Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force Havoc vs HiFi?

  • Liquid Force Havoc vs HiFi?

    Publicerad av maramas på 24 juni, 2013 vid 08:28

    Jag vet att det finns en del av er där ute som kör Liquid Force, det här är en fråga till er.

    Jag ger er nu mao chansen att glänsa, tycka till och veta bäst när det kommer till erat favoritmärke. :cool2:

    Havoc vs HiFi – vad är enligt era egna erfarenheter, för och nackdelarna när man jämnför de två?

    Jag har en gammal HiFi på 12kvm (08-09?) som jag gillar och kör med. Är inte jätteerfaren själv.. skulle beskriva mig själv som en glad amatör/nybörjare, men gillar den kite jag har och har fastnat lite smått för just Liquid Force.

    Skall köpa en ny och mindre kite till hösten, och funderingarna går mellan en HiFi på 9m (2010) eller en Havoc på 8m (2011). Då det är det jag hittar på begagnat-marnknaden just nu som ser vettigt ut.

    Förslag, tips och ideér tas tacksamt emot! 🙂

    joakim_a svarade 10 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • mjersen

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 10:25

    Nice! Gillar du Hi-fi hade jag fortsatt köra på den, eftersom det är ganska stor skillnad på den o havocen! plus att just 2010 e rikgtit bra årgång på hi-fi’n, Det är 2010an dom har kikat på när den senaste hifiX gjordes!

    E du sugen på att byta ändå, hade jag siktat på Envyn istället för havocen!

  • mericsson

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 21:50

    Håller med Martin, jag körde både Havoc 2010 och HiFi 2009 tidigare och jag hade helt klart satsat på HiFi! Har kvar min “gamla” HiFi 2009 och tror inte jag gör mig av med den faktiskt 🙂
    Havoc var bra start-kite men HiFin är mycket roligare!

  • maramas

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 09:01

    Grymt! Låter riktigt nice.. och det är väl den magkänslan jag också haft, att jag bör fortsätta köra på HiFi.

    Men om ni snabbt skulle lista skillnaden i att köra en Havoc vs HiFi? Är det “bara” det att det är mer tryck och lyft i HiFi och att den svänger snabbare – eller är det mer som skiljer?

    Tack för svar!! 😊

  • mericsson

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 21:47

    Havoc har lite större vindregister, Hifi har mindre konstant pull vilket underlättar väldigt när du tänkt börja med unhooked och handlepass.
    Havoc är mer allround och funkar troligen bättre om du kör vågor, medan Hifi är mer åt freestyle/wakestyle.
    Havoc är något lite “snällare”, Hifi gör precis det du säger till den.

    Kolla generellt på skillnad mellan C- och bow-kite, även om Hifi är en C-hybrid och Havoc är en Bow-hybrid, dvs inte renodlade C eller Bow utan något mellanting.

    Säg till om det är något mer specifikt du vill veta om deras egenskaper…

  • maramas

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 12:10

    Ok.. nu är jag inte så pass grym att jag har nischat mig åt något håll ännu. 🙂

    Men jag tror inte jag kommer att köra med boots… och inte heller jättemycket unhooked, så wakestyle är nog inte det jag kommer ägna mig mest åt.

    Fresstyle däremot, att hoppa, leka, göra lite oldschool trix osv ta det efter humör och vidförhållande helt enkelt, det är väl den åkningen jag kommer att köra på.

    Skulle en Havoc vara bättre då i så fall? Vågor låter också väldigt intressant… iom att jag kört lite vågsurf innan. Varför är en Havoc bättre till att köra vågor med?

    Tänker också iom att jag är ganska ny så kanske konstant pull är något jag hade uppskattat? Har som sagt aldrig kört en Havoc.. och har kört ganska begränsat med kajts i övrigt.. mest kört min HiFi och de vi hade på kursen (tror det var Naish.. men för flera år sen).

  • mericsson

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 20:46

    Gillar du din Hifi nu så kommer du fortsätta gilla den. Oldschool, fanns ju typ inget annat än C-kites från början så det är nog få saker du känner att du inte kan med Hifi.

    Alltså, det går inte riktigt översätta rakt av, men eftersom Liquid Force inte har en lika bra tabell på sin hemsida, så hänvisar jag dig till att jämföra dessa sidor:
    Lik Havoc: http://www.bestkiteboarding.com/TS-v2
    Lik Hifi: http://www.bestkiteboarding.com/GP-V2

    Modellen GP är lite mer C än vad jag tror din Hifi är, iaf är det min känsla.
    Som du ser är det ingen stor skillnad egentligen. Jag kör själv som sagt med en Hifi lite då och då och har GPn som huvudkites, kan köra vågor utan problem men ska man köra mycket kanske man ska ha en kite som är mer anpassad för det.

    Du kan kolla http://liquidforcekites.com/product/kites/ där Envy troligen är ganska lik Havoc och Hifi X är, ja Hifi.

    Skulle säga att generellt är det i Hifi något mindre drag om man kör ut bommen och något mer drag om man drar den åt sig. Havoc är mindre skillnad i draget från draken. Gör att det blir något enklare i vågor eftersom draget inte ändrar sig så mycket (vågor kör man mycket urkrokat), men jag gillar att draget släpper om jag släpper ut bommen.

