Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

  • Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

    Publicerad av fredrik-ygge på 7 juni, 2006 vid 19:44

    Det var en fantastiskt fin dag i Fiskebäck i lördags. Här kommer litet reportage med bilder.

    Jag skulle vara med den äldre sonen på skogsmulle kl 11. Tidig tidslucka öppen för vindsurfing. Uppstigning 06:00. Ute på vattnet 07:00. Helt ok surf med 7.0, men inget direkt drag. Toppar ynka 25.5 knop. Går in kl 09:00. Det börjar blåsa, alla kommer ner och börjar rigga när jag måste åka hem. :frown:

    Lämnar aldre sonen på skogsmulle i Fiskebäcksskogen. Ser att det fortfarande ökar. Tar med den yngre sonen (2.5 år) till riggdäck för inskolning :smirk: och har för en gångs skull att bra tillfälle att ta med kameran.

    Träffar några stamgästerna på riggdäck. Bilder nedan, Jan Sundin, Sven Andersson och “Hankloose”.

    (forts följer)

    surfan svarade 18 år sedan 14 Medlemmar · 62 Svar
  • 62 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 19:46

    Det som jag tycker blev dagens bild. Sundin på väg mot nirvana. För mig okänd surfare i förgrunden.

    Fiskebäcksstämning i ett nötskal. Fin vind, sol, skärgårds- och sjöfartskänsla.

    (forts följer)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 19:50

    Två speedsters som race:ar. Mats Hovde med warpen. Osäker på den andre. Ola något? Eller möjligen Erik Larsson?

    Roger med RS5.

    (forts följer)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 19:55

    Stilstudie. Sundin vs. Andersson. Vore kul att få kommentarer på denna. Dessa två är bland de absolut vassaste locals:en. (Körde t.ex. båda 35.2 knop senaste GWC speedtävlingen.) Finns inget gemensamt i stance. Har lärt mig att känna igen dessa båda på mils avstånd. Andersson i låg position, seglet tätt mot bräda. Låg anfallsvinkel på bräda. Sundin mycket mer upprätt. Kraftig anfallsvinkel på brädan. Vem tusan skall man härma för att bli lika snabb?

    (forts följer)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 20:02

    Tillbaka och hämta på skogsmulle. Hem och äta lunch. Vinden ökar. Sitter bara och tittar ut på träden utanför. Koncentrationssvårigheter. Förstående hustru. Försakar familjeförpliktelser och trädgårdsarbete. Nere på riggdäck igen runt 14. Riggar 5.8. GPS väldigt nytt för mig och bestämmer mig för att testa köra 1h. Går fint med mina mått, 17.9 knop. 3:e svenska tid och 74 på totalrank. (JAAA, jag fattar att detta beror på att ingen registrerar detta, men låt mig nu få ha den glädjen medans den varar.)

    Fiskebäck fantastiskt för 1h. Kollade mina varv när jag kom hem. Mellan 1.5 och 2 distansminuter per bog. Bifogar Google Earth bild på min repa.

    Totalt slutkörd återvänder jag sedan hem. En helt underbar dag i Fiskebäck.

    Får ryggskott dagen efter. Det fick det väl vara värt.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 20:04

    PS. Alla bilder ovan är komprimerade då det finns maxgräns på forumet. Vill någon ha högupplösning på ca 2MB för t.ex. snygg “framkallning” på upp till A3 så PM:a mig så skickar jag per mail. DS

  • the_novice

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 20:15

    Snygga bilder, själv fick jag 4 timmar på vattnet med 5.6 den dagen i björlanda, med 30.7 knop som max.
    Jag har dock aldrig fattat vad det är som får folk att köra i choppiga fiskebäck?
    Kan någon förklara vad som är tjusningen förutom riggdäck och trevligt sällskap då…

  • speedjanne

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 20:22

    Ygge det ser ut som du gippar precis där det riktiga plattvattnet börjar.Kan du förstora kartan lite till så kan jag förklara för Tex Novice att det finns magiskt plattvatten söder om Knarrholmen,bara det att det tar 5min att segla dit och det är kanske för mycket för en Björlanda gubbe som är van vid 30sec repor!

    OOps nu börjar “fotbollsfruar” igen fan vilka goingar det är med där.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 20:48
    The_Novice wrote:
    Jag har dock aldrig fattat vad det är som får folk att köra i choppiga fiskebäck?
    Kan någon förklara vad som är tjusningen förutom riggdäck och trevligt sällskap då…

    Närheten är jätteviktigt för mig. Tidigare hade jag allt i sommarstuga i Varberg. Senaste tre-fyra åren var katastrof surfmässigt då det skulle klämmas in i familjelivet. Att kunna lasta allt snabbt, köra ända fram till vattnet på 5min gör att jag kan hinna hem innan skogsmulle eller vad det kan vara.

    Sedan har jag aldrig fattat vad problemet med Fiskebäck är. Alla klagar över choppigheten. Ok. det är lite oroligt vid udden precis i farledens inlopp till hamnen där vågorna kommer från två håll, men i övrigt är det ju jättebra. Någon får förklara för mig vad tjusningen med Fiskebäck inte är.

