Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Märke på bowkite?

• nic

Medlem
    25 maj, 2007 vid 17:04

@stebe 385781 wrote:

Fem linor traslar sig mer än fyra, thats a fact!!!
    Har du fem linor och flippar(rullar) kajten, vilket man gör rätt ofta om man gillar att ladda på ordentligt på vattnet, så är det bara att åka in till stranden och trassla linor och har du riktigt otur kan kiten gå sönder.
    Kör du en fyralinorskite men frontlinorna delade vid bommen, så tvistar du upp linorna på nolltid.

En rätt kostruerad SLE/Bow kite behöver inte ha en femtelina-anti-invert-tjosan för att vara omöjlig/mycket svår iverterad.

En 5-linakite med anti-invert rullar genom linorna precis som din (fast svårare=mer sällan) med den skillnaden att den inte kan gå ut på invert-sidan.
    Var tredje månad får man förklara detta. Det kan du väl inte ha missat eller har du blivit en fanboy som jag 😉

nic

• stebe

Medlem
    25 maj, 2007 vid 17:07

”som alltid annars”=som du alltid brukar göra?!

Jag lossar leachen drar bommen genom fronlinorna, krokar i leachen och sen är det bara att upp och åka igen, det tar på sin höjd en minut och jag slipper in till stranden och mecka.

• milkman

Medlem
    25 maj, 2007 vid 17:10

@stebe 385797 wrote:

”som alltid annars”=som du alltid brukar göra?!

Precis. Du kan göra precis likadant med Instinctarna om det inte blåser för mycket.

• christian12345

Medlem
    25 maj, 2007 vid 17:26

Hehe… Nu blev det fart på er, vad? 😉 Skulle ha vetat bättre än att skriva kontroversiella grejer när DMI säger ingen vind! 🙂

Tom Tom;385705 wrote:
    [..]Klockren Aloha.

Jag tackar! Men – vad är en Aloha?

Milkman;385729 wrote:
    [..]vi somn säljer kite borde vara mycket mer tydliga när det gäller design/materialval och tillverkningsprocess på våra kiter kite. [..]

Det var de när jag skulle köpa min första drake, en wook1 som hade den ultimata duken med småmönster i rutorna för att den skulle vara extra stark. Det fungerade i ett år, sedan blev draken slapp och slö i förhållande till samtida drakar. Sedan har vi ju Hellfish, som antagligen är den drake som marknadsförts mest på materialval hittills – och den kunde bara säljas efter att man lovade at folk skulle _få_ pengar om de lämnade tillbaka den! Det gjorde de också, tål att tilläggas.

Nej, fråga någon soul-surfer om råd. De har alltid lust att hjälpa till och dessutom är de ganska opartiska, detta då de inte tjänar pengar på, eller får, drakar.

Milkman;385729 wrote:
    [..]Exempel på det kan man se hos dom som köper kiter för att dom inverterar mindre med 4 än 5 linor som regel(!) [..]

Ja, jag vet, jag skulle ha skrivit ’stall’ i stället för ’invert’. Det kändes bara som att det blir lite komplext för Arre som jag antar skall använda den här informationen till att besluta om sitt första köp av en SLE-drake.
    Det riktiga problemet med att de stallar är att de ramlar ner hur som helst, hamnar i en bränning med en lina runt sig och bliver sönderslitna. Det händer på alla drakar (till och med min egen fyralinors bow har en stor lagning från detta) men det är värre med femlinors SLE (bow) så som Rebel för när de ramlar ihop så får man allt för ofta en lina snodd runt draken.

Generellt så känns det som att flera av er som svarar här utgår från att alla femlinors drakar är C-drakar – det ska vi passa på med.

Milkman;385729 wrote:
    [..] ”Pulley kostar typiskt extra och är dessutom värdelöst” och sedan köper en kite som har sex st!

Det stod i samband med bommen, inte bridles. Läs igen.

Milkman;385729 wrote:
    [..]För dig som konsument är i första hand ditt eget test den bästa modellen.

Möjligen om man är tränad. Jag vidhåller att det är bra med soul-surfers här om man är nybörjare.

nic;385735 wrote:
    [..]Bra att du läser på om Naish och ger tips om hur de/Fahlen kan fila på sin kommunikation men jag fattar inte vad det skulle ha med detta att göra.[..]

Ditt svar på mitt förra inlägg innehöll inte så mycket information, så jag tänkte att jag skulle se vad man kan finna för hjälp om man gör lite eftersökning i det som du gör reklam för. My bad.

nic;385735 wrote:
    [..]Finns flera bra 2006or ute nu å skillnaden mellan 2006 till 2007 är inte så stor på de som redan var bra 2006.[..]

Inte enig. Kom med exempel på en bra bow-drake från ’06. Nu räknar jag alltså ’tidiga’ drakar som Nova2, Rebel och Switchblade2 som ’07 drakar även om de kom på vintern ’06.

nic;385735 wrote:
    [..]Håller med, men det är bara en åsikt och inte en regel.[..]

Nu var det som så att det var jag som sade det och därför är det inte bara regel utan GRUNDLAG.
    Men, jovisst, för all del: åsikt. Kanske kunde vi sträcka oss till ’förnuftig riktningslinje’? :laugh:

nic;385735 wrote:
    [..]Här har du blivit pålurad en uppfattning [att femte lina inte är bra] som är helt gripen ur luften….[..]
    Se förklaring ovan och kom ihåg att vi snackar bow (eller platta eller vad de nu heter) här, inte C.
    nic;385735 wrote:
    [..]Häng nu inte upp dig på detta. Det är faktiskt ok att ha olika uppfattning…

Så länge den inte är GRUNDLAGsvidrig…

Pepä;385774 wrote:
    [..]vem fan e Chrille [..]

