Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Launcha själv Volym 2?

  • Launcha själv Volym 2?

    Publicerad av anonym-anvandare på 26 april, 2005 vid 14:56

    Hrmm.. när jag launchar själv med tubkiten så lägger jag den med ena tippen undersad och den andra längs med vinden. så den nästan ligger lite platt längsmarken, har då även lite mindre lufttryck i den än jag borde för att lättare få den att lägga sig längsmed vinden. Sedan springer jag bort till Baren å drar upp den.

    Men hur gör man om det misslyckas så att kiten läggersig med tuben mot marken å bladderna raktupp mot skyn? Jag har funderat oå 5:e lina men har bestämt mig för att klara mig utan. nån som har nått tips att ge när kiten har lagt sig med tuben neråt, bladders rakt upp och ligger längs med vinden i en båge. hur får man den å vända sig så tuben hamnar uppåt. Och nu e man själv utan några vänliga själar runt sig, på sin höjd några äckliga ungar som frågar om allt… tongue.gif

    mrmille svarade 19 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 16:18

    Sälj skiten och köp en foil istället. De e mycket bättre…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 20:00

    Där är Cabrinha Recon bra! Men det gäller att inte göra fel när man lägger en tyngd i ändan av kiten för att launcha den själv.
    /DJ

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 april, 2005 vid 20:01

    Fatta inte va du mena med mindre tryck. Varför har du det?
    /DJ

  • nic

    Medlem
    26 april, 2005 vid 23:07

    Svar till:


    Men hur gör man om det misslyckas så att kiten läggersig med tuben mot marken å bladderna raktupp mot skyn?

    [/ QUOTE ]

    Sätt dig inte i den situationen genom att vara noga med vinkeln du/vinden/kiten har. Du ser även vartåt det barkar om du drar lite långsamt innan vikten släpt från kiten, då kan du rätta till genom att flytta dig själv.

    Pumpa inte mindre luft (de e ju inget kul att åka med), lägg något tyngre i stället i så fall.

    Annars kör med 5-lina, mkt lättare å vara själv.

    nic

  • ian

    Medlem
    27 april, 2005 vid 06:42

    Hur starta man lättast själv med 5e lina?

  • antiques

    Medlem
    27 april, 2005 vid 07:54

    Okej men om den nu lägger sig på tuben, ibland får jag den till att flippa över genom att dra i ena framlinan. Men e det nån som vet nått bättre sätt?

  • mrmille

    Medlem
    27 april, 2005 vid 11:01

    femte linan…
    Gjorde en video på detta för ett bra tag sen. Kolla
    http://ftp.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=620&sort=2&cat=511&page=1

    =)

  • rocco

    Medlem
    27 april, 2005 vid 12:53

    tippen som är närmst dig… vik upp den o lägg på sand… da baren o sträck bara så ställer kiten sig ju.dra mer så slänger ju den vikta tippen av sanden.. bara kiten står så tar du ju lätt upp den .. det går inte o missa. wink.gif

  • nic

    Medlem
    27 april, 2005 vid 12:53

    Ungefär som på vatten fast du släpper inte 5e linan helt utan håller in den så att kiten inte har någon kraft nästan. Samtidigt är det bättre att du rör dig så kiten hamnar ut i kanten på vindfönstret än att kiten kasar på marken. Fungerar bäst/bara på snälla underlag och med tillräcklig yta runt.

    När du lägger upp den måste den dock ligga som vanligt med tuben ner motvinden så den inte blåser bort medan du går till bommen. Har man linorna smidigt åt ena sidan kan man dra runt den så den hamnar i startläge.

    Ska inte påstå att jag gjort detta jättemycket i alla vindar men det har funkat utmärkt när jag gjort det och jag har sett andra göra samma sak utan probs.

    nic

  • antiques

    Medlem
    27 april, 2005 vid 14:03

    Vad vill du ha för att bygga en 5:e lina åt mig? om jag typ skickar upp min bar till dig. smile.gif

  • antiques

    Medlem
    27 april, 2005 vid 16:02

    Tror minsjäl att jag inte riktigt har alla kakorna i kakburken när det gäller rätt lauch vinkel. nån som skulle vilja göra en skiss eller berätta hur jag ska stå i jämnförelse mot vinden och var jag ska gräva ner kitens ena tip? Har gått igenom kiteforums info och hjälp video nu.. jag gör rejält fel märker jag!
    mad.gif

  • maccan

    Medlem
    27 april, 2005 vid 18:14

    Lite svårt att skissa upp bra men kolla in
    den här filmen… tycker den beskriver rätt bra!
    Där blåser det ifrån den riktningen har går mot i början..
    Alltså nästan sideshore om du förstår vad jag menar wink.gif

    http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv

  • antiques

    Medlem
    27 april, 2005 vid 19:03

    Svar till:


    Lite svårt att skissa upp bra men kolla in
    den här filmen… tycker den beskriver rätt bra!
    Där blåser det ifrån den riktningen har går mot i början..
    Alltså nästan sideshore om du förstår vad jag menar wink.gif

    http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv

    [/ QUOTE ]

    Aha.. den har jag sett, så han lägger kiten med tuben mot vinden alltså. sedan ställer han sig 90* från vinden och lauchar alltså?

  • mrmille

    Medlem
    27 april, 2005 vid 19:06

    Svar till:


    Aha.. den har jag sett, så han lägger kiten med tuben mot vinden alltså. sedan ställer han sig 90* från vinden och lauchar alltså?

    [/ QUOTE ]

    Jo, annars lär det bli åka av…
    laugh.gif

  • maccan

    Medlem
    27 april, 2005 vid 21:06

    japp i princip! inte helt 90 grader utan kiten lite mer
    “in i vinden”… lycka till smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Launcha själv Volym 2?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.