Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Letar vindsurfingkompis i gbg

  • Letar vindsurfingkompis i gbg

    Publicerad av olivers på 23 februari, 2011 vid 11:47

    hej,
    jag började vindsurfa förra sommaren och blev helt såld på det!!! så nu i vår/sommar ska ja satsa för fullt på vindsurfingen! å därför letar jag någon som vill joina??

    tveka inte! hör av dig om du e intresserad!!

    Knatte svarade 13 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • Knatte

    Gäst
    23 februari, 2011 vid 12:22

    Var någonstans vill du surfa? Det finns ju många som surfar i Björlanda Kile eller Fiskebäck. Så där lär du aldrig känna dig ensam 🙂

  • lillhagen

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 14:32

    Tjenare!

    Du är välkommen ner till Fiskebäck och Göteborgs Windsurfing Club (http://www.gwc.se). Där är nästan alltid folk ute å surfar och vi har klubbstuga med omklädningsrum och duschar.

    Hör av dig om du har några frågor

    //Henrik

  • m3lk3r

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 15:44

    Vill du testa på vågor så kan du ju dra ner 8 mil söderut till Apelviken, när det blåser är det alltid någon ute, även en del ungdomar.

  • stoorfaen

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 16:44

    Det är allmänt svårt att hitta vettigt folk i dom trakterna tyvärr…

  • tjabba

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 17:28

    Sen har vi ett fint spot i Getskär där det brukar vara ett glatt gäng.

  • olivers

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 20:38

    aah kul de verkar finnas folk som vill joina!! har tänkt satsa järnet på vindsurfingen i sommar:)
    tänktehänga mkt i fiskebäck och även dra till varberg ett par gånger för att surfa, vilka är på? vad är björlanda för ställe?
    behöver oxå lite hjälp me köpa bräda, har surfat endel så behöver kanske inte den mest nybörjarbrädan är det nån som har schyssta tips på begagnat?

  • roniboy

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 20:55

    jag är på om du drar ner till apelviken 🙂

  • m3lk3r

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 22:14

    vad har du surfat på innan? hur långt har du kommit? vad kan du göra på brädan?

  • Knatte

    Gäst
    24 februari, 2011 vid 07:32
    olivers;647636 wrote:
    aah kul de verkar finnas folk som vill joina!! har tänkt satsa järnet på vindsurfingen i sommar:)
    tänktehänga mkt i fiskebäck och även dra till varberg ett par gånger för att surfa, vilka är på? vad är björlanda för ställe?
    behöver oxå lite hjälp me köpa bräda, har surfat endel så behöver kanske inte den mest nybörjarbrädan är det nån som har schyssta tips på begagnat?

    Björlanda Kile är nog lättare att lära sig på, då det är långgrunt inne i fågelviken. Är man duktigt så finns det lite tuffare förhållanden ute i själva farleden/viken ..

    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=16&Page=201&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=69

  • olivers

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 07:46

    Härlig roniboy, de tummar vi på!! har surfat i fiskebäck en del, kan stå på brädan utan problems och svänga runt!! inga tricks direkt men i sommar ska jag bli grym är så sjukt sugen på köra!!

    känns som jag skulle behöva en lite mer advanced bräda än nybörjare eller vad säger ni som kan sånt? å hur stort segel ska jag ha?

  • booman

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 10:17

    “känns som jag skulle behöva en lite mer advanced bräda än nybörjare eller vad säger ni som kan sånt? å hur stort segel ska jag ha?”

    Beskriv lite mer om dig själv, vikt, vad du seglade på i somras mm, så blir det lättare att ge några rekommendationer…

    Jag själv har kört några säsonger nu, väger ca 90kg och kör en FSW/Freeride (Exocet Cross) på 118l och den funkar för mig även i ej planing. Lätt att dra rigg på också… Bra för mig som kör insjö och mest plattvatten… Största seglet i “garderoben” är 7,5 med 2 Cambers… (Minsta 5,8)

    Kör hårt i sommar och lycka till! :cool2:

  • olivers

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 08:44

    hej igen!
    vet tyvärr inte va ja stod på för bräda, det var gwc som providade åt mig när jag gick lite kurser i somras.
    jag väger 74 kilo. vad menar du att den e lätt att rigga, menar du att de e lätt sätta fast seglet?? som sagt e rätt grön på alla facktermer men ja håller på lära mig:)

  • raask

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 10:29

    Vad han menar med att dra rigg är att dra seglet ur vattnet, och i brädväg för dig tycker jag du inte ska satsa på något större än 100-110 liters bräda.
    Jag väger 80 kg jag själv, och startade på en 100 L, två första gångerna var svåra med liten bräda, men hey! man lär sig!
    Vad har du tänkt dig segla för stil? Vill du köra i vågor eller vill du köra speed/slalom?

  • olivers

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 14:27

    aaah ok, då fattar jag! jag tänkte köra både vågor och speed-körning. Härligt då går jag nog på en 110 liters hur stort segel ska jag ha då? jag vill ju köpa ett segel som funkar för allt, men antar man får kompromissa både vare gäller segel och bräda? något märke att rekommendera och något man ska undvika?

  • Knatte

    Gäst
    25 februari, 2011 vid 15:43
    olivers;647832 wrote:
    aaah ok, då fattar jag! jag tänkte köra både vågor och speed-körning. Härligt då går jag nog på en 110 liters hur stort segel ska jag ha då? jag vill ju köpa ett segel som funkar för allt, men antar man får kompromissa både vare gäller segel och bräda? något märke att rekommendera och något man ska undvika?

    Har du seglat en del och kan segla fram och tillbaka, gippa och lova ( vända brädan utan att ramla av) så skulle du kunna satsa på 110-120 liters bräda.
    Kan du inte ovanstående så hade jag nog valt en bräda som har rejält med bredd typ 70 cm eller uppåt och kanske lite mer volym

    Det finns ingen bräda som du kan köra vågor och speed med. Speed opch vågsegling är väldigt skilda arter inom vindsurfing:wink:
    Du behöver snarare en fortsättningsbräda/freeride som är allsidig och har lite volym.

    Ett segel på 6.5-7.5 kvm är lagom att börja med.
    Men det viktigaste av allt, är att det är skapligt moderna grejer från kanske 2005 och uppåt ( i alla fall från 2000-talet)
    Äldre brädor är långa och smalare och betydligt vingligare att lära sig på:mad:

    Tänkbara brädor skulle kunna vara Bic Techno serien, Fanatic hawk / eagle , F2 stoke Starboard GO mm. Finns ju självklart andra märken också. men dessa brädorna är lite allsidiga

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Letar vindsurfingkompis i gbg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.