Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lönt med lättvindsbräda? (RRD BS46)

  • Lönt med lättvindsbräda? (RRD BS46)

    Publicerad av nicklash på 17 juli, 2009 vid 14:08

    Jag går och funderar på om man kanske skulle ta och köpa sig en lättvindsbräda men vet inte om det är lönt, Vad säger ni? Har en SB3 12:a som största kite.

    Gör det stor skillnad mellan min

    Liquid Force 136 * 41

    jämfört med

    RRD BS46 148 x 46?

    Någon som testat den?

    peer svarade 14 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • wakenils

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 14:11

    köp en stor nobile om du ska ha lättvind de höjdar sjukt, lf-brädorna är lite trögare i det avseendet
    fast i lättvind spinger man igång sin skimboard, twintip är ju inte så skoj om man behöver lättvindsbräda

  • haze

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 14:57

    LF WL är sjukt bra på att plocka höjd med. Liksom RRD brädan du nämde. LF brädan plockar mer höjd än visa racebrädor tydligen enligt vissa danska rapporter. Det lönar sig att ha en sådan eller en skimboard

  • skotten

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 19:40

    whaddafaack, buy an ovando and use a small fun board.

  • nicklash

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 17:26

    Okey
    Nobile XTR ligger lite högt i pris för att vara en åka ibland bräda tycker jag och eftersom det är sååå seeegt att få svar från någon LF försäljare så kör jag nog på en RRD BS46. Annars låg dom t.o.m bättre till prismässigt.

    Det är väl bara flat3 som säljer LF i Sverige?

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 18:34

    Köp en Skimbräda istället. Mycket roligare.. Mycket.

  • langens_kite

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 20:57

    Skippa lättvind!
    Sök en annan sport dagar då det inte blåser

  • pjoter

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 23:08

    Inte kört rrd:s lättvindsbräda men rocker, flex och outline är minst lika viktig som storleken så kolla så det inte är en lättvindsbräda för chop/vågor för dom är ganska meningslösa i sverige där det ändå är platt när det är lättvind.

    Spleene/flysurfer gör sjukt bra lättvindsbrädor som slår allt annat jag testat (förutom egenbyggd woodie som är klart bäst på just lättvind). Väger man inte jättemycket behöver den inte vara större än typ 140*41 för att man ska va igång riktigt tidigt om brädan är gjord för det.

    Sedan finns det många som säger att lättvind suger å ska man köra nåt så är det skim i lättvind men det funkar skitbra att ligga å ladda urkrokade trick även i mindre vind med en riktig bräda (och kite). Som vanligt så tycker folk som inte har provat riktiga grejer till det att det är kass. Att säga att lättvind suger bara för att man inte har grejer till det är lika korkat som att säga att hårdvind är helt skit bara för att man själv inte har en liten kite.

  • milkman

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 07:33
    pjoter;560262 wrote:
    Att säga att lättvind suger bara för att man inte har grejer till det är lika korkat som att säga att hårdvind är helt skit bara för att man själv inte har en liten kite.

    Jag tror de som säger sånt menar att dagar med dålig vind så kan man göra något annat som också är bra för familj/hem/jobb/dig själv/etc, så får man kitetid när det gäller istället. För det är väll ingen diskussion om att det är roligare i vind än lättvind?

    Jag har grejjor för lättvid och det suger. (jag räknar lättvind upp till 7m/s). Klart jag kitar ändå, för det slår ju att inte kita om jag nu står på stranden. Då gör jag det så roligt jag kan, vilket för mig betyder Skimboard som jag tycker är roligare än TT med lite tryck. Men jag prioriterar att shoppa med frun/klippa gräset/fixa bokföringen före för det måste ju göras nån gång.

  • skotten

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 07:34

    Actually Jens is right, get a skim, they are heaps of fun for shitty wind days

  • pjoter

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 09:13

    Japp mkt vind är oftast roligare än lättvind, fast sommartid handlar det om surf 2ggr/mån om man skippar lättvinden å så kul är det inte att klippa gräs/shoppa/bokföra att jag vill göra det 29 dagar i månaden. 🙂

    Sen är lättvind sjukt kul med rätt grejer. Jag har precis samma goa tryck i kiten i 5m/s som i 15m/s. Enda skillnaden är att i 5m/s får man köra en seg kite som lämpar sig perfekt för poptrick, grabs å sånt där och i 15m/s kör man en kite som är sjukt kul att loopa mm men som gärna tappar kursen när man krokar ur å grabar.

    Det som är tråkigt är inte lättvind utan att vara underriggad. att köra underriggad är ofantligt tråkigt oavsett hur mkt det blåser. Att köra en 4kvm i 15m/s är lika trist som att köra en pump-12a i 4m/s.

  • mjersen

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 10:09

    helt klart skim! nobile skimen e fet!

  • nicklash

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 10:38

    Asså, när ni säger skimboarding… Är det dethär ni syftar på då?
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=o4VxxRkWyqo”]YouTube – skimboarding[/ame]

    Jag tycker det ser så sjukt tråkigt ut.

    Eller menar ni att ha den som kitebräda med kiten?

    EDIT
    Förstår att man kan vara lite bättre och då är det kanske lite roligare, men vinden jag syftar på är 4,5 – 6 m/s istället för att stå på stranden och titta och önskat att man haft en lämpligare bräda.

  • skotten

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 11:49

    naaaah its way more fun than that… of course it is, no straps!

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=PFM9idmWU_U”]YouTube – Nobile Skim Board – Mark Shinn Kiteboarding[/ame]

  • yann

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 12:02

    Ska det vara skimboard ska det vara utan fenor.

    Ignorera boots-tramset 😉 i början och spola till 2:30.
    [youtube_browser]QxXTnay0UVw[/youtube_browser]

  • yann

    Medlem
    20 juli, 2009 vid 12:04

    …och det fina med skimboard är att det finns ingen low end 😀
    [ame=”http://www.vimeo.com/2758090″]Paulo Prietto Mini Skimboarding Movie – Exile Skimboards on Vimeo[/ame]

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lönt med lättvindsbräda? (RRD BS46)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.