Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › lättvindsslalom…?
-
lättvindsslalom…?
Publicerad av jarp på 16 augusti, 2009 vid 19:09Jag behöver lite råd i mitt inhandlande av en lättvindsslalom.
Jag har kikat på manta 79 alt 85…
Jag väger 95-100 kg och kommer köra med 8,5Vilken av plankorna har det största ”registret” tidigplaning / hantering fullfart….
Även om ingen har direkt erfarenhet av de båda brädorna mottages spekulationer tacksamt…
mahi svarade 16 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Slalom V 76 JP
Längd: 238 cm
Bredd: 76 cm
Volym: 122 liter
6.8 kg
Segel: ideal: 7.8-8.6Här har du brädan du söker!!
-
Skall du inte köra större än 8.5 så hade jag gått på en manta 79.
-
surfan;567705 wrote:Slalom V 76 JP
Volym: 122 literTyckte att du planade ovanligt tidigt i Klagshamn nu i helgen, för att vara dig Daniel 😉
-
Hmm….95-100kg, det är ganska mycket om man vill komma i tidig planing med en 8.5 (beroende på segeltyp) så nog borde det bli den större varianten. Tycker inte att dagens moderna stora slalom brädor är svårkontrollerade överhuvudtaget, dom flesta är riktigt smotha och fina trots vågor och chopp. Naish SP 128 tex är otroligt lättseglad och kontrollerad men sticker duktigt ändå på slörarna. 135an som jag kör i år är likadan i beteendet men man märker däremot att den tar de större seglena något bättre (jag kör 8.8a).
Min rek är att kolla in den större storleken om du väger 95-100kg och tänker att använda en 8.5a. Laborera istället med olika fenor för att hitta det bästa i olika vindar, mer lyft eller bättre kontroll när det suger på lite mer.På tal om det förresten, SP135 är snart till salu…….
-
surfan;567705 wrote:Slalom V 76 JP
Volym: 122 liter
6.8 kg
Segel: ideal: 7.8-8.6Här har du brädan du söker!!
Har du bytt till JP Surfan?
Logga in för att svara.