Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Masterfarenheter eftersökes.

  • Masterfarenheter eftersökes.

    Publicerad av maca på 6 augusti, 2003 vid 14:56

    Jag har en kompis som återvänt till surfingen efter en längre tids uppehåll som är i stort behov av en ny rigg. Han frågar mig om Neilpryde matrix X3 är en OK mast…känns inte som jag riktigt kan svara på den frågan då jag själv aldrig kört en sådan.

    Någon som har erfarenhet av en sådan? Kan den jämföras med en Fiberspar Reflex 3200 QT eller?

    Vilken av dessa är det bästa valet?
    Antar att det är hugget som stucket vilken han köper. Kanske finns det en Gun mast som motsvarar dessa och är billigare. Priset för masten är av en viss betydelse för valet….

    Tacksam för svar!

    fenan svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dude

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 18:09

    Jag har kört med en X3 mast. Själv tycker jag att en lätt mast är ett av det viktigaste med utrustningen. Den blir lätt att bära och det blir lättare att ha kul när man seglar. Jag tycker inte att X3:an är en lätt mast. Men jag tycker inte heller att X5-masterna är lätta heller. De körde jag med på Vassilikis (Grekland) surfcenter senast en vecka och riggarna med X5-master och -bommar är jobbigt tyngre än den WavePro-masten jag kör hemma. Men om man nu lägger ner mycket pengar (eller tid att leta) på en mast så kan man snegla på skinnymaster vilka kanske är ännu lättare att handskas med.

    Mvh,
    Niklas

  • ola_p

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 18:21

    Fast skinny masterna är ju inte så lätta, snarast hållbara… Dock så är the skinny 1delad bara 0.03kg tyngre än min hundrakolmast, men det är väl kanske lite jobbigt att inte ha en delbar mast… tongue.gif håller i övrigt med om att det är otroligt skönt med en bra mast, likaså en ngtsånär styv bom, och inte gammla utjänta bommar som flexar värre än pilbågar…

  • dr-masse

    Medlem
    6 augusti, 2003 vid 21:39

    X3 masten duger nog fint åt en återvändare. Japp, jag tycker att den är jämförbar med en reflex 3200.

    Men kanske är det värt att se om någon lite lättare mast går att hitta om vi pratar 490 mast eller längre? Kan vara trevligt.

    Men om rätt mastpris är viktigt för att han skall komma igång igen så är det väl bara att haussa X3 järnet – trevligt med återvändare!! (hans rigg lär ändå bli ruggigt mycket bättre än det han hade innan, väl igång igen så lär han ändå kika på att uppgradera sin X3 till någe vassare, men det är ju ett happy problem, eller hur?)

    Surfa På!

  • maca

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 06:50

    Tack för alla svaren!
    Jag tror jag kommer rekommendera X3:an till honom faktiskt. Det är f ö en 430 han tänker köpa, som förmodligen kommer få arbeta i ett Gunsegel kring 5.7-5.8m2. Tror masten räcker gott till det. Hade han gått loss på större segel hade jag däremot rekommenderat åtminstonde en NP X5:a eller Fspar 4200.

    Egentligen skulle han, enligt mig, behöva en ny lite större bräda också, men en sak i taget….måste erkänna att det är lite coolt att han envisas med att återvända på sin Fanatic Ultra Mosquito på 73 lit.

  • styret

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 09:11

    Snacka på om vikt. det gör nog marginell skillnad.
    Kan tilexempel berätta att mackan ljungkvist -S77 kör på 30% master. Och hans placeringar under året har väl varit bättre än era.

    Klart som fan polarn ska ha en X3:a!

  • ola-h

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 11:32

    Jo men skinny måste väl ändå betraktas som lätta om man jämför med alla master med någon som helst hållbarhet. Det är i princip bara rena 100% racemaster som är direkt lättare och utan hållbarhet alls, kan man säga.

    En bra skinny är långt hållbarare än alla vanliga master på marknaden och lika lätt eller lättare än en bra mycket skörare högprestanda standardvågmast.

  • ola-h

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 11:41

    Hmm, svårt det där med pris kontra prestanda. Ett alternativ jag vill framhålla är Simmer SC-6. Den kostar för 430 väl en 700 mer än X3:an men är då (enligt tillverkarna) ca 0.5 kilo lättare också. Det är rätt stor viktskillnad, faktiskt.

    Jag har kört en hel del med SC-6 (Powerex Z-Wave) tidigare och det är en mast som känns snärtig och bra. För mig har den dessutom hållt bra, även för lite spolningar i masthögt.

  • ola_p

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 12:34

    Japp, man får ha en 100% mast om det skall vara lättare än en skinny… Min NS xc viper wave 430 väger 1.5 kg. Att jämföra med exempelvis the skinny på 1.69kg på en 430. Men jag har tänkt byta mina master mot skinny så småningom allteftersom de går av… tongue.gif Som sagt är ju skinnysar överlägsna vad hållbarheten beträffar…

  • maca

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 13:34

    Hej Ola!
    Du har ju stor erfarenhet av Hot Psyclone. Vilken mast tycker du fungerar bäst till dessa? Har införskaffat 7.1:an (kanske lite större än vad du är van vid) för lättvindsfreestyle, men funderar på en ny mast. Tycker att min 460 Fiberspar 3200 QT känns alldeles för långsam och seg/mjuk i flexen och dessutom tung (har tyvärr ingen annan 460). Inte alls lika snärtig som min 430 Tidal wave som funkar kanon till mina mindre Freeslide. Däremot är seglet i sig helt underbart lätt, 7.1:an känns nästan lättare än min freeslide 6.3:a.