    Speedjanne wrote:
    Ygge det ser ut som du gippar precis där det riktiga plattvattnet börjar.Kan du förstora kartan lite till så kan jag förklara för Tex Novice att det finns magiskt plattvatten söder om Knarrholmen,bara det att det tar 5min att segla dit och det är kanske för mycket för en Björlanda gubbe som är van vid 30sec repor!

    OOps nu börjar “fotbollsfruar” igen fan vilka goingar det är med där.

    Japp, jag gippade tidigare. Körde som sagt bara på 1h denna gång och jag kände det som att risken för vindhål var större längre söderut. (Tyckte jag såg dig eller någon annan med RS 6 brottas ett tag med att komma igång efter djup slör.)

    I övrigt håller jag med Janne. Det finns jättefint plattvatten för maxfart i Fiskebäck. Bifogar min repa från första tävlingen. Vid V till NV är det kanonfint där jag gjort det gröna strecket. Kom där som sällansurfare upp i över 30 knop med mina freeraceprylar, 38 cm fena, nittiotalsbräda etc. Du skulle säkert kunna varit två knop snabbare än jag där med ditt Code Red.

  • the_novice

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 20:50

    Jag har nog redan varit där men det ligger ju ca 4km från där man går i, vad gör man när ngt pajar? 😮

  • Knatte

    Gäst
    7 juni, 2006 vid 21:04
    The_Novice wrote:
    Snygga bilder, själv fick jag 4 timmar på vattnet med 5.6 den dagen i björlanda, med 30.7 knop som max.
    Jag har dock aldrig fattat vad det är som får folk att köra i choppiga fiskebäck?
    Kan någon förklara vad som är tjusningen förutom riggdäck och trevligt sällskap då…

    Novice, Kan du inte slänga upp lite tracks från din Björlanda repa ? :laugh:
    Vill se var du seglar fortast och jämnföra med, var jag brukade spränga 30 knops vallen, i min krafts dagar 🙂

    Lite OT::
    Annars kan jag lägga upp mina tracks från dagens Fiskebäcksövning..
    Maxfart 8.8 Km/h och sträcka 5.6 km

    Saltholmen_Eskilskanal_7Juni.jpg

    Plattvatten och min speedfarkost…
    Eskils_kanal.jpg

  • the_novice

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:12

    Okej, en sak till som inte är tjusningen med fiskebäck är alla icke utmärkta grund!
    Jag har varit på dem här stenarna förut och vet att dem finns där någonstans, men det går ju inte att veta exakt var när dem inte är utmärkta och man ligger nära toppfart med hjärtat i halsgropen…

  • the_novice

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:45

    Ok Knatte, här är lite ifrån lördagen, går väl hyfsat lite överallt men snabbast inne i viken när man fick en vindby vid rätt tillfälle…
    Tycker det blåser mer i farleden men där vågar jag inte dra på ordentligt. Inne i viken är det ju plattare men även byigare och fullt med balett- och marionett-folk….

  • oscar

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 05:53
    fredrik.ygge wrote:
    PS. Alla bilder ovan är komprimerade då det finns maxgräns på forumet. Vill någon ha högupplösning på ca 2MB för t.ex. snygg “framkallning” på upp till A3 så PM:a mig så skickar jag per mail. DS

    Testa att klicka på bilderna…..

  • fredrik-ygge

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 05:59
    Oscar wrote:
    fredrik.ygge wrote:
    PS. Alla bilder ovan är komprimerade då det finns maxgräns på forumet. Vill någon ha högupplösning på ca 2MB för t.ex. snygg “framkallning” på upp till A3 så PM:a mig så skickar jag per mail. DS

    Testa att klicka på bilderna…..

    Tack, men nej, så enkelt är det inte.

    Det fanns en gräns, 400kb tror jag det var, för jpg. Fick inte ladda upp hela 2MB bilderna. För att få upp dem komprimerade jag dem först till vad det nu blev ca 200 kb och laddade sedan upp dem. Man får upp bättre upplösning om man klickar på dem, men full upplösning finns bara på min hårddisk.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 06:22
    The_Novice wrote:
    Okej, en sak till som inte är tjusningen med fiskebäck är alla icke utmärkta grund!

    Denna debatt är en återvändsgränd. Ångrar att jag gick i svaromål.

    Ja, du har en poäng med stenarna och det finns ett värre problem och det är de stora båtarna. Inte bra att få problem just när stor trålare är på väg in. För mig överväger dock fördelarna med Fiskebäck och för dig överväger fördelarna med Björlanda.

    The_Novice wrote:
    Jag har nog redan varit där men det ligger ju ca 4km från där man går i, vad gör man när ngt pajar? 😮

    Vi seglar inte 4km rakt ut till ett rev i havet i stark off-shore. Det är hela tiden nära till land och jag har bara kört så långt när det varit fullt med fritidsbåtar i närheten. Klart att det kan bli ganska arbetsamt om saker pajar, men så är det alltid. Varje motorbåt kan få motorhaveri, men man vågar oftast ändå köra mer än 4 km från hamn. Det farligaste jag utsatte mig för i lördags var tveklöst 5 min bilresa i varje riktning. (Numer har jag dessutom alltid mobilen med mig i aquapack om det skulle gå riktigt illa och jag behöver ringa sjöräddning.)

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.