Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui: Johan i upp mot dubbel mast

  • Maui: Johan i upp mot dubbel mast

    Publicerad av ola-h på 19 mars, 2010 vid 04:55

    NOrth shore bröt tungt häromdagen, med lätt 1.5 mast och tidvis en bit större. Johan hade perfekt timing och seglade supersnyggt. Det hela slutade dock i segel paj och simning. Själv fegade jag mest och bröt så småningom masten och fick också simma. Men jag gick ut igen men ny mast och hade bättre flyt när jag fick en skön våg i de sista ultralätta vindfläktarna. Fredrik seglade också bra, men kom inte på bild. Även han fick dock simma. Även Kate var ute – våghöjdsrekord för en svensk tjej? – hon tog sig dessutom som enda svensk in igen på launchplatsen. Tyvärr inte heller hon på bild. Många andra sögs också, med eller utan prylhaverier, runt udden och fick ta diverse reservvägar upp.

    Bilder på Johan (+ några vågor på mig):
    http://gallery.me.com/ola.helenius#100108&view=carouseljs&bgcolor=black&sel=61

    Imorgon pumpar det på igen…

    mbkpeter svarade 14 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • glader

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 07:23

    Mäktiga bilder. Vilka stjärnor ni är.

  • imported_borje

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 12:01

    Det här är väl ändå 1,5 mast 🙂 (Kapstaden jan-2010) Skämt å sido, goa pix!

  • kamaaina

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 12:16

    Va fan här trodde man att man skulle få se monster vågor på 1.5 mast…
    Det räknas ju inte om man lutar masten, det vet du väl Ola 😉

  • jesper-b

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 12:34

    Kuau bryter rätt långt ut när det är 1,5 mast. Längre upp och ut än där de seglar på Ola Hs bilder. Main peaken utanför Mamas kan mycket väl vara 1.5 mast plus denna dag.

    Det som annars är tungt på Kuau är att det oftast är tunga bryt i denna size, inga topprullande segisvågor utan ofta topp-till-botten-dump. Det blir rätt knappt om plats för allt vatten också mellan bryten och land – rejäl ström på insidan som försvårar. Är det långa intervall och rätt riktining (mycket nord och minimalt med väst) så blir det löööööööjligt bra….

    Längtar dit? Nej för fan – nu ska jag ta mig hem genom innerstans skitiga snögegga!

    /JB

    PS: Härlig segling och fina bilder!!!!

  • johan_gbg

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 18:38

    Hade helt klart lite fjärilar i magen vid launchen. Men släppte rätt snabbt när jag väl var ute och kunde plocka den våg jag ville.
    Försökte alltid ta sista vågen i settet för att kunna komma ut igen. Det gör det inte lättare för fotografen.

    Här är några bilder från MauiSurfReport från Hookipa.
    http://mauisurfreport.blogspot.com/2010/03/this-is-ridiculous.html

    Första är Levi
    Andra är Jason Polakow
    /J

  • lars_k

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 20:33

    Grymma bilder. I Kuau insåg jag att chickenjibe var ett smart överlevnadstrick.
    Synd bara att man inte alltid lyckades kränga runt brädan pga den lätta vinden i impactzone…

  • ola-h

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 06:39

    Ja, det är ju lite känsligt det där med vågsize, men det var lätt 1.5 mast på flera av de vågor jag såg Johan plocka när vi seglade samtidigt (själv droppade jag mest av de stora och hittade inte de rätta linjerna den där dagen). Bojarna visade nästan 4m och 17-19s tror jag. En skillnad mot (de grymma) SA-bilderna är att i Kuau går man aldrig ned riktigt i botten i bottensvängen när det är stort, då har man aldrig fart nog att ta sig vidare. Kaua är helt enkelt inget fotovänligt ställe om man vill visa size. Men det är ett väldigt “vänligt” ställe om man vill känna på hur det känns att få smisk av en rejäl våg och är sugen på lite storvågssimning med prylmos vilket alla svenskar utom Kate som sagt fick erfara. Men även detta har sin egen lilla tjusning.

    Hur som helst var det ett mäktigt naturfenomen att bevittna från vattnet, och förhoppningsvis kan några av bilderna förmedla lite av detta.

  • mag

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 07:20

    Det vete tusan om jag vågat segla Kuau i den storleken. Tror knappt det faktiskt. Skönt attt det bara var prylarna som mosades.
    Magnus

  • per_m

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 08:53

    grymt imponerad, dax att åka hem snart hoppas jag 😉 börjar bli tufft för psyket att titta på nya bilder varje dag….

    Hur går brädtesterna Ola??
    /Per

  • johan_gbg

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 15:11

    Jupp nu är det slut på det roliga för denna gången. Sitter på ett hak i Santa Monica (LA) och väntar på nästa flight…

    Planer smids redan till nästa surfresa.

  • gammel-ippa

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 16:26

    Chickenjibe? ööh,,, hur går den till?

  • lars_k

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 16:36

    Hehe, man gippar snabbt som fan när man ser ett monster resa sej framför en… Istället för att få en tung läpp i fejjan på väg ut så får man en skumvägg i ryggen på väg in. Sen inväntar man att settet dör ut och gör ett nytt försök!

  • bjorn_surfer

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 22:14

    Hej Maui!

    Mycket läckra bilder Gisela!

    Kul att få hänga med på några vågtripper från soffan hemma i Sverige också. Ser verkligen fram emot nästa gång jag får göra Er sällskap på Maui igen vilket blir om sisådär 2 år (kanske) om inte villaräntorna får för sig nåt annat….

    Mvh

    Björn

  • airstyle

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 02:17

    finnes nordmenn på maui også,sjekk ut http://www.paalrypesurfandmore.blogspot.com for litt Maui news.

  • johan_gbg

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 07:16
    air&style;602788 wrote:
    finnes nordmenn på maui også,sjekk ut http://www.paalrypesurfandmore.blogspot.com for litt Maui news.

    Sweet att sydsidan går av redan i mars!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui: Johan i upp mot dubbel mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.