Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot till Fanatic Race Cat (180 l) – Modell kring 1990

  • Mastfot till Fanatic Race Cat (180 l) – Modell kring 1990

    Publicerad av klas-tss på 9 juli, 2008 vid 12:17

    Är det någon som har en mastfot till en Race Cat liggandes?? Eller egentligen bara nedre delen, den lilla plast/gummi pluggen som man sticker ner i brädans skena och låser fast med en u-formad metallpinne. Efter 20 års användande har pluggen blivit sliten… trodde Fanatic skulle hålla bättre..

    Ja, jag vet.. borde bygga en soffa av brädan och köpa en ny. Men den är fortfarande skön de dagarna den mindre brädan inte lyfter. Planar vid 4-5 m/s och fungerar som nybörjarbräda när någon polare vill prova på. Och pappa vill inte göra sig av med den.. Har också försökt modifiera brädans skena (en ovanpåliggandes plastskena) så jag får fast en modern mastfot, men har hittills inte lyckats få fast undre joint skruven eller T-nut ordentligt.

    //Klas
    070-7466472

    bicless svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • jon-ass

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 16:10

    jag behöver en BIC mastfor till veloce 328. någon som vet vart dom säljer ? någon som kanske har ?

    kan de va så att det är en Local spirit Pin som man skruvar på mastfoten och där efter stoppar ner i brädan ???

  • bicless

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 21:23

    Det tror jag vi har, ser inte mastfotpinnen ut som den längst till höger på bilden?

  • bicless

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 21:25

    Eventuellt har vi även till Fanatic race cat. Har du bild på den del du trycker ner i mastfotskenan?

    Mvh

    Bicless

  • jon-ass

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 21:31

    BIC har standar ? men mastfotskenan ligger i brädan så inget sticker upp
    tror det är den längst till höger. ser ut som den om man tittar i hålet
    🙂

  • bicless

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 21:38

    Den är till Bic brädor, men kan inte säga 100% att den passar din. KAn kan köpa själva tappen löst 95:- och skruva fast på en classic joint (M6 gänga)
    Eller så kan man köpa tappen, joint och pin som sen passar i vanlig pinförlängare, se högra bilden nedan, 295:-

  • jon-ass

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 21:59

    har snackat med http://www.bles.se/ och han skulle graja ihop något. i annat fall så får ni en kund… tack för info. ska jag komma ihåg :laugh:

  • klas-tss

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 06:38

    Ska ordna en bild i helgen på Cat foten, det är inte metallpluggen på någon centimeter utan den stora vita plast/gummi pluggen ca 3 cm i diameter, men en skåra på båda sidorna där metallpinnen ska gå. Brädan är den med en lång vit skena som sitter ovanpå brädan, med flyttbar mastfot, man trycker med foten på en knapp så kan man flytta mastfoten och infästningen.

    TACK

  • s

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 11:08

    Jag har en i min buss! Men den är inte min. Jag hämtade en väns surfprylar i Varberg häromdagen och såg till min förskräckelse att han har samma joint (ledad) och mastfotsplatta som i början av 90-talet! Det är en Fanatic. jag hade samma själv då det begav sig. Såldes med en bräda – annars hade jag väl seglat på den än.
    Kvalitet? Ja! Men känns väl osäkert att ge sig ut med detta i vågorna. Han har varit i Chile med denna mastfot…

    Jag ska kolla med honom om det inte är dags för byte, i så fall så finns en original. Eller så byter jag till mig denna för att jag hjälpte honom hämta prylarna – i så fall får du köpa den av mig för ett par bärs 🙂

    /Staffan

  • basse

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 12:12

    Den enda RIKTIGA valutan….. Bärs!

  • s

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 13:33

    @Basse 481534 wrote:

    Den enda RIKTIGA valutan….. Bärs!

    Visst! Men man blir jobbigt full då man säljer en hel segellinje… När man skakat hand lastas det av en pall med öl hemma på gården 😀

    /S..

