Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lommabukten hotad av surfförbud!

  • hr-larsson

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 21:09

    Jag kollade även vad som gäller golfbanor, snökite för oss som bor norrut..
    Ingen allemansrätt på golfbanan men…
    “Allemansrätten gäller under förutsättning att du inte orsakar skada eller andra besvär. Därför går det knappast att hävda att allemansrätten gäller på en golfbana, åtminstone inte när spel pågår och inte på green (det finklippta området närmast hålet). Där är gräsytan så pass känslig att det nog kan falla under lagens bestämmelse om olovlig väg.

    Även vintertid kan greenen ta skada av skidåkning och gångtrafik och avspärrningar måste respekteras. På banområden utanför green och tee (utslagsplats) är det i allmänhet tillåtet att vara när det inte pågår spel.”

    alltså tom där kan man kita om man håller sig ifrån avspärrningar.. ?!!

  • debkausf

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 21:44

    Länstyrelsen i halland skall under 2009 sätta sprätt på 46 miljoner svenska kronor för att bilda nya och sköta gamla natturreservat/natura 2000/fågelskyddsområden! Sjukt mycket pengar.

  • marh

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 22:54

    @Kapten K 530146 wrote:

    Ornitologerna är några typer som räknar fåglar för att fylla sin lilla krysslista!
    Destu ovanligare fågel, destu fler ornitologer är där och stör. dom stör fåglar mer än surfare och kitare tillsammans!
    Ungefär som fjärils och insekts samlare.
    Det finns många exempel på detta, jag har vänner som har varit med i SKOF och gått ur.

    Det ligger mycket i detta tyvärr. Det handlar inte om fåglar utan människors intressen och folk som vill bestämma vad andra får och inte får göra. Men i vilket fall så om någon orkar dra i detta så är det kanon för det finns säkert hopp bättre lösningar. Jag skulle bli förvånad om Lommas kommun är lika trångsynt som Vellinge…

  • kitemaster

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 23:42

    Jag har intrycket av att Lomma är mer vidsinta än Vellinge, men de vill samtidigt se till alla användares intressen, dvs även fågelskådarnas. Därför är den geografiska indelningen enligt dem väldigt generös gentemot surfarna jämfört med fågelskådarna.

    Angående häckningsperiod i Lommabukten är det tydligen som känsligast från mitten av mars till slutet av september enligt representanter för naturskyddsföreningen.

    Gött att du är med Lina. Jag ringer dig imorgon.

    Dig med Sourra.

  • haze

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 00:08

    var glada!!!!Jag får simma eller hyra en båt och ta mig 300 meter ut varje gång jag skall surfa!!!!

  • sourra

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 00:27

    @Haze 530329 wrote:

    var glada!!!!Jag får simma eller hyra en båt och ta mig 300 meter ut varje gång jag skall surfa!!!!

    Agerar vi inte kommer du få släpa med din jävla båt till Sverige också om du ska surfa här i framtiden.

  • krillan82

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 12:56

    Dom kan ju för fan inte förbjuda surf i Habo, där står ju en skyllt med texten Surens beach. de e ju fan som att förbjuda skidåkning i Åre.

  • haze

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 13:16

    Sourra: Jag skall vara på Öin med stort Ö och där är det inte tal om surfförbud än…. Men i Varberg så behövs det ju regler och agerande som vi vet….

  • kitemaster

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 13:21
  • haze

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 13:30

    Erik: Nu finns det ju sjukt mycket andra ställen på Öin. Hade inte tänkt varit i Koviken i första hand då det finns betydligt bättre ställen. Har ju bott på öin i 5 somrar/vår/höstar så jag hittar nog ganska bra där då jag kitesurfade där redan 2001 så.

  • molle73

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 13:34

    Erik mannen. Bra att du engagerar dig för denna sport som du ju uppenbarligen gillar!
    Vi får röka min palestinska fredspipa (den med vatten..) med dom skånska kommungubbarna och fågelgluttarna nere i Habo nu till våren..Det brukar lugna de mest upprörda själar…

    Ps. Prova nya Flexidrakarna…grymt goa. (Jag har dock inte råd att byta ut mina ION2 ännu..och vid närmare eftertanke , varför skulle jag?)

  • klang

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 15:56

    Halloj alla,

    Jag förstår att det är en del som är lite upprörda, men det är faktiskt så att både LBWS och Kite-skolan har varit med och tagit fram de nya begränsingarna. Lomma kommun har, till skillnad från andra kommuner, faktiskt bett om hjälp för att hitta den bästa lösningen. I mötet där vi diskuterade gränsdragningarna fanns de flesta med: Kite, Vindsurf, fågelsådare, fiskare, ryttarföreningen etc etc… Representanterna från kommunen har gjort omfattande undersökningar och de har tagit in experter på området.

    För vindsurfarnas del så är det väl inga större förändring, vi är sällan söder om hamnen i Lomma. Däremot har flera kite:are börjat köra där, vilket såklart är det hårt bakslag eftersom ytan i Habo LJung börjar bli liten. Vad jag förstog på mötet så skulle det diskuteras vidare om förbudet kunde begränsas till en viss del av året, detta var något som kite-skolan skulle arbeta vidare med (om jag minns rätt).

    Nu har jag inte dunder koll på nuvarande status men kartan överst i denna tråd ser ut som den som plitades ner. Området närmast spillepengen är ett väldigt känsligt område som vi bör hålla oss borta ifrån. Som sagt, jag har dock för mig att förbuded skulle gälla endast vissa månader per år.

  • johanw

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 16:04

    jag tycker de konstigt att ornitologernas intresse e mer värt än vårt.. jag har då inte sett några studier eller några undersökningar på att fåglarna blir uppjagade av att vi kitear/vindsurfar.. tycker även vi ska börja lobba lite för att tippen on da näs ska bli kitebart igen!! Blir gött att prinsen flyttar ner till alnarp så han kan dra i lite trådar 🙂

  • skotten

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:01

    what kiteschool was present at the meeting?? who was representing us?

  • johanw

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:14

    erik!!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lommabukten hotad av surfförbud!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.