Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Launcha och landa kiten själv?

  • Launcha och landa kiten själv?

    Publicerad av hilman på 8 januari, 2004 vid 07:36

    Är det någon som har några tips på bra tekniker för att launcha och framförallt landa en kite själv?

    Jag gick en kurs i somras, men vi gick aldrig närmare in på hur man gör om man måste ta ner kiten själv.

    Om man åker iväg två personer, och båda vill köra samtidigt, så måste ju den som tar ner kiten först oundvikligen ta ner den själv.

    Finns det några vedertagna metoder?

    Jag tänkte dessutom köra på Haga Park på Öland, och de som varit där vet ju att det inte är sandstrand så långt ögat når direkt…smal stenstrandstremsa och mycket enbuskar.

    Jag har en Co2 16m2.

    Tacksam för alla tips, länkar, videosnuttar etc.

    //Henrik

    michel svarade 20 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • psychonauten

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 15:10

    styr upp den i vindögat lågt över vattnet. när den inte kommer högre i vind, styr ner den i vattnet.
    Simma mot draken samtidigt som du rullar upp linorna på bommen.

  • nilsson

    Medlem
    8 januari, 2004 vid 15:43
  • patrikol

    Medlem
    14 januari, 2004 vid 01:31

    Nej den som har kiten fortfarande i luften kan ta emot kiten, hålla den under armen medans den som tagit ner kiten tar av sig bommen.

  • kotivoito

    Medlem
    14 januari, 2004 vid 22:29

    Men faktiskt, Låter som olyckan kan hända. Lätt.
    Tänk om den som har kiten fortfarande i luften blir loftad. Med den andra kiten under armen blir bara värre, Ju.

    Mypa

  • patrikol

    Medlem
    15 januari, 2004 vid 00:06

    Tja den går ju faktiskt att släppa, sen bör man ha kiten i ett läge så att man blir dragen längs med marken och inte loftad. Det är så man brukar göra men det bästa är ju såklart att få hjälp av en annan kiteare på land men ibland får man ta det som bjuds, kanske skall tillägga att man som nybörjare inte skall ge sig ut utan att någon kan hjälpa en upp och även ner. Kul att du är tillbaka! Alltid kul med en spökskribent hoppas att alla fårstår det bara annars kanske någon börjar tro på det du säger.

  • zoolander

    Medlem
    15 januari, 2004 vid 09:17

    visst e den störig.. fan

  • gangsta_erik

    Medlem
    15 januari, 2004 vid 14:40

    launcha:
    Om det är fin sandstrand så lägg kiten på rygg så snett som det går på en kanten och lasta på lite sand så den håller sig där. Spänn sen fast dig, backa och spänn linorna i rätt vinkel mot vinden så kiten får vind, ryck lite i bommen så att sanden skakas av och sen är det klart. Är där ingen sand så gå ut en bit i vattnet med kiten, lägg den på rygg och gör en vanlig vattenstart.

    Landa skiten:
    Styr ner kiten ca en två meter ovanför marken (helst grunt vatten) och håll den stabilt där. Dra sen till så innihelvete och dyk ner kiten så den lägger sig på mage, när den lagt sig så dra i antingen de högra eller de vänstra linorna så den styr sig mot vinden och lägger sig rätt. Spring fram och säkra den.

    Helst av allt bör man alltid ha någon till hjälp men ibland finns det ju ingen så detta kan ju vara bra att kunna. Se bara till att alla leashar och säkerhetssystem fungerar för kommer en by i fel skede är man rätt körd, då är det bara att offra! Tänk på att de flesta olycker händer vid launch och landning…

  • putte

    Medlem
    16 januari, 2004 vid 00:16

    Lägg den i kanten på fönstret, sen sänker man den nätt och fint ner i marken, med rätt knix så fixar den landningen själv… Sen är det bara att veva lina och lägga den på rygg.

