Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liten fundering ang. kite!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 juli, 2004 vid 11:58

    Onsala mätaren visade 16 i alla fall, då när det blåste som mest för några veckor sen. Tycker inte heller 10 är ultimata kiten vid 16. Ville bara visa att man klarar ett väldigt stort register med bara 2 kites

  • bert

    Medlem
    15 juli, 2004 vid 12:01

    glömde logga in

  • tottovich

    Medlem
    15 juli, 2004 vid 12:09

    desto mer vind desto mer rock n roll bara wink.gif sen att man får sitta på stranden och reta sig på att man bara har en 14kvm är inte så skoj. men i alla fall två kites är ju att rekomendera om man inte vill missa det goa laddet

  • nikke

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 14:32

    Men om vi pratar om lättvindsdrakar då så verkar Flysurfer Psycho 21 m2 var väldigt bra enligt vissa på steffo. Men någon som kan förklara lite mer ingående skillnaden mellan tuddrake och foil? För bara 1-2 år sedan var foil inget att rekommendera men de har väl graderat upp sig misstänker jag. Om foil är mer lätthanterlig och klarar av mindre vind så mycket bättre än tubkite så är det heltklart en foil man ska ha. Men är lite orolig att de inte ska gå att få upp ur vattnet om man skulle ställa till det och man är en bit ut på vattnet. Eller finns det eventuellt andra typer av drakar som är ännu bättre för låga vindar, skulle vilja kita mellan 1 – 5 m/s fast det verkar vara väldigt svårt att få tillräckligt drag i kiten oavsett hur stor den är. Och frågan är hur roligt det är, misstänker att det är ganska så ok ändå med tanke på att om det fungerar vid riktigt låga vindar så utökar man antalet dagar på vattnet väsentligt. Någon som har koll på lättvindsdrakar och kanske själv kör med en får gärna komma med tips och råd!

  • mrmille

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 15:29

    Skillnaden mellan tubdrakar och foilar är ganska stor
    En tubdrake (LEI) blåser du ju upp så den får sin rätta form med hjälp av de trycksatta bladdrarna.
    En foildrake får sin form via ett linsystem som kallas för bridle. Du fäster sedan dina linor till bomen i brydeln i ställer för utkanten på draken.

    En foil behöver du aldrig pumpa upp.
    En foil är generellt sett mer hållbar.
    En foil ger mer drag per m² än en LEIkite.

    Det där är ju några av fördelarna, några nackdelar som jag märkt är att…
    Foilen svänger sämre vid samma storlek som en LEI om du använder en bom.
    Foilar tycks dessutom ha mindre vindfönster än LEIkitarna, detta gäller kanske bara de som jag flugit, Peter Lynn, Ozone, Flexifoil och Firebee. Samtliga av dessa har i alla fall betydligt mindre vidfönster än de LEI kites jag provat.

  • nikke

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 15:35

    Så du skulle rekomendera en foil om man är ute efter en lättvindsdrake då eller kan en tubdrake i samma storlek vara ungefär lika bra?

  • cortex

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 16:39

    Psycho 2’an har lika stort vindfönster som vilken annan modern hög-AR kite som helst (modern tub eller foil). Den går upp i vind något grymt; lyckas man inte ta höjd med en Psycho 2’a när det blåser “rätt” för den så är det nog dags att fundera lite över sin teknik. smirk.gif

    När det gäller svänghastiget så är P2’an (och Voodoo’n) lika snabb som en LEI i motsvarande storlek. Det viktigaste när man testar detta är dock att man inte står på land i lite vind och provar… en foil behöver tryck i sig för att svänga schysst; ta kiten och stick ut och kör istället. DÅ märker man hur snabb den är i svängarna.

    I lättvind så regerar FS. Visst har det kommit tubes som fungerar i (nästan) lika lätta vindar men problemet med dessa är att du snabbt blir över-riggad om det kommer vindbyar. En Psycho 2 21 håller en duktig åkare utan problem i 8-9 m/s… När det gäller relaunch från vattnet i lättvind så kommer du inte ens att få LEI’en från vattenytan i vindar som de stora FS kitesen återstartar i utan problem.
    Å andra sidan är inte en så enorm kite särskilt snabb i svängarna, å tredje sidan är en LEI på 25-30 kvm ännu långsammare. Dessutom är det betydligt effektivare att pumpa med bommen än att sine’a kiten (i foilfallet) så svänghastigheten är inte det intressantaste i detta fall. Däremot är 21’an väldigt snabb genom vindfönstret, dvs när du kantar emot för att “få fram kiten” i vindfönstret så pilar den dit oväntat raskt.

    En sak vill jag dock påpeka; en P2 21 är väl inte direkt den ultimata nybörjarkiten. I och med sin stora yta så kan den utveckla *enorm* kraft, dessutom är den så pass stor att man lyfts direkt om det kommer ett termiksläpp (när man står på land och startar ex. vis). Det är trots allt en paraglider på 21 kvm som man har över skallen.
    En annan “vanlig” missuppfattning är att det är enkelt att köra i riktigt lätt vind; jag hävdar att det inte riktigt stämmer. Det kräver ganska mycket känsla och teknik att köra i jättelätt vind (dvs under 4-5 m/s). Så det smartaste är nog att börja med en “mitten-kite” som man lär sig åka på innan man skaffar en kite för väldigt lätt vind.
    Lämplig storlek att börja med är exempelvis Voodoo 14 eller Psycho 2 13 om man är ute efter foil eller en LEI runt 14-16 kvm. Detta förutsatt att man är normalbyggd och väger runt 75 kg.

