Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastförlängare RDM

  • Mastförlängare RDM

    Publicerad av john1 på 4 april, 2012 vid 13:55

    Hjälp!
    Jag har en aluförlängare RDM köpt I “Pozo”. Fungerar bra, men måste ha en längre för nya segel.
    Enligt Board´s test är Severne bäst med 0 position/ “hängande collar”.
    Det hörs fint ut, har tittat på Severne Carbon RDM, ser mkt fin ut, men mkt. dyr.
    Tacksam för råd?
    – Är det starkare med en “pin” istället?
    – Är carbon förlängaren starkare (hållbarhet)?
    – Är det lika bra med alu när jag bara skall ha ca 35 cm?

    Severne? Prolimit? Simmer? Maui magic?

    Tacksam för råd.
    JJ

    nyborjarsurfaren svarade 11 år, 2 månader sedan 28 Medlemmar · 89 Svar
  • 89 Svar
  • rrd

    Medlem
    4 april, 2012 vid 14:57

    Neil Prydes RDM MXT tycker jag är en mycket bra förlängare. Om jag minns rätt så fick den ett bra omdöme men dyr. Jag har haft denna förlängare några hundra riggningar.

    En nackdel är om du vill ha noll förlängning. Då har jag Simmer Carbon som också är en fin och lätt förlängare, men kräver mer kraft för nedhal.

    Långt tillbaka argumenterade vissa tillverkare för att pin inte var lika hållbart, klarade inte lika stora belastningar/tvättmaskiner, men det kanske inte gäller längre.

    Carbon är ju lite känsliga för ovarsam hantering, slag mot hårda/vassa ytor. En dold skada kan leda till brott, men så sköna…

  • mangew

    Medlem
    4 april, 2012 vid 15:13

    Jag har en 45cm Liberty kol förlängare med Streamlined beslag, himla fin tycker jag, styv och stark!! Dock är minsta fölängning 10cm eller nått!

  • rrd

    Medlem
    4 april, 2012 vid 15:21

    Åhhh, Liberty Carbon, mer…

  • vigla

    Medlem
    4 april, 2012 vid 18:03

    Valet är numera enkelt vad gäller förlängare.

    Det finns bara en modell på marknaden – NeilPryde MXT RDM, överlägsen funktionalitet.
    Stora rejäla rullar som förenklar nedhalet, inget pin-system som kärvar när sand eller grus kommer mellan mastfot och förlängare mm.

    Har tidigare använt North XT med arm, som jag länge tyckte var överlägsen, tills jag provade MXt-systemet.

    Jag tror alla håller med som provat eller använder MXT. Mastfot och förlängare är förhållandevis billiga jmf med övrig surfgear men kan skapa så mycket onödig irritation.

    Konstigt att inte fler märken försöker utveckla dessa delar mer utan håller fast vid samma teknik som funnits i decennier.

  • john1

    Medlem
    4 april, 2012 vid 18:24

    Hei alla.
    Tack för alla svar.
    Jag tror jag har informerad fel när jag skriver “Pin” Jag menar “hanging collar och pin som går genom mastförlängaren för att välja höjd på förlängningen.
    Severne och NeilPryde har “hangng collar” medan endel andra märken har pin.
    Jag tror pin kan vara mera hållbart. Jag tycker inte att ringen ser spec. stark ut på tillex. Severne förlängaren.
    En annan fråga:
    I all reklam står det att kolfiberförlängarna är mkt styva.
    Dom skall vel inte vara så styva att dom påverkar mastens kurvatur, ok, det är bara där nere, men endå.
    JJ

  • rrd

    Medlem
    4 april, 2012 vid 18:59

    Kolfiberarmerad förlängare behåller samma styvhet tills den går av och utmattas inte som metall, rent teoretiskt. IRL har det nog ingen praktisk betydelse om dimensioneringen av metallen är tillräcklig.

  • mangew

    Medlem
    4 april, 2012 vid 19:16

    finns inget bättre 🙂 http://libertywind.jp/products/c_ex/index2012.html

    Funkar kanon med mycket förlängning.

    Lycka till!

  • doc

    Medlem
    5 april, 2012 vid 00:04

    Pin är bra om den inte är gängad utan smidd. En gängad pin kan gänga upp sig – katastrof!
    Jag kör med Chinooks förlängare och mastfot. Kanon!

  • john1

    Medlem
    5 april, 2012 vid 05:55

    Har själv chinook masfot med pinbult. skillnaden mellan Chinook och andra är att pinbulten är samma del som foten; altså en gjuten del.
    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    5 april, 2012 vid 09:11

    Kan man köpa Chinooks gjutna pin separat?

    Detta är den enda delen av Streamlined-mastfötterna som jag inte är 100% nöjd med – att man måste kolla pinnen då och då eftersom den är gängad. Har tankar om att byta just denna del mot Chinooks gjutna pin.

    Jag är mycket nöjd med mina Streamlined-förlängare, kör på Euro-pin (Neil Pryde och Streamlined) och har gjort så i snart 15 år utan ett enda problem. Problemet med Streamlined är att de inte är så lätta att få tag i och att det inte är de billigaste… men jag tycker att en bra mastfot och längare är värt att köpa lite bättre.

    För övrigt så finns det flera bra modeller utöver NP MXT RDM…

  • john1

    Medlem
    5 april, 2012 vid 11:54

    Til Dr. Masse.
    Jag har själv knickad 2 gamla pinbultar, drev i land på grunt vatten. Har nu köpt Chinook x 2 med hel-fot/Pinbult i ett stycke.
    Det käns tryggt. Kostar ca 450-500 SEK/stk.
    Vet ei om det går att köpa separat.
    JJ.

  • lars_k

    Medlem
    5 april, 2012 vid 12:08

    US-kopp, BOGE-joint och alu-längare är det enda jag litar på i vågorna!
    Pin,tendon & carbon = skit! 😉

  • stinger

    Medlem
    5 april, 2012 vid 12:39

    BOGE = timglasformad va? Köpte en Chinook-fot (US-kopp) för nån månad sen och på den sitter det en sån där fet joint på. Sen har jag rejäla HSM Al-förlängare. Känns väldigt robusta och funkar fint.

  • kelso

    Medlem
    5 april, 2012 vid 13:25

    Chinook gör väldigt bra och prisvärda förlängare/mastfötter. Jag kör kolvarianten och den har hittills klarat för sju år hård segling:)

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 april, 2012 vid 13:46

    Knäckte en ny Chinook kolförlängare efter 1 månads segling. Körde inte ens vågor då! Så kolfiber går bort för mig i framtiden.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastförlängare RDM

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.