Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Leash bak eller fram?

Taggad: 

  • Leash bak eller fram?

    Publicerad av ilikekitesurfing på 25 mars, 2013 vid 19:31

    Tjena!
    Nån som har några tips om det är bäst att fästa kiteleashen fram på selen eller bak på selen? Har alltid haft den bak men den är ju lättare o komma åt framme (om man skulle behöva släppa kiten). Plus att det borde va lättare o hala in kiten när man tappar den vid urkrokat.
    Jc

    ilikekitesurfing svarade 11 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    25 mars, 2013 vid 19:34

    Jag har flyttat fram min just för de sakerna du nämner.

    Sen kan man ju dra på ett halvt varv till i sina rotationer! 🙂

  • pepa

    Medlem
    25 mars, 2013 vid 19:51

    Jag kör hela bakvarvet. Hängseletamp runt baksidan på selen där leashen kan löpa fritt. Älskar att kunna slappna av efter en hård krasch hängandes som en räka efter kajten, så jag byter inte till fram.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    25 mars, 2013 vid 20:02

    Så det är bara o välja då 🙂

  • lelleee

    Medlem
    25 mars, 2013 vid 20:54

    av nån anledning så får jag ofta jävligt ont av leashen när jag sätter den fram.. jag får aldrig det när den sitter bak,,, kanske är en vanesak..
    Ska man dubbelpassa kan man snurra upp leashen innan, för det gör också ont om man missar andrapassen när leashen är ett varv runt kroppen

  • eliasp

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 04:46

    Nu har ju jag aldrig dubbelpassat va, men lyckades glömma att föra över den häromdagen, något som händer typ 314 gånger per session. Lyckades iaf fasta med bommen i i selkroken, samtidigt som leachen tightade åt så gott det gick. Var lite klurigt att få loss..

  • pepa

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 07:50

    Haha Elias, påminner mig om när jag råkade kroka i igen mitt i en backmobe. Det tog tvärstopp.

  • pjoter

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 12:22

    Som nybörjare förespråkar jag fram, då vet man vart den är och har lätt att nå och lösgöra sig.

    Brukar du däremot köra urkrokat och skrota urkrokat så tycker jag bak är ett bättre alternativ då det är betydligt mer skonsamt för kroppen. Ryggen kan få mkt stryk av det rycket som kan bli när man tappar kiten med mkt ladd i. Sitter den däremot bak blir det bara att du böjer dig. Kroppen tål betydligt mer åt det hållet även om selarna är rätt grymma idag.

  • pjoter

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 12:25

    Å som peps skriver, löplina på ryggen är fint. Upplever otroligt sällan att man har svårt att hitta och nå leashen ändå, man känner ju vart det drar. Men det gäller ju att man är så erfaren att man kan ta de lite kallt.
    Mitt system lösgör man sig ifrån på framsidan trots att leashen sitter därbak vilket ju kan va rätt bra, även om de andra funkar fint med om man bara tränat på det.

  • eliasp

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 12:33

    Haha blir något svårt med passen! Undrar om det finns fler roliga liknande händelser som folk sitter inne på.

  • lelleee

    Medlem
    26 mars, 2013 vid 21:16

    det är även svårt att passa när man har petat sej i ögat med chicken dicken

  • gnutten

    Medlem
    27 mars, 2013 vid 07:59

    Är det som kallas Blind?

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    27 mars, 2013 vid 22:16

    Ja, så ett viktigt tips är att inte kita när man är hög på hallucinogener… Bra tips med ryggen piotr!

  • jakobb

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 11:52

    @Gnutten 708519 wrote:

    Är det som kallas Blind?

    haha jag skrattade lite när jag läste det 🙂

  • tomw

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 19:14

    tänk så här. du löser ut c-loopen eller cloopen krokar av- kiten flyger upp och flagging leash funkar inte. Kiten har full power men baren är 2-3 meter upp i luften- Kiten har fulltryck på leashen som är fast bak på selen- du dras baklänges. nu ska du löser ut leashen. klarar du det ?

    detta har hänt till mig. kom ihåg att allt kan hända. SHIT HAPPENS

  • pjoter

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 22:45

    Har hänt mig ett par ggr också Tom, spec på gamla tiden när man kopplade c-kiten suicide. Då drog den rätt bra. Men jag tycker det är betydligt läskigare att ha den fäst fram då. Det känns som min kropp ska delas i två delar och selen fortsätta följa efter kiten, medans jag ligger där i vattnet och ser mina ben guppa iväg åt ett annat håll. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Leash bak eller fram?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.