    I starten, kan man ställa kiten som ett C , men så att den inte får vindfång. Längst ner på kiten lägger du en påse med sand/snö som gör att den inte vobblar runt (påsen får inte va för tung). När du sedan rör dej upp mot vinden, för att sträcka linorna, kommer kiten “automatiskt” få vindfång när den vrids. Då flyger påsen bara av, allt är frid och fröjd och ekipaget lyfter…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 09:25

    För att launcha:
    Stark vind:
    Lägg kiten i kanten av vindfönstret, ganska högt upp emot vinden. Dubbelvik “spetsen” som ligger emot marken och lägg på en massa sand/snö (jag brukar använda en plastpåse som fylls med sand/snö/småsten, jag föreställer mig att man sliter mindre på duken då) Om det blåser väldigt hårt så kommer kiten att vrida sig “bort” ifrån vinden, men det gör inget bara den är tillräckligt säkrad. Ju starkare vind dessto mera tyngder på den dubbelvikta “spetsen”. Sätt på dig säkerhets leash / depower etc… Börja att försiktigt spänna linor. Dra sen i de övre linorna så att du får tyck i draken / du ger då också draken möjlighet att räta upp sig mot vinden. När du har tryck i seglet så tar du ett steg bakåt / dra till i de undre linorna så att vikterna “trillar” bort, direkt därefter så måste du dra i de övre linorna: låt draken flyga upp 45 grader…

    Svag vind:
    Lägg draken 10-40 grader bort ifrån kanten av vindfönstret. Dvs du måste starta draken mera mot mitten av vindfönstret. Följ samma procedur som för stark vind. När du väl fått upp draken så måste du i regel jobba mera i svag vind så att den inte dyker. Ett tips är att hela tiden förflytta draken. (Ställ också in linorna så att du har maximal “attack vinkel” annars dyker den garanterat)

    Landa:
    Krasha draken helst i kanten av fönstret på vatten eller snö. (på land vet i sjutton hur man gör utan att riskera duken!!) Vira upp den ENA styrlinan 4-5 varv kring bommen, sen är det bara att vira upp resten av linorna. I stark vind ska då draken normalt “lägga” sig i luften om den tar vind… Greppa draken … sen är det bara att reda ut alla tilltrasslade linor wink.gif

  • michel

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 12:30

    När du skall landa kiten själv skall du INTE ha kiten kl 9 eller kl 3 i vindfönstret !
    Misslyckas du med att “krasha” kiten kommer den med största
    sannolikhet att wobble in i powerzone och eventuellt lyfta.
    Då kommer du hänga som en disktrasa efter kiten, är du nära
    land (du är på väg att landa) så är detta sätt förenat med livsfara.

    IKO’s rekommendation är att du har kiten kl 12 och aktiverar ditt säkerhets system via leashen,
    dvs i de flesta fall släpper bommen.
    Sedan samlar du upp linan som leashen sitter i tills du
    kommer till bommen. Fäster linan som fäst till leashen i
    bommen och lindar upp alla linor på bommen samtidigt. På
    detta sätt är kiten dödad under hela proceduren. Har du (och
    kompisar) vägen förbi Varberg/Björkäng kan jag fixa en live
    lektion med självräddning. Jag har båt, IKO cert. Efter ett
    par gånger kommer du att känna dig riktigt säker !
    Du kan på samma gång ta IKO certet om du har lust !

    Med Vänliga Hälsningar Michel
    http://www.kitewest.se

  • gangsta_erik

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 18:28

    Man drar ju releasen just när kiten landat så skulle den vobbla in i vindfönstret igen spelar det ingen roll eftersom man ändå kopplat ur sig. Detta är snällare mot draken än att dra releasen och låta den krascha från 30 m höjd…dessutom slipper man råka ut för lintrassel

  • michel

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 18:42

    Hmm vad har du för drake ?
    Naish, SlingShot, Cabrinha “Krashar” inte när du använder
    leashen, de seglar stilla ned utan kraft …

    /Michel

  • gangsta_erik

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 20:03

    Jo sant men de gånger jag provat med min ss har draken alltid gjort ett varv eller två med lite trassel som följd. Håller man draken lågt (eller har lagt den på backen) när man releasear slipper man ju det problemet…

  • andi_j

    Medlem
    10 februari, 2004 vid 15:58

    Håller med Gangsta, lägg kiten lång ner och låt leashen ta den, funkar för mig.

  • kotivoito

    Medlem
    10 februari, 2004 vid 23:36

    Landa:

    Svar till:


    IKO’s rekommendation är att du har kiten kl 12 och aktiverar ditt säkerhets system via leashen

    [/ QUOTE ]
    Men, Det beror verkligen vilken sorts kite som du har. Eller? Foilar kan man göra så. Säkert.
    Otäcka olyckor händer när kiten loftar kl 12.
    Up blåsbara kites är bättre att krasha som Anonym säger. Men den skadas på land.

    Mypa

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Launcha och landa kiten själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.