Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastlängder…

• Mastlängder…

Publicerad av adde på 11 oktober, 2002 vid 12:55

Hade lite tid över och pillade in lite mastlängder i excel, Naish 2001, 2002, 2003 för att det är ‘mina’ segel, NP search som referens samt HOT Pscyclone för deras intressanta ideer.

Hot verkar sikta på att kunna köra de festa ‘normala’ storlekar på 400 mast, betyder alltså att mastlängdskurvan är väldigt flack.

Naish har plockat 10 cm per år 2001-2003 medans NP faktiskt ökat lite från 2002-2003. Coolast är ändå Boxer 30-40 cm kortare än alla andra… skall bli kul att testa…

ola_p svarade 21 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • teabag

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 13:30

Jag satt häromnatten och funderade ut vilket tryck det bli i seglet vid olika vindar och att det förmodligen har en del med att göra med farten.Du adde som ju är en teoretisk stjärna av stora mått kan du ange vad 1M/S ger för tryck på 1 M2 segelyta ?

• pete

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 15:38

Gymnasiefysiken ger, i runda slängar:
    (stagnations)trycket = 1/2*luftdensiteten*vindhastigheten*vindhastigheten
    luftdensiteten = cirka 1kg/m3
    => 1m/s : 1/2*1*1*1=0.5Pa=0.5N/m2=”0.05kg/m2″
    5m/s : 1/2*1*5*5=12.5Pa=”1.25kg/m2″
    10m/s : 1/2*1*10*10=50Pa=”5kg/m2″
    15m/s : 1/2*1*15*15=112.5Pa=”11.25kg/m2″

I praktiken är det dock mer komplicerat än så.
    /Magistern

• teabag

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 16:07

Hej Pete, jag kan väl bara säga som så att det känns mycket tyngre att hålla ett 5m2 segel i 15 m/s än typ 50 kg men…. det är säkert helt rätt och mitt eget kalkylerande var ungefär mot följande fakta.
    Trycket är 1 pund per fot2.Problemet var att få fram hur stor en fot var samt hur mycket ett pund väger.Jag visste från ett reportage om höga byggnader att trycket ökar med kvadraten på vindhastigheten.Men jag nådde 450 kg per m2 och det verkarde ju lite fel.
    Vet du hur mycket ett pund är i kg ?

ha det

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 17:38

2,2046

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 18:34

nej nej, ett kilo är ca 2.205 pund och ett pund blir då ca 0.453kg, en fot är 0.304m

• teabag

Medlem
    11 oktober, 2002 vid 20:52

Jag som nu väger 85 kg kan vattenstarta med ett 5m2 segel i 15m/s.Om kraften då bara är 55kg ??? Visst börjar det här bli bra komplicerat ?
    Hursomhelst raskt över till mastlängder.Allt är väl bra när man kan minska mängden utrustning. Vad man dessutom ser med de nya seglen är en allt djupare skärning.T.ex boxer och psyclone samt challenger seglet som effektivt blippar i synfältet när man försöker kolla att man stavat rätt.

Om Kleppers formel är riktig -vilket den säker är- kommer mängden(m3)luft man fångar i seglet ha betydelse för trycket och därmed farten.Är det månne därför man gör på detta viset?
    Ett ytterligare bevis för att denna teori är riktig är följande lilla devis från speedfreakarna”om du är toköverriggad – vilket du måste vara för att köra på fenan – skall du hala ner tills du spyr -plana ut ditt segel och hänga i”.Ett rejält uthalat segel är planare dvs tar upp mindre vind än ett löst uthalat segel.

Seger för teorisurfarna eller ???

• anonym-anvandare

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 05:46

Kraften för vindens tryck är g (9.82) * Arean * m/s kvadrat
    dvs 5 kvadrat i 10 m/s blir: 10*10*5= 500 newton asså, som motsvarar ca 50 kg och 15 m/s blir följdaktligen 1125 N dvs 110 kg/ Benke

• adde

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 06:22

Det drag du upplever i bommen är ju den kraft som behövs för att häva seglets rotation kring mastfoten.

