Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › lättvindskite
-
lättvindskite
Publicerad av arrows på 11 oktober, 2004 vid 11:24Tjena!
Jag ska köpa en lättvindskajt (16-20m2).
Funderar på:
– Contra 16,5 eller 19
– Phonix 2 (16 eller 19) kommer i nov
– RRD type 6 eller Zr (05:or)
– Naish X4 18Kan ni som kör på dessa kajtar ge ett utlåtande?
Är Contran slö som sirap? Den har ju inte reccon2 så den borde bli mindre direktstyrd med mittenlinorna långt upp?
Är type6 inge bra på hangtime?
Är type ZR endast bra för HT?
Vad ska man välja??????
anonym-anvandare svarade 20 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Skall jämföra Contran me min EH19 åt dig:
Contran är lättstyrd, och snabb i svängarna. MEN kiten ger dig ingen ordentlig fart, du kommer upp men ganska snabbt ner igen. Att 16.5 sklle motsvara andra 19kvmetare vet jag inte riktigt om det stämmer i alla fall inte EH19 som är betydligt snabbare genom luften även om den har ett par extra kvm, LE diametern på Contran är betydligt tjockare än på EHn.
poäng av 5 möjliga:
Contran 16.5 (motsv 19kvm)
lättstyrd: 4
lyft:4
fart:3
hangtime:3.7vindreg: 4-?m/s
EH19
lättstyrd: 3.5
lyft:5
fart:4
hangtime:5
vindreg:4-12m/s -
hahaha otippat svar men det ligger lite i det! gillar contran lite bättre! det e ju klart att det e skillnad på en 16.5 o en 19 även om vad dom säger om prospann har du jämfört 19.5 mot EH 19?
-
alltså kan säga att EH 19 är fan den bästa lättvindsdraken jag kört. den uppträder precis som en en typ 15-16kvm kite, dvs, den är snabb och går faktiskt ut bra i kanten vilketgör att man kan ta bra höjd med den trots storleken. Till skildnad från många andra stora kites tar den alltså väldigt bra höjd. Sen det där med att det är feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet hangtime är ju som bara en bonus!
-
Ta även en titt på Advance Kobra 17.7 en mycket trevlig kite som du inte behöver åka byta även om det skulle börja blåsa upp lite…
-
Wipika Wip:
fart:4+
hangtime:? Beror på min kapacitet, men torde vara bra
vindreg:4-8(9)m/s
Ganska likt EH i betyg, ganska subjektiva betygssättningar, men jag är nöjd med Wipen, har aldrig provat varken contra eller EHContran 16.5 (motsv 19kvm)
EH19
vindreg:4-12m/s -
Svar till:
Wipika Wip:
fart:4+
hangtime:? Beror på min kapacitet, men torde vara bra
vindreg:4-8(9)m/s
Ganska likt EH i betyg, ganska subjektiva betygssättningar, men jag är nöjd med Wipen, har aldrig provat varken contra eller EHContran 16.5 (motsv 19kvm)
EH19
vindreg:4-12m/s[/ QUOTE ]
trodde du körde GLK bengan
-
ska man välja 16 eller 19 av contran?
Någon som provat båda?
-
väger du över 90kg och har benmuskler som tree-trunks, Ja, ta en 19,5 Contra, du har sweetspoten vid 4-7,5 m/s, får du inte hängtime över 6 sekunder med denna kiten ringer du mig, ok
-
Mat P. och jag kommer inte att vara på varandras bröllop!( Dock tycker jag fortfarande att det är en alldeles utmärkt kite, som är fantastiskt bra i byiga vindar, Kpo systemet) >Fick sen ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till ( Ingen som saknar ett Hästhuvud)
-
Svar till:
väger du över 90kg och har benmuskler som tree-trunks, Ja, ta en 19,5 Contra, du har sweetspoten vid 4-7,5 m/s, får du inte hängtime över 6 sekunder med denna kiten ringer du mig, ok
[/ QUOTE ]
6 sek hangtime i 7m/s låter ju toppen gosse
Logga in för att svara.