Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lina till brädan

  • lina till brädan

    Publicerad av magnus78 på 29 augusti, 2006 vid 09:51

    Ett ständig problem. När man ramlar tappar man brädan, vi har alla säkert varit med om detta. Tappad bräda i hård vind kan snabbt bli en förlorad bräda.

    Vilka risker finns det med en lina till brädan? Jag vet att den kan den komma tillbaka och träffa en, men hur stor är risken? Någon som har erfarenheter av att testa?

    Vilka andra smarta lösningar finns det att snabbt kunna hämta hem brädan efter ett fall (förutom att simma och bodydraging så klart)?

    /M

    marcel_101 svarade 17 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • gogga

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:05

    tror det är rätt vanligt att man får den i skallen och det vill man inte.
    Kör med cykelslang så tappar du den bara i hårda smällar å då får du helt enkelt bodydraga.. svårare är det inte.

  • pjoter

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:26

    Det finns en anledning att folk slutade köra med brädleash. Det är jobbigt att få den i skallen eller nån annanstans på sig.

    Som gogga säger så funkar cykelslang hur bra som helst. man tappar alltid brädan när man skrotar hårt men inte annars. Sen gör de att man vet att brädan sitter kvar i chop och landningar så man vågar mer.

  • lina

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:29

    ..det bästa är dock att lära sig bodydragga, hur surt det än är så är det rätt viktigt att kunna ta höjd själv, du kommer fortsätta att tappa brädan o krasha när du övar nya saker, lovar.

  • yann

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:50

    Har själv velat testa att köra med stum (ej elastisk) leash när jag kör strapless vågbräda. Finns det risk att brädan kommer flygande även om man kör med en stum leash? Någon som testat detta?

  • stella

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:50

    kan bara säga av egen erfarenhet att det kosta mig 12 styng i bakhuvudet med brädleash. träna på att bodydraging iatället.

  • magnus78

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:51

    Ingen bra ideé med lina alltså.

    Var ute i förra veckan och var lite överriggad med min 14. Ramlade och vissp var brädan 50 m bakom mig. Fick gå in och lägga draken för att sen simma ut 300 m och hämta hem brädan. Hade tur och hittade den men nästa gång har jag kanske inte samma tur.

    Får kanske köpa ett hundkoppel till brädan istället, eller helt enkelt inte ramla mer. Lättare sagt än gjort kanske…

    /M

  • skanepaul

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:54

    Lär er bodydragga, det är inte svårt!

  • yann

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:56
    Stella wrote:
    kan bara säga av egen erfarenhet att det kosta mig 12 styng i bakhuvudet med brädleash. träna på att bodydraging iatället.
    Stum eller elastisk leash? Hursomhelst skulle jag aldrig få för mig att göra det utan hjälm.

    Jag kan redan bodydragga, det är inte det det handlar om. Men det är sjukt jobbigt och tar tid, speciellt i vågor! Då får man ju ofta ett annat problem, att man tvingas bodydragga downvind för att fånga upp en bräda som svepts med i vågorna och offra all sin höjd man jobbat upp. Med vanlig bräda kör jag med hälstrap och det funkar kanon!

  • johan_a83

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:07

    Köp ett flexiband (Hundkoppel) 5, 7, 10m som du sätter i selen och i brädan , du slipper bräda ihuvudet/förlorad bräda

  • yann

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:16

    Så lång leash borde ju ge ett kännbart drag i vattnet? Hade inte tänkt mig längre än en vanlig leash på 6 fot.

  • baner

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:24

    Jag körde ganska länge med stum leach på min gamla directional bräda. Den fäste jag i selens handtag i ryggen. Jag fick aldrig brädan på mig och infästningen i ryggen istället för foten fungerade mycket bättre. Med den här typen av bräda och hjälm kanske det är ett alternativ. Nacken o hals är ju dock fortfarande oskyddad. Att använde den här typen av infästning på en modern twintip bräda med vassa fenor o kanter är ju naturligtvis livsfarligt.

  • johanneslarsson

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:24
    johan_a83 wrote:
    Köp ett flexiband (Hundkoppel) 5, 7, 10m som du sätter i selen och i brädan , du slipper bräda ihuvudet/förlorad bräda

    vet ej om det är samma grej men,
    när jag va maui och kitade i våras va det ett flertal som körde med en leach som rullade ut typ 5 meter, så dom som krashade i vågorna bara matade in brädan igen. jag tror att det va naish som tilverkade dom, såg aldrig att någon blev skadad. vet inte om vi har dom problemen i svenska vågor, men de kan ju vara skönt att sitta fast endå.

  • jezaja

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:26

    Kör inte med 10m leach i läjet över dom där stängselstolparna bara, då kan det bli snabbt tvärstopp!

    Det låter ju riktigt farligt, fastna i en och annan vindsurfare och ta med lite badare på en åktur 🙂

    Finns rätt mycket färdiga cykelslangar nu också, jag kör wakesandaler och det funkar prima. Gör man en ordentlig vurpa så ramlar man garanterat ut, sett andra färdiga pads med grejer på baksidan som går och fälla bort.

  • johanneslarsson

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:29
    jezaja wrote:
    Kör inte med 10m leach i läjet över dom där stängselstolparna bara, då kan det bli snabbt tvärstopp!

    Det låter ju riktigt farligt, fastna i en och annan vindsurfare och ta med lite badare på en åktur 🙂

    Finns rätt mycket färdiga cykelslangar nu också, jag kör wakesandaler och det funkar prima. Gör man en ordentlig vurpa så ramlar man garanterat ut, sett andra färdiga pads med grejer på baksidan som går och fälla bort.

    vet inte om du svarade på mitt inlägg, men leachen är altså inrullad i en pole du har i selen, när du drar i den låter det klick klick klick, när du vill ha tillbaka den efter en krash trycker du på en knapp och så matas den in igen.

  • yann

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 11:30
    johanneslarsson wrote:
    johan_a83 wrote:
    Köp ett flexiband (Hundkoppel) 5, 7, 10m som du sätter i selen och i brädan , du slipper bräda ihuvudet/förlorad bräda

    vet ej om det är samma grej men,
    när jag va maui och kitade i våras va det ett flertal som körde med en leach som rullade ut typ 5 meter, så dom som krashade i vågorna bara matade in brädan igen. jag tror att det va naish som tilverkade dom, såg aldrig att någon blev skadad. vet inte om vi har dom problemen i svenska vågor, men de kan ju vara skönt att sitta fast endå.
    Aha vi snackar leash på rulle nu. Har sett såna… Glöm min fråga om drag i vattnet m.a.o.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lina till brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.