Om vi tänker oss att mastfoten är en fixerad punkt där seglet sitter fast, samt att du själv står centrerad över densamma. En liten area (dA) som ligger nära mastfoten kommer att ge samma tryck åt läsidan som samma area i masttoppen, men inte samma moment kring mastfoten. (Pröva att hålla överdelen på en mast i handen och parallellt med marken, häng ett par blöta kallingen i toppen… du orkar inte hålla emot – hänger du dem nära handen orkar du hålla emot…). Det totala moment som seglet skapar är summan av alla areor (dA:n) gånger deras avstånd till mastfoten gånger kraften per areaenhet. Om vi klipper öänder seglet (åhh hemska tanke!!) i 10 cm bitar och numrerar dessa A(1), A(2) nedifrån får vi det totala mometet.
    M=summa (i=1, i=2 osv till i=43) A(i)*i*10* kraften per areaenhet.
    om vi antar att mastlängden är 430 cm ( ger 43 bitar a 10 cm). För att kompensera denna vridning har vi bara bommen att hålla i således måste kraften i bommen gånger bomhöjden också vara lika med M

Om vi klipper seglet i mindre och mindre bitar får vi tillsist

kraften i bommen = ka/bh *integral (h=0 till lufflängden) B(h)*h*dh
    där ka är kraften per area enhet, bh är bomhöjden och B(h) är bredden på seglet vid höjden h från mastfoten.

det är alltså fullt möjligt att lyfta en 85 kille med 55 kilos drag i seglet…

Närsta lektion kommer handla om rotationsmoment…

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 08:05

Nästa lektion.. jo men visst. så du menar att man skulle kunna vattenstarta om man skulle ha en vikt på 85 kg (dvs räknat utan vattnets flytkraft)
    Men säg så här om man nu ska uppskatta den horisontella kraften som behövs för att vattenstarta. kraften för att vatten starta borde vara som störst ca 30 grader från horisontalläget och då är ca 45 kg av surfarn ur vattnet. dvs kraften blir: tp bom 1.6m/tp segel ca 1.9 m* 30tan *45 kg= 22 kg Benke

• anders_hoffman

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 12:01

Jag fattar inte varför ni måste veta hur mycket tryck det krävs bla blaa bla bla bla bla. Var glada när det blåser 5.0 istället och sluta filosofera… luftmotstånd osvosvosvosv håller bara f1-killarna på med, windsurfing är en primitiv sport… smirk.gif wink.gif

• teabag

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 17:23

Jovisst är man en idiot.Men får jag nåt i skallen så vill jag at det till vägs ende.”Barn av vår tid” kanske.”Kom igen lilla svensson sätta hårt mot hårt” vem vet.
    Jag vill veta:
    1)Är vi tokjävlar som håller på med sånt här helt i händerna på marknadskarfterna som gör nya revolutionerande segel master och brädor varje halvår eller finns det kunskaper därute som jag som konsument kan ta i min famn och använda och inte bry mig om marknadsförarnas bjäfs.
    “Asså torskar du finns ingen förmildrande omständighet”

Varför- jag börjar se kopior på min visserligen helt överlägsna HIFLY 365 från -91 marknadsföras idag (Mistral Prodigy).Jag märker att Björn försökte använda ett racefoil segel i sina speed försök.

“Vi grundade med groggen – greven, plast och jag” Vi vet ju alla att livet är en fest – eller hur ???

2)Marknadskrafterna vill dela in segel i fjorton olika klasser när det kanske bara är fysikens lagar som styr.

Våddårå ? – Jo dagens vindsurfing har som ett absolut krav -att få brädjäveln att plana.Planar du inte är de korta brädorna generellt ineffektiva flytetyg.Mycket sämre än gårdagens sköna skapelser som Sailboard Maui (Jaws).T.ex.

Min teori är följande vilket kanske inte märktes alltför väl i tidigare inlägg:
    Boxer och Psyclone är inte bara gjorda efter räknenissens näsa utan har fysikens lagar inbyggda dvs att fånga mer vind
    och därigenom öka det möjliga trycket.
    -Kan vi öka trycket kan vi minska storleken och därigenom få ett mer kontrollerbart segel.Allt annat lika.
    -Med Boxerkonstruktionen och Cambers får vi ett segel som kan sätta världsrekord igen.Ett fett,hållbart och suveränt racesegel????
    -Då kan jag helt plötsligt kanske plana i 4 m/s med min AHD FD 77 och 9M2 och då får alla vi sopor en ännu behagligare tillvaro.

Så “sent en Lördagskväll”. Hajjaru ??? blush.gif

• getwet

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 19:20

“I love it”

Remember Bosse och Jimi H

• teabag

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 21:37

Jo så är det eller efter att ha läst min herres lysande kommentarer i speedfrågorna lyfter vi på hatten.Kommentarerna ingår i min analys och ovan helt geniala teori. Det känns som”Paradise city” eller möjligen”Knockin on heavens door” – nu när jag närmar mig den teoretiska höjdpunkten… cool.gif

• teabag

Medlem
    12 oktober, 2002 vid 21:57

Benke )Trycket ökar med kvadraten på vindhastigheten enligt din formel och då borde det bli 5 m2 i 10 m/s…10*5*10*10=5000N = 500 kg.

• adde

Medlem
    13 oktober, 2002 vid 11:11

Så ska det låta!

/adde

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastlängder…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.