Din morsa.

Pepä;385774 wrote:
    [..]varför skall man följa hans regler?

Grundlagen och mussan säger samma sak. Tänker du opponera dig? 😉

zeke;385778 wrote:
    [..] uppenbart att vem man handlar kiten av är lika viktigt som vilka egenskaper den har[..]

Helt enig. Antagligen det viktigaste när man köper kite. Det är också bra att handla på samma ställe varje år, för då får man hjälp när man behöver det.

Satan vad jag fick skriva. Hoppas att det hjälper Arre något 😀

Måste dricka sprit nu.

Christian

• stebe

Medlem
    25 maj, 2007 vid 17:42

@Milkman 385798 wrote:

Precis. Du kan göra precis likadant med Instinctarna om det inte blåser för mycket.

Hur vet du det, du går ju ”som alltid annars” upp på stranden och gör det?

Jag har alltid gjort så sedan jag började köra mycket urkrokat med fyralinors och suicide leach på mina Fuel -04. Sedan gick jag över till femte lina när det kom och då blev det mycket besvärligare för att det var svårt att veta mellan vilka linor kiten hade rullat och det slutade ofta med en härva på stranden.

Till Nic: Jo lite fanboy kanske, men uppriktigt sagt kan jag tänka mig att köra med vilket märke som helst så länge de gör bra kites som faller mig i smaken och jag slipper spendera allt för mycket. Jag kankse får ut och testrulla Instincten nån dag 😉

• pepa

Medlem
    25 maj, 2007 vid 18:27

@Milkman 385788 wrote:

Ifall du lyckas flippa en Ozone kite genom linorna så får du relauncha (som alltid annars

QUE QUE QUE QUE???? Är du galen pöjk? Aldrig att jag relaunchar en kite med femte lina efter flip, har sett alldeles för många kites som separerat från sin bäste hälft efter nåt sånt.

• pepa

Medlem
    25 maj, 2007 vid 18:31

Plus att ja, jag opppnerar mig oftast mot grundlagsliknande saker eftersom grundlagarna i sig de är satta i linje med västvärldens tankesätt, något som jag inte trivs särskilt bra i. Och mammaskämtet var sådär måste jag säga, hör bättre varje dag men försök gärna igen, får du till det så garvar jag.

• pepa

Medlem
    25 maj, 2007 vid 18:33

Jo Nic, jag har missat något. En Instinct med femte lina kan inte få femte linan runt sig när kiten rullar? Eller? Och hur kan den inte det?

• milkman

Medlem
    25 maj, 2007 vid 19:14

Vilken fet tråd! Kul nu när det inte blåser!

Stebe.. Det är ju inte bara jag som kitar med dom längre.
    Men det är sant, du måste ju kolla på vilken sida femte du ska, å det slipper man ju utan den. Hoppas se dig på nån demodag så får du gärna testa.

Pepä: klart du kan med våra grejjor. Kom på en demodag och testa! 🙂

• nic

Medlem
    25 maj, 2007 vid 19:15

@Pepä 385817 wrote:

Jo Nic, jag har missat något. En Instinct med femte lina kan inte få femte linan runt sig när kiten rullar? Eller? Och hur kan den inte det?

Den har en spannlina från ena ”örat” till andra på kiten och i å med att den även fäster i femte på vägen så kan kiten i praktiken behålla sin U-form även när andra kitar skulle inverterat. När den behåller sin form strävar den alltid att rätta ut sig å åker hellre genom linorna som en fyrlinors.
    Låter tetigt men funkar bra när det behövs.

nic

• pepa

Medlem
    25 maj, 2007 vid 19:49

Javisst låter det tetigt! Tom så mycket att jag inte hajjar. Var sitter femtelinan? Kan femte linan dra ihop kajten som i en knut om den rullar?

• nic

Medlem
    25 maj, 2007 vid 23:54

@Pepä 385834 wrote:

Javisst låter det tetigt! Tom så mycket att jag inte hajjar. Var sitter femtelinan? Kan femte linan dra ihop kajten som i en knut om den rullar?

Poängen är väl att den _inte_ drar ihop den till en knut efter rullning utan att när linorna (5-linan) spänns så drar det även i tipparna å kiten kan rulla ut hel.

[edit] du får själv googla på det för om jag ger dig för mkt ser det ut som om jag försöker sänka nåt annat märke…

Det är alltså ingen konstig förkortning på något dyrt som inte gör någon skillnad som mycket annat inom kitevärlden utan det är en enkel grej som vem som helst modifiera sin hybridkite med om den har 5-lina å man känner för det.

nic

• skotten

Medlem
    26 maj, 2007 vid 00:17

oh give it a fekkin break people…..

• pepa

Medlem
    26 maj, 2007 vid 13:35

Så femte linan kan inte skada kajten?

• kasimir

Medlem
    26 maj, 2007 vid 13:42

Ozones anti invertskydd gör ju för fan att kiten ser ut som ett bättre begagnat fiskenät. Fyra linor is da shit allt vad femtelina heter är totalt kass om det är vågor speciellt i Sverige där vi har massa tång då går det ändå inte att relauncha.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Märke på bowkite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.