Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mastviktigheten
-
mastviktigheten
Publicerad av anonym-anvandare på 22 augusti, 2001 vid 17:39Hallå!
Jag har en 480-mast som är avsågad till en 460. Till denna masten har jag 2 segel som båda ska riggas på 460.
Nu undrar jag hur stor skillnad det skulle göra att byta min mast mot en ’riktig’ 460?
Jag väger 85-90 kg, så det kanske inte gör nåt om jag har en lite styvare mast?watertouch svarade 23 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Mycket har man läst på denna konf men detta var ett av dom sämre .KÖP DIG EN NY MAST som passar dina segel . Masten är otroligt viktig för dig som surfar
-
Instämmer! Jävligt tjatigt på konfen med alla dessa snåååålhetsfrågor………………………………………………….
-
Är det så svårt att ge ett vettigt svar? Jag har inte köpt en avsågad 480 för att jag e snål utan för att jag inte har oändligt med pengar. Det är lite skillnad där… Nu undrar jag alltså om jag vinner så jävla mycket på att byta masten.
Men köp ni nya prylar varje år om ni tycker det är så skönt att bli blåsta av tillverkarna. Inte fan byter ni bil varje år för att den nya modellen har 5 hästkrafter mer eller bättre vindrutetorkare…
/O.
-
Johan!!
Gäst22 augusti, 2001 vid 23:50Jag håller helt med dig!
Jag körde på en vanlig 460 mast till min 6,6a, masten gick dock av och eftersom jag inte hade RÅD med en ny mast sågade jag av en längre och det visade sig faktiskt funka bättre till mitt segel eftersom den blev lite styvare.Lägg pengarna på resor istället och jobba mindre!
-
Masten blir styvare och du måste ha mer nedhal. Bottendraget blir bättre, men twistar sämre i vindbygarna.
-
Ja och många SVAR har man sett, men ditt var en av dom värre!!!
Frågan är väl i högsta grad berättigad! Varför lägga 2-3 loppor på en ny mast om det fungerar med den man har?? Om man inte testat en annan mast hur skall man veta om det skulle vara bättre eller sämre med en annan mast?? Det handlar väl inte om snålhet, utan snarare om att förstå hur riggen fungerar och påverkas av olika faktorer. Och alla har väl en strävan att sina prylar skall fungera så bra som möjligt?
Min efarenhet är att styvheten inte är så viktig (kan snarare anpassas efter vikt, inom rimliga gränser) däremot är böjkurvan på masten oerhört viktig. Vad jag inte vet är hur böjkurvan på en avsågad 480 mast stämmer överens med böjkurvan på en 460 mast. Kanske konfens ”hotshot” kan bidra med något konstruktivt och redögöra för hur böjkurvorna överenstämmer?
-
Och den var så himla bra!! Känner absolut ingen skillnad nu när jag kör med en (rek) Gaastra 4.5 (båda 25 i hårdhet).
Om man inte vill optimera, så gör det ju faktiskt inte så mycket.
/mats -
Min rekommendation är enkel – kolla om du kan få låna en 460 mast som passar till ditt segel nästa gång du seglar (förhoppningsvis äger någon surfkompis det). OM det känns bättre kan det vara värt att handla en ny. Blir det inte läge att surfa med kompisens mast, testa att rigga på land. Ibland kan man faktiskt någorlunda bra med lite riggning och torrsegling avgöra om en mast passar seglet bättre (pumpa lite, kolla böjkura och flex).
Att kapa 20 cm på en mast är ganska mycket, men det kan funka OK. Dock kan masten ibland bli mindre hållbar när man kapar (förstärkningar i botten och bomområde funkar inte som de ska) och egenskaperna blir sämre (styvare och kortare). Generellt sett så bör man väl in i det längsta undvika att kapa ett väl fungerande mast, men ibland så är det snustorrt i plånboken, resan bokad och ingen mast till vågseglen… (det har hänt).
