Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liten kite= liten bräda?

• Liten kite= liten bräda?

Publicerad av gurra_g på 19 september, 2005 vid 14:30

Om man kör med en liten kite typ 10kvm och neråt är det förstort med en 142*37,5 bräda?

Jag har 16 och 10 kvm och har skit svårt att köra med 10kvm.
    Tips på brädstorlek?

sbjorne svarade 19 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • patrikol

Medlem
    19 september, 2005 vid 14:44

Beror på vad du väger.
    Bredden verka ok längden är något lång men som sagt väger du mycket(80-90kg)så är det ingen fara.
    När det blåser så mycket att du kan köra med en 10 kvm kite så kan du köra på både kort och smal bräda.
    Det är när det är lite för lite eller precis på gränsen som som det blir problem med en smalare bräda.
    Längden är inte lika viktig som bredden.

• gurra_g

Medlem
    19 september, 2005 vid 14:48

Väger 75kg

• zoolander

Medlem
    19 september, 2005 vid 14:50

sälj skiten och köp mina kites istället!

• matthias

Medlem
    19 september, 2005 vid 14:52

jag har nog faktiskt den perfekta allround brädan till dig. för 4 papp får du en vit Tablas från april i år. 129x39cm, stance 44cm och i mycket fint skick. kommer med oanvända tekkno pads och prolimit stroppar, finns även inserts för wakebindningar. Ytskiktet är det nya slidermaterialet = extremt bra hållbarhet samt extra kolförstärkningar i brädan. säljes pga att jag har en ny exakt likadan bräda på G fast med grafik. först till kvarn alla! skicka pm eller ring 0703333508 vid intresse och frågor. finns i skåne men kan skickas mot tillägg.

Generellt gäller dock inte att man ska liten bräda för att man har liten kite utan brädvalet är helt och hållet individuellt men ca 120-130cm är rätt lagom för de flesta. prova dig fram!

• patrikol

Medlem
    19 september, 2005 vid 14:56

Väger ju 92 kg själv så jag vet ju bara vad vi lite mer tungviktare gillar men här finns många flugviktare som säkert kan svara på vad dom gillar för storlek.
    Men som sagt 38×130 är en populär storlek.
    Du kanske skall specificera lite närmare vad det är du tycker är jobbigt med brädan och din 10 kvm kite ta höjd hoppa eller göra vissa trick?

• matthias

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:02

patrikol, snacka inte en massa om material o dyl har jag sagt till dig förrut. du har 10-15 kitedagar om året, så du kan omöjligt veta hur bred resp. längd påverkar brädan när det gäller annat än att bara åka fram och tillbaka. Alla åker inte bara fram och tillbaka och bredden är inte alls viktigare än längden. det hanlar om ändamål, tycke och smak. inte om rätt eller fel eller om vad du hört av någon polare.

• skanepaul

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:32

Mattias bräda är precis lagom, men tänk på att 44cm är en ganska så bred stance. Är ju populärt med det nuförtiden med tanke på all wakestyle som utövas.

• gurra_g

Medlem
    19 september, 2005 vid 18:34

Jag har inga problem med att ta höjd och att bara åka omkring. Problemet är det att 10 kvm är så satans ryckig. Tycker att man borde kunna hålla imot dessa ryck bättre med en mindre bräda. Det är svårt att hoppa när jag inte kan hålla kant pga. rycken innan hoppet.

Eller så är det kanske 10kvm som det är fel på?
    Är mindre kites mer ryckiga?

• skanepaul

Medlem
    19 september, 2005 vid 19:27

Låter ju inte bra. Är det kanske byigt där du kör när det blåser lite mer? För mer ryckiga ska dem ju inte vara.

• langens_kite

Medlem
    19 september, 2005 vid 19:47

Vad har du för kite som ”rycker”?
    Med mina Slingshot får jag en känsla av att det blir mer drag framåt förhållaande till tryck i sidled ju mindre kite jag har.
    Vet inte om det stämmer men tycker att det känns som att man kan köra med en bredare bräda då den är svagt konkav.Tror sedan att utformningen av ”ändarna” tjocklek på tipparna, flexen,outline och rocker har större betydelse än om brädan är 38 eller 41 bred.Rätt eller fel?
    Peter

• naish_suger

Medlem
    19 september, 2005 vid 20:13
  • gurra_g

Medlem
    20 september, 2005 vid 07:26

Nej 10 kvm är inte en Naish utan en Cabrinha.
    Förresten så har jag en Naish Raven 16 kvm som jag är mycket nöjd med.

Köde i habo i söndags och det var kanske lite byigt men inte så farligt. Det var många som kunde köra utan broblem med samma storlek. Hårt riggade men men.

Det finns inga lagningar på 10kvm så det måste vara fabriks fel i så fall.

• denrica

Medlem
    20 september, 2005 vid 15:16

Säkert bara byigt, tror jag. Ju hårdare det blåser desto större är chansen att det är byigt. Men det är vad jag hört. Köp Crossbow. E jätte nöjd med den. Inte så farligt om det är byigt, går att hålla höjd ändå.
    /DJ

• gurra_g

Medlem
    21 september, 2005 vid 10:37

Jag hoppas värkligen att det bara är vinden som varit byig de 4 gånger jag kört med min nya 10 kvm.
    Det som är oroväckande är att i söndags när jag körde i habo så var det många som körde med samma storlek som jag och utan problem. Ingen av de jag snackade med uppfattade vinden som för byig eller att kiten ryckte mycket.

• mrmille

Medlem
    21 september, 2005 vid 10:41

Svar till:

Säkert bara byigt, tror jag. Ju hårdare det blåser desto större är chansen att det är byigt. Men det är vad jag hört. Köp Crossbow. E jätte nöjd med den. Inte så farligt om det är byigt, går att hålla höjd ändå.
    /DJ

[/ QUOTE ]

Bra i byig vind ja (ojämn alltså) men hur är den i turbulent vind?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liten kite= liten bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.