• Mast val?

    Publicerad av svanvik på 8 december, 2004 vid 11:37

    Jag har tänkt ha en vågsegel gardrob på 3 segel mellan 4,0-5,3?! (Tabu Mad Cow 255 någon som vet om det funkar med större?) men vill bara investera i en mast. Skulle ni välja en 400 eller 430 mast?
    Jag väger 92-95kg och gillar bra tryck i grejerna. Vill kolla med er vana vågseglare då detta blir mina första vågprylar. Har bara seglat slalom och formula innan.

    jesper_b svarade 19 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • ola-h

    Medlem
    8 december, 2004 vid 12:35

    Helt klart en 400-mast. Det finns rätt många 5.3:or som är avsedda för 4m mast och de som inte är det ligger i regel strax över 430 i luff och går OK på en 400 de med. Däremot finns det inga 4.0:or eller 4.2:or som går bra på en 430-mast. Inga 4.5-4.7 heller, egentligen. Så att köra 5.3 som störst (oavsett om brädan klarar lite mer) och sedan skaffa en bra 4m mast är mitt råd.

    Själv kör jag för övrigt 4m mast upp till 6.3, men då handlar det om ett segel med ovanligt kort luff (Hot Dawg) och ca 44cm förlängning och jag är dessutom rätt lätt.

  • mag

    Medlem
    8 december, 2004 vid 12:37

    Definitivt 400 mast! Över 5,5 kanske en tungis som du behöver en styvare mast men inte annars.

    Men samma tryck i vågseglen som slalom ska du aldrig vänta dig, du kanske blir lite besviken inledningsvis, speciellt om du inte väljer ett onshorebetonat segel som t ex NP Search.
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    8 december, 2004 vid 13:36

    Jag har kört Gun MC 5.3 med luff 435 och Naish Session 5.3 luff 433 på en 4.00 RDM. Har inte haft problem med detta. Snarare känns riggen mjuk och skön och toppen jobbar fint i byarna. Dock är jag en lättviktare på 74 kg.
    Med din vikt kanske det blir för mjukt, dock ska du definitivt inte köra 430 på mindre segel. Du får ett stelt och dött segel och därmed sämre kontroll och känsla.
    Det finns linjer (4.0?) 4.5 till 5.3 som alla är avsedda för 4.00, kör på en sån linje vetja. Gärna med en mast av samma fabrikat. Så vet du att det funkar ihop.

  • basse

    Medlem
    8 december, 2004 vid 13:50

    Vill du ha en styvare 400 mast är GUN loop75 nog en av de styvare du hittar på marknaden. Ganska lätt är den också. Mastvalet beror ju ganska mycket på hur mycket pengar du vill lägga efter att du handlat dina 3 segel.

  • lars_k

    Medlem
    8 december, 2004 vid 16:03

    I senaste SURF hade de ett stort masttest. Där låg Gun Loop Compen inte högre än 19.5. NAish Firestick låg dock på hela 21.0… Något för en tungviktare som ska förlänga mkt kanske… Här är testet avfotat, tilvverkarens data till vänster och uppmätta värden till höger.
    Intressant att de mätte mastkurvorna och reflexen (dvs snabbheten/tillbakafjongen) också!
    Klicka på bifogad så ser ni dessutom vad det står…

  • herodude

    Medlem
    8 december, 2004 vid 18:57

    testade de inga powerex??

  • jonasp

    Medlem
    8 december, 2004 vid 19:52

    loop 75 ser ut att ligga på 20.
    vad e naish firestick? e inte alls insatt i naish master.funkar den bra till andra segel?

  • jonasp

    Medlem
    8 december, 2004 vid 19:57

    aha nu såg jag hur det va upplagd.
    Det e väl den uppgivna imcs till vänster och den uppmätta till höger? Då är ju inte gun lika styv längre. Konstigt att gaastra verkar ha lite svårt att bestämma imcs.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    8 december, 2004 vid 21:38

    400, definitivt! Jag har kört RDM 400-mast med upp till 5.9 (Hot Psyclone. Luff 440-442cm) med en 50cm förlängare (i kol), funkade klockrent. Väger 85-87kg och masten var en stenhård RDM-mast Gun LoopComp 100.

