Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Måste man använda RDM-master till Naish Boxer?

  • Måste man använda RDM-master till Naish Boxer?

    Publicerad av bander på 24 oktober, 2010 vid 15:50

    Hej, har planer att köpa begagnade Naish Boxer segel 4.4 – 4.7 – 5.0 (ska vara 2010-or om allt stämmer, har inte sett dem än).

    Har sett på nätet att det SKA vara RDM-mast till dem? Stämmer det? Går det inte att använda SDM-mast till dem? Är mastfickan (eller vad det heter) så smalt sydd i så fall?

    + Har någon koll på vilken hårdhet som är lämplig om SDM-master funkar?

    // B, som inte har full koll på detta…

    doc svarade 13 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • algen

    Medlem
    24 oktober, 2010 vid 17:14

    Det var ju ett ovanligt passande ämne för mig känner jag… Knäckte min gamla 370 mast (SDM) i förra veckan. Passade då på att göra bytet till RDM. Kör på Boxer från 2010.

    För att svara på dina frågor… visst det går att köra SDM i seglen, dvs masten får plats osv. MEN, jävlar vilken fete skillnad det var att köra med “rätt” mast. Kör med 100% kol på 400 masten och 85% på 370 (firestick båda). Har hittills bara hunnit testa 400 masten, men jag förväntar mig samma skillnad med den andra. Den gamla 370 masten var också en naish, av rätt hårdhet – men väldigt gammal!

    RDM masten flexar helt “rätt”, fyller ut mastfickan fint under segling samt att lattorna glider över masten lättare vid gipparna. Seglet blev mycket mer livfullt, och fick mer kraft. Extra tydligt upplevde jag detta när man skulle pumpa igång brädan upp i planing.

    I korthet alltså:
    Nej man MÅSTE inte ha RDM. Blir det väldigt mycket bättre? JA!

    För övrigt tyckte jag det var ganska små steg i segelstorlek. Jag tycker Boxer seglen klarar större “hopp” än så… Jag kör 4.0 4.7 5.4 och tycker det funkar…

  • bander

    Medlem
    24 oktober, 2010 vid 19:25

    Tackar för snabbt svar, nu kan jag lungt åka till Danmark o hämta seglen. :laugh:

  • basse

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 08:22
    Älgen;637020 wrote:
    För övrigt tyckte jag det var ganska små steg i segelstorlek. Jag tycker Boxer seglen klarar större “hopp” än så… Jag kör 4.0 4.7 5.4 och tycker det funkar…

    En kommentar till linjen där.
    Jag körde samma linje som Älgen 2010 och älskade dem verkligen. Det enda negativa för min del var att 4.0’an är ganska “tunn” så att säga. Den krävde mycket vind för mig på 85 pannor. Hade jag inte bytt skulle jag kompletterat med en 4.4’a. En anledning som spelade in också var att jag delar linjen med min sambo.
    4.7-5.0 kan jag hålla med om låter tight men det är ju å andra sidan en grym maui-linje…. 🙂

    Lycka till med seglen!

  • dr-masse

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 08:27

    Det finns ett kort och ett långt svar på din fråga. Jag nöjer mig med det korta.

    Ja, det måste man.

  • surfslusken

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 10:01

    Finns de fortfarande spots där SDM förbudet inte beivras??

  • dr-masse

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 10:10
    surfslusken;637275 wrote:
    Finns de fortfarande spots där SDM förbudet inte beivras??

    Just nu önskar jag att jag vore slusken och kunde skriva ett svar som inbegriper

    1. En bakdel
    2. Ett ställe lämpligt för SDM

    Men, se, det gör jag inte. 😀

  • surfslusken

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 18:34

    Du e en sjuk man dr Masse, sök hjälp!

  • dr-masse

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 18:59
    surfslusken;637368 wrote:
    Du e en sjuk man dr Masse, sök hjälp!

    Ha, ha, ha!! :grin::grin: Så jävla roligt svar!

  • matsd

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 07:43

    Med risk att tråden spårar ur, men här kommer en länk http://www.m2film.dk/fleggaard/trailer2.swf som kan passa dig surfslusken i smak, har läst en del av dina tidigare inlägg så den kommer du att gilla.:wink:

  • jibedude

    Medlem
    11 november, 2010 vid 19:20

    I samma veva tänkte jag fråga om det är kay med att segla på en simmer eller NP mast med ett Naish antagligen Force. Om någon vet att det är helt kast med mastkurvan och jag även behöver köpa en naish mast också. Force2011, men även andra årsmodeller?? 🙂

  • raask

    Medlem
    11 november, 2010 vid 19:51
    Jibedude;639169 wrote:
    I samma veva tänkte jag fråga om det är kay med att segla på en simmer eller NP mast med ett Naish antagligen Force. Om någon vet att det är helt kast med mastkurvan och jag även behöver köpa en naish mast också. Force2011, men även andra årsmodeller?? 🙂

    Satsa på en naish mast också, lirar nog bättre tillsammans, NP mast fungerar nog, kör ju själv en Unifiber på mitt Force -10 å de fungerar bra, känns dock inte lika bra som med naish mast. (Enligt Roxvall.)

  • stinger

    Medlem
    12 november, 2010 vid 09:00

    Simmer är nog bättre än NP hursomhelst.
    Jag har kört en Simmer RDM6 400 i mitt Boxer 5noll. Funkar bra men jag tänker byta ut Simmermasten mot en Firestick.

  • fraddanr

    Medlem
    12 november, 2010 vid 15:17

    Firestick=100% bra, Simmer=70% bra, NP= typ 30% bra (hur fasen man nu mäter något sånt i procent ;-)). Pryde har iaf rätt toppmjuka master och de funkar inge vidare med naish enligt teorin (har själv inte testat i praktiken). Hoppas det var till hjälp

  • snaffe

    Medlem
    14 november, 2010 vid 10:44

    Jag kör för tillfället Mauisails mast i mina naish session från 2008 och tycker det funkar riktigt bra. Har tidigare kört med Naish Firestick 100%. Jag tycker att seglet får lite mer bottendrag med Mauimasten om man riggar det likadant som med Naish masten. Jag har ofta lite mer nedhal och uthal när jag riggar med Mauimasten. Seglet ser väldigt likt ut när man riggar med de olika masterna, men man kan känna skillnad på vattnet. Riggat så det ser likadant ut upplever jag skillnaden så här:
    Mauimasten- Seglet har mer bottendrag och är lättare att pumpa igång, men känns lite tyngre.
    Naishmasten- lite sämmre bottendrag men något lättare i handen.
    Seglet känns alltid lätt att ställa neutralt oavsett mast.

    http://www.windsurflund.se

  • tws

    Medlem
    14 november, 2010 vid 11:47

    Tecno Limts Super Slim. Jeg synes de er enda bedre enn RDM og de passer alle seil.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Måste man använda RDM-master till Naish Boxer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.