellan 14-16 som är kanske en 04 eller 05:a någon som vet när 06 orna bröjar komma ut på beg marknaden?
Som alla andra vill jag utöka mina segeldagar på stranden och tycker kiting värkar vara ett bra alt. jag har testat att segla några gånger med en co2 16m2 -02:a men inser ju att de nya launching systemen är att föredra!
Några som kan ge några konkreta tips, vilka drakar man kan ha kul med 2 år framöver. Är inte intresserad av att höra vilka ni har att sälja mer vilka saker som kan vara bra.
Mvh anders
Jag har en Slingshot Fuel 17 2005:a Grymt mycket tryck i den, i nyskick kan testas i habo, näset om det kan varar nått
-
flysurfer speed 17 är väl egentligen den fetaste lättvindskiten. kostar dock rätt mkt. :/
kite funkar ju annars precis som vindsurf att desto större kite desto tidigare kan du köra. finns dock nånstans en gräns där dom blir för sega. men största anledningen att folk inte har större än typ 16 är för att dom blir tråkigare att köra och rätt farliga om det kommer en by.
-
köp en formula istället, lättvindskiting är inte roligare än lättvinds vindsurfing
-
För en 04 så köp inte större än 16. Finns några 16m2 drakar från 04 och 05 som är riktigt hyggliga, dvs tillräckligt snabba för att vara skojiga.
Köp definitivt inte äldre än 04 för så stor kite, för innan 04 gjordes inte bra stora drakar.
-
mrmille wrote:det hänger nästan mer på brädan än på kiten
Det hänger mer på kiten! Prova Turbo diesel 16, grymt bottendrag. Så kan du ha en liten bräda! -
Primadonna 05 har jag hört mkt gott om i större storlekar (16 då). Verkar finns lite begagnade också. Kniven kör ju lite auktioner ibland också 🙂
-
anders:. wrote:Tänkte inhandla en kite nu till sommarens brisdagar, väger 75kg. Just nu vindsurfar jag bara och min största segel är ett 6.5 expression med en 105 lit freestyle bräda.
Mvh anders
Cabrinha Contra är en lättvindskite. Hänger kvar även i vindar under 3 m/s. Går att åka på bräda vid 5 m/s. 16,5 m2 funkar ända upp till 10 m/s. Har en sån och är mycket nöjd med den.
/DJ
-
Så länge det blåser över 6m/s så har varjefall jag jävligt kul med min Primadonna 16 och med bara en aning större bräda så kan man ha ännu roligare! Så det så!!
-
Har en Cabrinha Contra 16.5m2 -05 i bra skick att sälja.
Skicka ett PM om du är intresserad.
Finns i Varberg. -
Zilversurfarn wrote:Har en Cabrinha Contra 16.5m2 -05 i bra skick att sälja.
Skicka ett PM om du är intresserad.
Finns i Varberg.Jag är om inte annat lite intreserad! vad har du tänkt dig för den? komplett?
-
Har svårt att tänka mig att något slår Flysurfer Silverarrow, och nej jag har ingen Silverarrow att kränga. Kiten ska inte bara vara kvar i luften utan också kunna ta höjd i dåligt vind.
Läggmärke till 35.0 m²:
2,7 Weight (kg) w.o. bar and lines
20.0-35.0 comparable LEI flatsize (m²)
”
After successful testing on water and on snow the SPEED “Silberpfeil” (Silverarrow) is now ready for limited series production.The “Silberpfeil” will only be available in size 17m², representing the pole position in lightwind-kiting on the market!
Our standard fabric used for the normal SPEEDs has been replaced with an extremely light fabric for the SPEED Silberpfeil. Hence, the weight of the kite itself could be reduced by ~ 50%!
Thanks to the new super light fabric, the low end of the kite has expanded by 15-20%. The high end of the windrange is unaffected by the new fabric.
Superb upwind performance paired with a huge range of use don’t have to conflict with each other! ”
-
…och direkt får du svar från kåta kitare som vill sälja sina prülar…
😀
Men ingen ser att killen faktiskt söker ett Lätt-vids-alternativ. Ett par stora kalasbyxor, stora och vida som du kan använda som segel, storlek 69 tum. Spänn upp den över ett kors och en lina kopplad till den.
Sen håller jag med om MrMille, visst fan spelar brädan mycket stor roll. Ta en 16 kvm och en 122×36 bräda med rocker och konkav eller en 120 x 41 utan rocker och rak outline. Hur mycket mer får du ut?
-
Jao, planade i 5 m/s med en gammal arx 11,5 o en 133×39 bräda med obefintlig rocker samt plan botten.
Sen att det sög är ju en annan sak, mest ett exempel.Skulle för övrigt rekomendera Advance 17,7an som en del kör med, har för mig det är en kobra. Dom verkar helt jäkla grymma till lättvind!
-
SkånePaul wrote:Så länge det blåser över 6m/s så har varjefall jag jävligt kul med min Primadonna 16 och med bara en aning större bräda så kan man ha ännu roligare! Så det så!!
Instämmer är grymmt nöjd med PD 16!
Logga in för att svara.