  • klas-tss

    Medlem
    26 juli, 2008 vid 10:15

    Här är lite bilder på delen jag behöver (vita pluggen). Lite sent än lovat, foten låg i Skåne så det tog ett tag och få hit den..

    “Bicless” eller “S”, kolla gärna om det är denna modell!!

    Första och andra bilden är på nedre delen av mastfoten, den vita pluggen är den del som sätts ner i hållaren på brädans skena. Det är mest denna del som jag behöver. Men har ni hela mastfoten tar jag den också (Pluggen är ca. 2,7 cm bred som bredast)

    Tredje bilden är på ihopsättningen. Jag har skruvat av delen som sitter fast i brädan för enkelhetens skull.

    //Klas
    070-7466472

  • tsss

    Medlem
    26 juli, 2008 vid 19:38

    @Klas TSS 485129 wrote:

    Här är lite bilder på delen jag behöver (vita pluggen). Lite sent än lovat, foten låg i Skåne så det tog ett tag och få hit den..

    “Bicless” eller “S”, kolla gärna om det är denna modell!!

    Första och andra bilden är på nedre delen av mastfoten, den vita pluggen är den del som sätts ner i hållaren på brädans skena. Det är mest denna del som jag behöver. Men har ni hela mastfoten tar jag den också (Pluggen är ca. 2,7 cm bred som bredast)

    Tredje bilden är på ihopsättningen. Jag har skruvat av delen som sitter fast i brädan för enkelhetens skull.

    //Klas
    070-7466472

    Bra med bilder – om dom bara syns. Men jag får inte upp dom. Dock har jag själv en Fanatic Ultra Cat, så jag har troligen samma ganska breda plugg som du skriver om. Jag kallar den “Mistrals stora modell” för Mistral (och även Elvström) hade denna dimension på fet plugg. Jag har nog ett par stycken, varav minst en någon metallegering.

    (Tänker inte heller jag förvandla kossan till en soffa, möjligen blir den väggdekoration när jag hamnar på hemmet.)

    hälsn Tomas

  • Knatte

    Gäst
    28 juli, 2008 vid 16:48

    @Klas TSS 485129 wrote:

    Här är lite bilder på delen jag behöver (vita pluggen). Lite sent än lovat, foten låg i Skåne så det tog ett tag och få hit den..

    “Bicless” eller “S”, kolla gärna om det är denna modell!!

    Första och andra bilden är på nedre delen av mastfoten, den vita pluggen är den del som sätts ner i hållaren på brädans skena. Det är mest denna del som jag behöver. Men har ni hela mastfoten tar jag den också (Pluggen är ca. 2,7 cm bred som bredast)

    Tredje bilden är på ihopsättningen. Jag har skruvat av delen som sitter fast i brädan för enkelhetens skull.

    //Klas
    070-7466472

    Lägg upp bilderna på http://www.photobucket.com eller på picasa webb http://picasa.google.com/ eller liknande och länka till dem hit. Steffos bildgrej har nog klappat ihop för tillfället

  • bicless

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 17:09

    Hej

    Fick bilder på mailen.
    Jag skickar en mastfot till dig idag som troligen passar Fanatic Cat. Hör gärna av dig gällande resultatet, bra att veta om det funkade fint till framtida kunder.
    Den kostar 149:- + frakt 40:- = 189:-

    Mvh

    Bicless

  • klas-tss

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 16:01

    Lättvindsdagarna är räddade!!! Tack för hjälpen

    Nedre delen av mastfoten kunde jag inte använda då den var gjord för “moderna mastskenor”. Tog pluggen och stålpinnen som håller ihop allt och monterade på gamla mastfotshållaren på brädan. Det blev ett glapp på ca 1,5 mm, men ordnaden med en gummibricka. Så nu sitter allt som gjutet, monterade på en ny joint och PIN för att få fast mina nyare segel.

    Så nu väntar jag på vinden…

    //Klas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot till Fanatic Race Cat (180 l) – Modell kring 1990

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.