Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lessacher fenor…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 08:26

    Är det inte ruskigt extremt att köpa en asymetrisk speedfena? Vad har du för utrustning i övrigt?

  • jester

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:28

    Nästan alla Lessacher fenor är assymetriska. Märkligt nog innebär detta att fenan skall gå lika bra åt bägge håll. Så det enda som extremt med fenan är att där finns nytänkande hos Lessacher. Snackade lite med honom i Hollan i höstas, och han är helt klart en skön, men dock aningens märklig, typ.

  • klint

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 10:05

    Finns mycket skrivet om dessa fenor på Starboards forum och alla som provat verkar mkt nöjda. Kontaktade därför mr. Lessacher för att prospektera en ny weed fena och dealen är följande. Lessacher skickar dina fenor, ut på vattnet och prova. Är du nöjd betalar du, annars är det bara att skicka tillbaka. Så säker är vår tyske vän på att hans prylar håller hög nivå.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 10:18

    Coolt!

    Men han skriver t.ex. “Boards normally normally travel slightly sideways with the nose pointing slightly upwind. To eliminate this effect, the fin can be built into the base pre-rotated left or right, depending on the tack of the speed course.” så den är väl ändå optimerad för att köra åt ett håll?

    Edit: Hmm. Är det bara om man roterar den som han beskriver som den blir optimerad åt ett håll…

  • tbsurf

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 11:24

    Det asymmetriska i profilen är där för att förhindra att fenan släpper, spinout
    och den asymmetriska profilen är utformad så att den, enligt honom själv, ska gå lika bra åt båda hållen

    Det enda som jag anser vara lite extremt med hans fenor är att man kan gå ner en del i storlek mot ”vanliga” fenor. Annars är det inga konstigheter alls att köra på dom

    Offset fenor är en helt annan sak

  • tbsurf

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 11:31

    @kinetic 362922 wrote:

    Funderar på att införskaffa Lessacher Le Wo Duo Speed fenor (25 & 30cm). Är det någon som vet hur dessa fenor är jämfört med tex Select mfl? Priset är rätt på de iaf (100 Euro).
    http://www.cameraid.com/Lessacher/speed.html

    Smaken är som baken men hade jag dom pengarna och måste ha två fenor (25 och 30) så hade jag tittat på nya select SL7 eller curtis/drake sr6b beroende på vad för bräda/segel du har

  • kinetic

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 11:56

    Jag anser mig iaf ha “hyffsade” prylar, fenorna i fråga skall användas till RRD Spitfire 102 (30cm) samt RRD Avantslalom 68 (25cm). Segel-linjen är en komplett Gun Mega XS -06 kompletterat med Severne SSR 7.6 -06, passande/rätt master (2 st 460cm kol 100% Fiberspar & Powerex, 430cm kol 100% Powerex samt en 400cm kol 70% Fiberspar) finnes till samtliga segel.

    Klint: Va det så han menade i sitt mail, att man testar o betalar om man är nöjd, isf måste han ju vara ruggigt säker på att fenorna “levererar”…Tror bestämt jag slår till på dessa fenor…

  • tbsurf

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 12:58

    @kinetic 362995 wrote:

    Jag anser mig iaKlint: Va det så han menade i sitt mail, att man testar o betalar om man är nöjd, isf
    måste han ju vara ruggigt säker på att fenorna “levererar”…Tror bestämt jag slår till på dessa fenor..

    coolt
    Är du reggad på gps-speedsurfing så vi kan följa din framfart med dina nya fenor?

  • kinetic

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 13:27

    Tbsurf: Nej jag måste skaffa en GPS först….

  • klint

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 13:30

    Kinetic:

    Vet inte om detta gäller längre men fick följande info då jag snackade med honom i maj 2006. Hans engelska är katastrofal så säkrast att köra med tyska för att undvika missförstånd.

    “Hallo Andreas! Duo Weed 28 cm und Duo 32 cm in Tuttle Box.
    100% Karbon. Preis pro Finne 100 Euro. Post 17 Euro. Ich
    sende Finnen, anschauen, probieren.Dann bezahlen. Wolfgang”

  • kinetic

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 13:48

    Klint: Ok..då kör ja på tyska me honom ja me!

  • the_novice

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 19:54

    Det stämmer att man betalar först när man fått fenorna, schysst service!

    Verkar ha blivit lite missförstånd här, alla hans fenor har konkaver som ligger osymmetriskt på fena men den går lika bra åt båda håll.
    På just speedfenorna så kan man även välja att få en fena som är vinklad i sidled i boxen för att brädan skall gå rakt trots att fenan har en anfallsvinkel mot vattnet, och det är nog lite overkill för våra förhållanden…

    Jag har kört en del med Hyper Duo och är själv inte så förtjust i just konkaverna, urskärningen vid basen tycker jag däremot är bra. Jag har faktiskt slipat bort det mesta av konkaverna på en fena bara för att testa och tycker att den blev bättre efter det (mer direkt känsla och även tunnare profil). Kanske är fel på mig men jag gillar när det är ett destinkt läge där fenan släpper.

  • tbsurf

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 07:29

    @The_Novice 363105 wrote:

    Jag har faktiskt slipat bort det mesta av konkaverna på en fena

    Det där har jag också funderat på att göra, men inte vågat prova ännu :crazy:

    Hur gjorde du?
    Förlängde du de ”halva” konkaviteterna så att dom fortsätter hela vägen?
    Eller hur menar du med att du slipat bort?

  • the_novice

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 09:21

    Först var jag inne på att spackla igen konkaverna för att se vad det blev för skillnad och då skulle det ju också gå att ta bort det igen utan ngn större skada, men profilen hade nog blivit rätt så tjock då. Jag gick istället lös med grovt vattenslippapper och tunnade ned hela profilen tills konkaverna var mer eller mindre borta. Är säkert inget att rekommendera och ger väl en vekare fena eftersom man slipar av fibrerna, men fenorna verkar vara gjorda i “solit” kolfiber så det var värt en liten chansning. Ytan blir lite porig så det lade jag igen med spackel och färg.

  • tbsurf

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 09:39

    Way to go Krister
    kanske att jag försöker mej på något liknande :tongue:

    Jag har nu frågat göbben om han kan tänka sej att gjuta några utan
    får se vad han svarar

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lessacher fenor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.