    Eftersom du ska segla 5.3 och neråt så räcker 400 fint. Om du däremot tänkt köra större så hade jag rekommenderat två master. Jag märker nämligen nu att när jag kör en betydligt mjukare Gulftech 60 (RDM) i samma segel (Hot Psyclone 5.9, men ’05 istf ’04) så funkar det inte lika bra som med den styva masten. Nackdelen med den styva 400’an var att den inte funkade lika bra med de mindre seglen – det blev för hårt. Så jag kommer köra en 430 i 5.9’an istället med tanke på lätta dagar och bra respons.

  • lars_k

    Medlem
    9 december, 2004 vid 07:24

    Nä. Inga powerex var med. Men som jag fattat det är Ezzy Hookipa wave exakt samma mast som Powerex RDM mast (och även Simmers RDM..). Jag är dock inte helt 100 på detta…

    Verkar som Gun sänkt styvheten nu i Loop Compen efter förra testet i SURF. Är inte lika bångstyv längre.
    Förvånande att så många märken har så dålig koll på styvheterna… tongue.gif

  • adde

    Medlem
    9 december, 2004 vid 07:49

    Ezzy hookipa wave byggs av NoLimitz efter Ezzys egna specs (de är alltså inte likadana som The Skinny från NoLimitz). Ezzys specs “borde” likna PowerEx eftersom PowerEx byggde Ezzys tidigare master och de skall vara kompatibla (man kan byta över och underdel, både mellan olika år och mellan olika längder…). Jonatan kör både powerex och Ezzy, han kanske kan säga nått om den faktiska likheten mellan dessa.

    Simmers RDM är exakt samma som PowerEx, förutom en kevlarförstärkning som finns på PowerEx masten. Även Naish Firestick byggs av PowerEx, men jag är inte säker på att det är EXAKT likadana när det gäller layupen.

    /adde

  • ola-h

    Medlem
    9 december, 2004 vid 08:30

    Jag tror egentligen inte att producenteerna har dålig koll på styvheterna, det är bara det att de gör masterna lite olika styva av olika skäl. Det finns ju inget som säger att just IMCS 19 på en 4m mast är det _rätta_. Däremot vore det bra om agivet IMCS på masten faktiskt stämde med verkligheten, så man slapp gissa. För övrigt diksuteras det både i SURFs artikel och på andra ställen att IMCS-metoden helt enkelt inte är bra, dvs att värden (styvhet, kurvor) uppmätta med den metoden inte har så stor relevans för hur masten verkligen funkar i seglet. Problemet skulle vara del hur man böjer masten (en vikt på mitten) och dels att mamn baraböjer så lite (30kg mitt på ger betydligt mindre böjning än när masten riggas i ett segel, i de flesta fall).

  • lars_k

    Medlem
    9 december, 2004 vid 12:52

    Ja, det är lite konstigt att mastspecifikationerna inte är mer standardiserade eftersom det har sån stor betydelse för vilken form seglet får. Kanske vill segeltillverkarna para ihop mast/segel så man måste köpa deras mast också för att det ska funka optimalt. Lite trist isåfall.
    Verkar ju inte bara vara stor spridning i IMCS, utan även i själva mastkurvorna…
    Frågan är ju hur en bättre spec skulle se ut. Man klarar ju inte att hålla reda på hur många parametrar som helst när man ska välja mast… tongue.gif

  • peter-andersson

    Medlem
    9 december, 2004 vid 14:07

    på severnes s-1 -05 har du 400 genom hela linjen, jag har dock bara provat 4.7 och 5.3 än så länge och dom var riktigt behagliga.

  • krabba

    Medlem
    21 mars, 2005 vid 10:00

    Vad jag kan se av det där testet så visar det att det inte är någon idé att köpa “rätt” mast till sina segel. Skillnaden på t.ex. NP X3 och X9 är ju enorm. Man verkar heller inte kunna köpa prestanda för pengar. Gun sials Loop comp har ju mycket bättre prestanda än Naish firestick trots halva priset.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.