    Nu föreslår du säker en skinny, men det känns inte som om 7.1 kommer vara med om alltför tuffa vågor….kanske ändå värt att gå på skinny ändå för livslängden. Men då borde jag väl kanske byta alla master till skinny eller…de känns väl så vitt jag förstår lite annorlunda (softare men ändå snärtiga) att segla eller?

    /André fd. K-krona rep

  • ola-h

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 14:08

    Hej

    Mycket riktigt är mina storsegelerfarenheter begransade. Dessutom är det väl fortfarande tveksamt om skinny är det bästa för så stora segel. Jag läste i och för sig att Matt Pritchard kör skinny upp till 7.0 ibland (och annars en 100% superlätt racemast (vilket inte känns som rätt alternativ för en som betalar sina prylar själv). Så funderar man på skinny i framtiden kan det vara rätt att byta nu. På Psyclone (i alla fall up till 5.9) tycker jag inte NoLimitz funkar bra (Jeppe har dock bättre erfarenheter med 6.3, säger han). Powerex funkar perfekt, dock. Jag törs nog säga rätt säkert att GulfTech skulle funka. Den sägs vara grymt snärtig i alla fall. Dessutom finns den i 450 vilket gör den till en bättre parter till 6.3:an än en 460-mast skulle vara. En hel del deg, dock. Har man begränsade möjligheter att köpa hala set med master är det kanske bättre att köpa en skinny i 4m längd, eller nå’t. När det gäller livslängd är det i och för sig inte bara hållbarhet i vågor som är bra på skinny. Oftast är de också mindre känsliga för yttre slitage, något att ta med i beräkningarna.

    Annars är ett intressant aternativ att satsa på en fräsch lätt freeridemast med 75-90% begagnad. En sådan borde, om den är fräsch, hålla för 7.1-segling så länge det inte är 7.1 och masthögt, typ. Då hamnar ju priset kanske runt 1500, vilket är mindre än t.ex. 4800:-. Satsar du på NP, Fiberspar eller Simmer/Powerex tror jag att masten kommer passa segelt bra (möjligen undantaget NP race pro och CK 95 som jag är lite osäker på, någon av dem vet jag har en lite skum kurva). Det är inte omöjligt att Jeppe har något liggande. Ring och kolla.

  • ola_p

    Medlem
    7 augusti, 2003 vid 15:41

    Har själv funderat på att göra ett liknande köp (typ 6.8-7.1). Har ju exakt samma segel största som dig (6.3 freeslide)och funderar på att göra samma inköp. haringen 460, så det skulle innebära att punga ut med segel samt mast samtidigt, och jag har tänkt övergå till skinnys, vilket innebär att det skulle bli både mast å förlängare.
    Så är det värt det? hur mkt tidigare planar man?

  • maca

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 07:02

    Hur mycket tidigare man planar med 7.1:an än 6.3:an är svårt att säga. Har fått segla lite för lite med 7.1:an hittills för att riktigt kunna uttala mig i frågan. Dessutom beror det så mycket på bräda, fena, teknik och kroppsvikt m.m. Men något positivt jag känt är att 7.1:an inte alls känns märkbart större än 6.3:an på vattnet. Det är samma bomlängd på de båda seglen, 7.1:an har lite längre luff och mer yta (bredare) i toppen. Det känns väldigt lätt och välbalanserat, min tunga mast till trots.

    Om jag ska våga mig på ett utlåtande ang. planing, skulle jag vilja påstå att gäller det endast att komma upp i planing med min RRD TT med, är skillnaden inte särskilt stor. En lättvindsdag tror jag att jag skulle kunna pumpa igång med båda seglen ungefär samtidigt, men med den skillnaden att 6.3:an skulle falla igenom i minsta vindhål, medans 7.1 skulle fortsätta generera tillräckligt med kraft för planing och höjdtagning.

    De gånger 7.1:an ändå ger för lite kraft och jag faller igenom, har jag gott om utrymme i lä att falla av i när nästa vindby kommer. På så vis kan man ifs kanske säga att jag ändå planar lite tidigare.

    Tror faktiskt att det större seglet kan förvandla halvbra 6.3-dagar till bra 7.1-dagar!

    Hoppas jag hjälpt dig en aning….

    /André

  • ola_p

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 08:27

    Hmm… ok… får se vad det blir för bräda också, men kanske handlar ett likadant sen… Så får jag höra vilken mast som funkar bäst…

  • styret

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 09:53

    jag tycker ungefär likadant om mitt 7.0
    har än så länge inte vart i behov utav nått segel kring 6.0 och då seglar jag ofta (tror jag, i jämförelse med många andra). man kan platta det bra och kan hålla det när andra seglar runt 6.2

    Beror såklart lite på annan utrusting hur länge man kan hålla det.

  • fenan

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 09:56

    Köp en beggad 02a med 50-70% kol i stället… får du till samma pris som en y X3 mast, fick iaf jag cool.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Masterfarenheter eftersökes.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.