  • maramas

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 09:21

    @mericsson 712176 wrote:

    Skulle säga att generellt är det i Hifi något mindre drag om man kör ut bommen och något mer drag om man drar den åt sig. Havoc är mindre skillnad i draget från draken. Gör att det blir något enklare i vågor eftersom draget inte ändrar sig så mycket (vågor kör man mycket urkrokat), men jag gillar att draget släpper om jag släpper ut bommen.

    Det där var riktgt bra input faktiskt!! Jag håller helt och hållet med, jag gillar som fan att jag kan justera draget genom att släppa in/ut bommen. Har inte direkt reflekterat över att det var något som var speciellt just för HiFi (eller C-kite generellt?), men det är inte något som jag vill vara utan. Så det avgjorde nog saken faktiskt! 😀

    Nu är bara frågan.. en HiFi 9:a eller en Nirvana 7:a? Såg att det också fanns några Nirvanor från 2012 ute på Köp & Sälj… frågan är vad blir smartast för mig att köpa. Jag har som sagt en HiFi 12:a idag, och vill såklart ha en kite som jag kan köra när 12:an blir för överriggad, så låt säga vid ungefär 11+ m/s (väger 95-100kg). Tror du det blir ett “glapp” däremellan då om jag slår till på en 7:a? Dvs att jag kanske inte kan börja köra 7:an fören vid 13-14? Alltså uppstår ett glapp vid 11-12 m/s.

    Jag vill ju också kunna hänga med när det blåser ordentligt.. så en 7:a känns ju såklart vettigast då. Men det viktigsaste är att jag har en kite som tar vid exakt där min 12:a blir överriggad. Så vad tror du, 7:a el 9:a?

    (Tror du förstår vad jag menar… även om jag nog skriver lite rörigt. 🙂 )

  • mericsson

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 20:20

    Svårt att säga, men mest troligt är att du kommer stå på stranden om du inte har något mellan 12 och 7. Har typ aldrig själv behövt gå under 9a, och de flesta jag kör med har inte mindre än 8-9.

    Du vill inte sätta dig i den situationen att du gärna vill ut när det blåser 12, men 7 är för litet så du sticker ut med 12an och tappar kontrollen.

    Jag kör idag med 13+9, sen har jag en 10 som demo-drake. Hade jag köpt en drake till hade det nog varit en 15, iaf om jag ser till vilken jag får mest användning av. Vore sjukt kul att köra med 7 nån gång men sällan det blåser nog för det. Speciellt om du väger runt 100 pannor 😉

  • maramas

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 14:43

    Grymt!! Riktigt schysst, nu tror jag nog att jag har den info jag behöver! 😀

    Ska titta efter en HiFi 9a då..

    Tack och ha en bra kväll! 🙂

  • mericsson

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 18:52

    Lycka till!

    Har nog en vän som tänkt sälja en precis sån som jag har, dock är han iväg några veckor precis nu. Har du inte hittat någon inom kort så hör av dig kan jag kolla om hans är kvar. Då vet jag att den är jäkligt välskött dessutom…

  • maramas

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 19:22

    @mericsson 712300 wrote:

    Lycka till!

    Har nog en vän som tänkt sälja en precis sån som jag har, dock är han iväg några veckor precis nu. Har du inte hittat någon inom kort så hör av dig kan jag kolla om hans är kvar. Då vet jag att den är jäkligt välskött dessutom…

    Ok.. ja jag tror jag har snackat lite med honom. Men han försvann som sagt iväg nu..
    Jag hittade däremot en annan, en 9m 2010 hifi comp som jag hämtade upp idag. 🙂

    Så nu ska det bara börja blåsa lite sen jävlar! 😀

  • mericsson

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 21:33

    Gott

    Imorn ser det ut att funka med 9a. Sticker till JP typ vid 10.

  • maramas

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 22:25

    Tänkte också köra på JP imorgon. Och det ser ut som att jag vår chansen att testa 9an – fett! 🙂

    Satt och kollade lite på setup.. och den skiljer sig en del från min 12a från 08. :confused2:

    Här har jag tex tre fästpunkter framme vid LE för att kunna tuna kiten. Den längst fram kallas wakestyle setup, den i mitten har inget namn, den bakersta heter freestyle setup. Jag förstår att det är en depower.. men hade hoppats det skulle stå lite mer i manualen om vad som händer när du fäster vid de olika fästpunkterna. Hur funkar detta? Antar att mittenlinan (den namnlösa) och första knuten på baklinorna är standard setup.. men vad exakt innebär de andra fästpunkterna i depower? Mer kraft vid wakestyle? Men verkar också vara svårare att hålla höjd då(se länk)? Är freestyle setup att rekommendera? Vad väljer jag i så fall för knut på baklinorna? Sorry för frågespam… :santa:

    http://forum.kitecrowd.com/kitesurfing/2010-hifi-comp-line-length-bar-setup-197935.html

  • mericsson

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 19:30

    Kul att se dig idag. Hur gick åkningen sen?

  • maramas

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 04:49

    Det gick bra! Den var skön att köra, och kände mig helt lagom riggad, så det vs schysst!

    Minus linan som började strula, som gjorde att jag fick bryta lite tidigare än jag ville, så var det en riktigt bra dag! 🙂

    Ja grymt kul att ses och få snacka lite på riktigt med!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force Havoc vs HiFi?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.