Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lina av till North evo14

  • Lina av till North evo14

    Publicerad av roggan på 6 augusti, 2012 vid 16:55

    En styrlina på bomen till en North evo14m2 är av.
    Var får man tag på två nya linor att byta till?
    Man borde kunna mäta dom och ta vilka kite linor som helst bara dom har samma längd eller om man får tag på några som är längre korta ner dom?

    Kan man skarva? Och med vilken knut i så fall?
    Kan det gå att lägga linorna med 1,5cm överlapp mot varandra och sy genom dom många gånger med en kraftig sy tråd?
    Köpa ny bom med alla linor på känns dyrt och onödigt.

    roggan svarade 11 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • solomin

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 18:24

    Wallén på Surf.se har med största sannolikhet linor hemma.

  • roggan

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 19:01

    Har skickat ett mail till dom och får hoppas dom kan hjälpa till.

  • connykl

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 20:45

    jag har beställt alla linor av surf.se kostar 1995:-

  • solomin

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 19:28

    1995 för linorna var inte dåligt, när de tar 2500 för en komplett bom när du köper en drake.

  • roggan

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 21:36

    Ja. 2000kr tycker jag är dyrt för lite lina. Får ju nästan en begagnad 9a med bom för dom pengarna. Inte för att det hjälper här. Men det är väl vad det kostar. Vill ju höra att någom lagat med bra resultat på nått vis. Eller vet var man kan få tag nått billigare som funkar.

  • hbgkitare

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 08:35

    Har en nästan oanvänd (körd med 5 gånger) Best-bom 55 cm från 2009 med 22 meters linor + 3 meters extensions som du kan få köpa för 700 Kr! Använd linorna eller varför inte köra med bommen som den är!

  • olandstoken

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 10:16
    Hbgkitare;694903 wrote:
    Har en nästan oanvänd (körd med 5 gånger) Best-bom 55 cm från 2009 med 22 meters linor + 3 meters extensions som du kan få köpa för 700 Kr! Använd linorna eller varför inte köra med bommen som den är!

    tyvärr går det inte att sätta dem på en 5th elementbom med 25 meters linor.

  • roggan

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 14:43

    Någon som vet om dom linorna skulle fungera till en Naish cult från 2009? Northen är polarens och jag hade sån otur att en lin gick av för mig med igår. Så nu behöver jag linor jag med. Har pratat med Falens och dom kunde kanske fixa till mig eller skulle dom kunna sy en lina åt mig om dom inte får tag på nått till culten. Idag ska jag köra med knut. Tyck vad ni vill men kajta ska jag för nu blåser det.

  • roggan

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 20:21
    Hbgkitare;694903 wrote:
    Har en nästan oanvänd (körd med 5 gånger) Best-bom 55 cm från 2009 med 22 meters linor + 3 meters extensions som du kan få köpa för 700 Kr! Använd linorna eller varför inte köra med bommen som den är!

    Ska bara kolla upp så det funkar men det borde passa min cult med lite tur.
    Vet du vad bommen heter om best gör flera olika? Är depower funktionen smidig?
    Har du nått tele nr jag kan nå dig på?
    Bor du i höganäs nu? Jag bor i karlshamn men du kanske kan skicka den?
    Jag utgår från att den är i nästan nyskick om du bara använt den ca fem gånger?

  • roggan

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 21:01

    Är det en sån här bom du har? http://media.bestkiteboarding.com/manuals/09_SLE_Bar_User_Manual.pdf
    Den är väldigt lik min Gk bom som jag testade att köra med idag och med den gick det. Men blir kanske så att jag bara tar linorna och kör med min kortare naish bom.

  • hbgkitare

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 13:13
    roggan;694981 wrote:
    Är det en sån här bom du har? http://media.bestkiteboarding.com/manuals/09_SLE_Bar_User_Manual.pdf
    Den är väldigt lik min Gk bom som jag testade att köra med idag och med den gick det. Men blir kanske så att jag bara tar linorna och kör med min kortare naish bom.

    Japp, precis den bommen är det! Jag har även kört med Naishbom på mina Best-kites så då är nog inga problem! Pigtails på alla linorna (dvs att du bör ha knutar på kiten).
    Bommen är näst intill nyskick och depowern är smidig tycker jag.

    Bor i Höganäs och kan skicka den med bussgods i så fall!
    Skicka meddelande till mig ifall du är intresserad!

    //Marcus

  • roggan

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 21:12

    @Hbgkitare 695044 wrote:

    Japp, precis den bommen är det! Jag har även kört med Naishbom på mina Best-kites så då är nog inga problem! Pigtails på alla linorna (dvs att du bör ha knutar på kiten).
    Bommen är näst intill nyskick och depowern är smidig tycker jag.

    Bor i Höganäs och kan skicka den med bussgods i så fall!
    Skicka meddelande till mig ifall du är intresserad!

    //Marcus[/QUOTE

    Lite dumt för jag har två knutar (pigtails) på kiten. Dom sitter där man ska koppla kraftlinorna.
    Där man ska koppla styrlinorna är det öglor på kiten. Längst nere på linorna där dom kopplas mot bommen behöver jag öglor på alla fyra linorna. Här är några bilder så du ser.

  • hbgkitare

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 21:41

    Bara att slå en knut på pigtailens!
    Best-bommens linor har pigtails på alla ändar ( även de närmast bommen)!

    Bara så att du inte missförstår mig, jag kallar öglor för pigtails och det kanske är fel!
    Men nu vet du i alla fall att Best-bommens linor har öglor på samtliga ändar!

  • regfellow

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 06:48

    Du får en helt ny Switch bom för 2000 spänn i deras webshop…

  • lima-ko

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 09:33
    Regfellow;695099 wrote:
    Du får en helt ny Switch bom för 2000 spänn i deras webshop…

    För 1600 till och med, 190€.
    Switch Controller bar

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lina av till North evo14

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.