Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast-/segelfrågor

• Mast-/segelfrågor

Publicerad av martingbg på 30 juni, 2009 vid 15:17

Hej!

Ganska ny på det här och skulle uppskatta lite info.

Skall köpa rigg och står inför det något komplicerade valet av första segelstorlek och tillhörande mast.

Detta gäller:
    Min vikt: 70 kg
    Bräda: RRd Z-ride 120L
    Kommer köra: Västkusten (Varberg -Göteborg)
    Tid: Till en början denna sommar och höst
    Vindar:?

Har en rigg på g innefattande Local spirit 7.0 och Fiberspar 460 mast.

Frågan är:
    *Är segelstorleken vettig eller borde jag köpa mindre/större som förstasegel? Vilken vind kan jag väntas segla med 7.0?

*Kan denna mast även användas till ett mindre segel t.ex. 5.5 eller är den för lång? (I samma serie som 7.0-seglet finns ett 5,5 med spec: Mast 434, R.M 430.)

*Vad betyder ”R.M” som anges på segelspecar och hur mkt kan masten normalt tillåtas sticka ut i toppen av seglet.

Tacksam för svar!
    Martin

mjons svarade 15 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Knatte

Gäst
    30 juni, 2009 vid 15:41
    MartinGBG;556247 wrote:
    Hej!

Ganska ny på det här och skulle uppskatta lite info.

Skall köpa rigg och står inför det något komplicerade valet av första segelstorlek och tillhörande mast.

Detta gäller:
    Min vikt: 70 kg
    Bräda: RRd Z-ride 120L
    Kommer köra: Västkusten (Varberg -Göteborg)
    Tid: Till en början denna sommar och höst
    Vindar:?

Har en rigg på g innefattande Local spirit 7.0 och Fiberspar 460 mast.

Frågan är:
    *Är segelstorleken vettig eller borde jag köpa mindre/större som förstasegel? Vilken vind kan jag väntas segla med 7.0?

*Kan denna mast även användas till ett mindre segel t.ex. 5.5 eller är den för lång? (I samma serie som 7.0-seglet finns ett 5,5 med spec: Mast 434, R.M 430.)

*Vad betyder ”R.M” som anges på segelspecar och hur mkt kan masten normalt tillåtas sticka ut i toppen av seglet.

Tacksam för svar!
    Martin

RM= rekommenderat mastlängd. Den längd på masten som behöver. På moderna segel så kan inte masten sticka ut längre, utan du har en fast mastficka. (Förr så kunde masten sticka ut och trimmas via ett lös masttopp. kallad variotpp)
    Så en mast kan bara tillåtas vara för kort och då kan man ta hjälp av en förlängare för att fylla ut till rätt mastlängd.
    En 460 mast kan sällan användas till så mycket mindre segel än 6.5-7 kvm.. Sedan blir 460 masten för lång. Så ofta behöver man flera master i olika längder.

Men storleken 7.0 kvm är en lagom storlek för din bräda. Du bör kunna hålla ett 7.0 kvm upp till 9-10 m/s om du seglar med hängsele och har skaplig teknik. Annars får du sänka siffran några M/S.

Sedan kanske inte Local Spirit de bästa grejerna att köpa. De har fått rätt dåliga omdömmen av de som har testat. Har du någon tusenlapp till så köp ett Simmer eller NP. Då får ett bättre segel och framförallt är det lättare att sälja beggat sedan:laugh:

• martingbg

Medlem
    30 juni, 2009 vid 15:48

Schysst! Ett par frågetecken släckta.
    Jag får fundera lite mer och återkomma med fler frågor!

• mjons

Medlem
    3 juli, 2009 vid 10:09

Hej,

Hör av dig till mig så hjälper jag dig gärna. Jag har lite beggade grejer som nog kan funka..

/Maria
    0708-266620
    surfshoppen@gmail.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast-/segelfrågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.