Jag har kapat några master i mina dagar (typ haft en 450 mast, kört av min fina 430 mast och blivit lite desperat = fram med bågfilen, kapa 450). Det har alltid funkat, ibland bra, ibland mindre bra.
Gossarna här som alltid handlar nytt så fort något inte passar på millimetern i deras fiiiiiiiina surfutrustningar kan man väl ta med en näve salt…
Lycka till å Surfa På!
-
Ja nu har du fått en massa svar av vaierande kvalité.
Men du som många andra som ställer frågor här på konfen glömmer det viktigaste nämligen att ge den som sak svara på frågan en rimlig chans. Det görman genom att ge honom all bakgrunds fakta du kan hitta på.
T.ex Hur länge har du surfat D.v.s vilken nivå är du på och vad har du för grejer, årsmodel märke mått o.s.vT.ex vet vi inte vilket Imcs mått din mast är på. Det kan vara både 26, 28 och 30.
Tillslut är allt viktigt när det gäller surfing, men varje sak har sin nivå/tid desutom är det lite personligt också.
surfa och fråga på
Först när man vet allt detta kan man ge ett vettigt svar. -
Ja vem skulle masten annars vara viktig för?Din morsa eller?
-
Hej du okände!
Läste några av svaren. det är otroligt hur intelligensbefriade
somliga verkar vara. Frågan är mycket berättigad.
Har själv samma funderingar. nya master är mycket mjukare än gamla.
Upplevde att mitt 6,4 m2 supernova kändes likt en planka
när jag seglade det på en gammal styv kolfibermast.
Jag är lätt. Vi måste räkna med att styvheten påverkar riggningen
av seglet. Vi får prova oss fram.Hälsningar
Arne -
Nu har vi hört det mästa och jag ska dra en sammanvattning för dig. Ju bättre du är på vindsurfing ju mer du känner att det är inte en ”riktig 460 mast” du har. Bryr du dig inte, fortsätt: skittbra o billigt alternatief! Jag hadde nästen sågat av 5cm från min nya 70% carbon mast men gjorde inte det. Dem är ju inte gjorda för att såga i, punkt slut. Anledninger varför: Platsen på masten vart bomen ska vara är alltid förstarkat. Det finns nu en chans att du montera bomen ovanpå den och att din mast knäkker tidigare. Sen, du kan förlänge en mast max 45 cm utan att det på verkare konstant kurvan så himmla mycket, men förkortar du din mast då ändres din betydligt mer. Varför: Vet inte! Har du inte sågat 100% rak då sitter din mastfot sen snett i masten som ger konstiga krafter och din mast kan spricka ner som helst (kom ihåg att det är ibland en spänning av mer än 100 kg på tamperna/mastfoten om du riggar, beroende på segeltype!). Till slut, dem flesta köper nya prylar varje år för att dem utvecklas och blir bättre för varje år. Vindsurfing utvecklas fortfarende orhört snab. Det går inte att gämmföra med bilar. Deras utveckling går mycket långsamt (det tar 7-10 år för att får en ny bil model!). Och om man surfa mycket då vet man att materialet slittar snabt, pga alla stora krafter/våld etc vi utsätter våra grejer för. Byta man ofta, då har man för en bra pris altid bra material. Du gör ju ingen framåt med din bil heller, eller hur! Ergeo conclusio, du kan såga av men det är inte jätte bra och bytt oftare!!
holländare, som har blivit local på lomma stranden, kallat oftast för den ”snurrande” holländare
-
Tack för den sammanfattningen. Läste nånstans att man ökar IMCS med 1 för var 20:e cm man kapar och eftersom 480-masten redan hade IMCS 27.5 så lär den väl inte vara optimal för ett segel som vill ha en 460. Men då kom jag på en annan sak: på ett segel jag har står det att det ska riggas på 460, med IMCS 24. Men brukar inte 460 vara IMCS 25?
/O.
Logga in för att svara.