    Vill bara förtydliga att jag säljer Flysurfer (och Slingshot) så naturligtvis blir min världssyn något “vinklad” åt dessa håll. Jag försöker dock vara så objektiv det bara går trots detta. Det bästa är ju givetvis om intresserade hör med mer “fristånde” människor än mig för att få en helt schysst åsikt. Eftersom det har sålts cirka 35-40 Psycho 2’or sedan i april så finns det ganska gott om folk att fråga dessutom.

    Jahapp, nu blev det värsta uppsatsen igen. Det blir väl så när man är på semester. Kollar inte forumen så ofta då men när jag väl kolla då jä-ar. smirk.gif

    Nu ska jag sluta slösa på elektronerna.

    /Kaj(Tech)

  • mrmille

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 16:52

    svar till cortex (kajtech’s) kommentar.

    Jo, det stämmer troligen allt det du säger.
    Tyvärr har jag aldrig fått pröva en Flysurfer kite och kan därför inte uttala mig om dem.

    Men vad gälelr foil+vatten så är det väll dom som gäller!

  • nikke

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 17:01

    Har en gaastra g-spot 16m2 som jag håller på att lära mig med men planerar inköp när det gäller ett lättvindsalternativ. Psycho 2:an fanns i typ 27 m2 också tror jag att det var, är den ännu bättre när det gäller låg vind om man kan hantera kiten? Sen blir det kanske en 10 m2 kite också om allt går enligt planerna! Tack för tipsen förresten!

  • zoolander

    Medlem
    17 juli, 2004 vid 18:41

    flugvikt!

  • cortex

    Medlem
    18 juli, 2004 vid 09:43

    Japp, P2’an finns nu även i 26 kvm. Den är beställningsbar sedan ett par dagar tillbaka. Ska se om jag kan få testa den lite längre fram. Med tanke på hur stor 21:an är så lär ju 26:an kännas gigantisk.
    Den stora frågan är bara hur mycket vind man klarar av att hålla den i; inte kul om man blir över-riggad i varenda vindby.
    Vi har ju tyvärr inte så jämn vind i Mälardalen… inte ens när det blåser lite.
    Men som sagt, jag väntar med att uttala mig om 26:an tills jag testat de själv.

    En gissning är att du kan börja köra 26:an hjälpligt i 2.5 – 3 m/s med en bräda i 150 centimetersklassen om du inte väger för mycket.

    G-spot’en har jag aldrig kört men den verkar ju klart trevlig. Den passar nog alldeles utmärkt som “mellankite” för en lättvindskung. grin.gif

    /Kaj(Tech)

  • nikke

    Medlem
    20 juli, 2004 vid 19:16

    Förresten, finns det något säkerhetssystem på psycho 2 samt kan man starta den själv som man gör med en tubkite dvs. vika ner ena sidan och lägga på mycket sand?

  • mrmille

    Medlem
    20 juli, 2004 vid 21:31

    Svar till:


    Förresten, finns det något säkerhetssystem på psycho 2 samt kan man starta den själv som man gör med en tubkite dvs. vika ner ena sidan och lägga på mycket sand?

    [/ QUOTE ]

    På alla foilar är säkerhetssystemet riggat i bromslinan/linorna som sitter i bakänden på kiten. Rycker du i dessa backar kiten snyggt och prydligt ner och lägger sig med LE uppåt.

    Ligger kiten med LE nedåt så är det bara dra i bromslinan och tippa lite på bommen så åker draken upp igen. Ungefär som en femte lina på en LEI kite.

    Jag gjorde en liten film på hur en “hemmainstallerad” femte lina funkar på LEI kites, jag kan posta en film lite senare hur du vänder en foil.
    mpeg1 (14,5mb)
    mpeg2 (19mb)

  • nikke

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 20:21

    Skulle vara intressant att läsa om de kitare som verkligen inte gillar stora kitar, vad är det som gör att de hellre sitter på standen än är på vattnet med en större kite? Förresten, har en kite på 16m2 den täcker väl upp 4,5 – 8 m/s ungefär. Gick faktiskt och funderade på en större kite kring 21m2 (Flysurfer Psycho 2). Med den kunde man köra med kring 3,5 – 8 m/s, då kan man surfa i 1,5 m/s lägre vind än med min gaastra G-spot. Men frågan är, kiten kostar 17000:- och det för att kunna surfa vid ca 1,5 m/s lägre vind än min kite, det är det ju knappast värt ju! Det finns andra billigare drakar också men det blir stora pengar för få några få m/s ju! confused.gif Någon som har några andra åsikter om dethär?

  • walle

    Medlem
    23 juli, 2004 vid 20:31

    Det funkar ju ändå inte att hoppa när det blåser för lite…det spelar inger roll hur stor kiten e!

    så därför e det bättre att göra nått annat när det inte blåser ordentligt!

    om man bara vill åka fram och tillbaka kan man lika gärna windsurfa…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liten fundering ang. kite!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.