• anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2005 vid 21:48

    He he, underbart att det var just Giampaolo som dök upp, han är överallt smile.gif smile.gif smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 december, 2005 vid 08:38

    skont med beachaccess om du har rad med det. sprcks suger tycker jag. battre med beachaccess nedanfor baby beach.
    annars ar det schysst att bo pa gangavstand till paia och ta bilen till surfet.

  • jesper_b

    Medlem
    7 december, 2005 vid 11:04

    Härligt OLA!
    Den strömmen är en rätt speciell upplevelse att hamna i! När det är större (1,5 mast +) är det nästan omöjligt att inte bli tagen av den och väl i den hamnar man i värsta impact zone, dvs i första kanalen (som funkar upp till mast). Problemet är att när den stänger tar strömen en hit varken man vill det eller ej ,och då får man som sagt en av de värsta sektionerna på hela North Shore Maui i huvudet. Enda tricket när det är riktigt stort är att ligga och kycklinggippa så långt mot Mama’s man kan komma. Så fort man hamnar lite längre ner mot Tavaras är det kört – där är strömmen för stark. Varför skriver jag nu allt detta? Jag längtar väl helt enket efter att kastas omkring i impact zone med kolfibersplitter i armarna och fenhack i huvudet, liksom med vetskapen om att man har 1,5 timmes hård paddling in till Tavaras stranden på vad som blir kvar av utrustningen.

    Jag längtar dit, men är ändå skitglad för din skull att du fick uppleva just denna höjdpunkt i en vindsurfares liv. Synd bara att det inte var 1,5 mast + och urfuskit att Gianpaulo dök upp mitt i kaoset! Ut igen så kanske du får tillfälle att paddla in för egen maskin.

    Go Ola go!

    /Jesper B

  • john1

    Medlem
    7 december, 2005 vid 12:17

    Jag har under lång tid tittat på diskussioner vidrörande EVO versus smalare klassiske brädor. Jag seglar själv Acid i Lommabukten (Malmöområdet). När det blåser kraftigt här så är det långt ifrån “optimal conditions”). Vi har då våger som skapas av den aktuelle vind och ingen havsvindar. Det blir veldigt Choppig onshore segling. Personligen tycker jag seglingen blir mer kontrollerbar och mjukare med en smal breda jamfört med en bredare. Med 1 metersvåger som kommer från alla vinkler med onshore segling här i Sverige tror jag en smal vågbräda ger bättre segling än en EVO. En bred tail ger “hård och plaskig segling”
    JJ.

  • ola_p

    Medlem
    7 december, 2005 vid 12:23

    Det skulle jag nog vilja påstå att det inte är riktigt sant. Bottenform och andra detaljer spelar oerhört stor roll.
    Seglar en klassisk shape på 66 liter, 51cm bred. Har en mkt hård gång och kan kännas klart obekväm att segla i studsiga 3.7 förhållanden. Medans en 75 liters MauiProject kan kännas oerhört mkt lugnare, långsammare och mjukare. Trots att den är bra mycket större.

  • lars_k

    Medlem
    7 december, 2005 vid 12:49

    Jo, fast man måste nog ladda in mer konkaver och V i botten på en bred bräda än en på smal, för att uppnå samma lugna gång. En smal bräda går redan “i grunden” på räls i choppigt vatten, en bred får man jobba lite mer på i shapen.
    Tror jag. wink.gif

  • dr-masse

    Medlem
    7 december, 2005 vid 13:07

    Hmmm, man kanske bör lägga in hur lång den raka delen av bottenkurvan är och hur kanterna ser ut i den ekvationen… rätt fena kan även det göra underverk för hur lugn en bräda upplevs, tycker jag.

    Men jag har samma erfarenhet – bara för att en bräda är smalare betyder inte det att den är lugnare. Skulle exempelvis säga att min nuvarande 56 cm breda sak är betydligt lugnare än den 54 breda bräda jag körde på för typ tre år sedan…

    Fast i normalfallet är en smalare bräda lugnare, men det är mer som spelar in. Som alltid.

  • s

    Medlem
    7 december, 2005 vid 14:28

    Svar till:


    Som tur var hade jag ett superfreak igår. Ett vanligt filmseglet hade inte sett snyggt ut efter 30-40 minuter i tvättmaskinen med bruten mast. Superrfreaket hade inte en skråma.

    [/ QUOTE ]

    Men Ola, hade du inte RDM-mast? De går väl aldrig av? wink.gif

    Att Kanaha kan visa upp sådana förhållanden! Det tror man inte då man seglat där i lite lugnare vatten. Jag har seglat där med 3-4m sett som värst, men det känns fortfarande helt lugnt med en ganska sävlig våg utan direkt ström. Men det är klart, mast + i våghöjd blir ju en hel del mer vatten per våg!!

    Sett några hajar än då? Det känns ju alltid lika kul att börja tänka på dem då man simmar in från revet wink.gif

    /Staffan

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    7 december, 2005 vid 14:32

    Staffan dude, har du inga feta bilder från din resa? är sugen på drömma bort sig lite cool.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    7 december, 2005 vid 16:32

    Har du testat en EVO? Den har en dubbelkonkav som gör att den har mycket lugn och komfy gång, sväljer choppen superbt.

  • s

    Medlem
    7 december, 2005 vid 17:06

    Svar till:


    Staffan dude, har du inga feta bilder från din resa? är sugen på drömma bort sig lite cool.gif

    [/ QUOTE ]

    Sitter och redigerar nu…

    /Staffan

  • jesper_b

    Medlem
    7 december, 2005 vid 19:01

    Va fasen… jag var helt säker på att det var Kuao som du skrev om. Men nu ser jag Staffans inlägg. Då förstår jag att Gianpaolo dök upp, han skulle aldrig våga sin in impact zone en riktigt fet Kuaodag. Visst kan Kanaha blir litet tuffare om det är ordentlig size på svallet och från rätt (eller snarare fel) håll. Men så himlans nasty blir det väl inte förrän det är riktigt riktigt stort – typ då allt annat på yttre revet stänger rejält och Jaws bryter med marginal. Skitsamma – jag längtar dit oavsett! Go Ola go!!! /Jesper B

  • ola-h

    Medlem
    7 december, 2005 vid 19:36

    Som sagt var det Kanaha och vågorna var som vanligt beskedliga att segla i, det var bara strömmen som var lite ovanligt stark.För övrigt var det rent simmningsmässigt inte så jobbigt eftersom alla energi gick åt til att försöka rigga ned och rulla ihop prylarna och undvika att få nåt i huvudet eller slå sig allt för mycket på revet.

    Förhoppningsvis kan det bli stort Kuau på fredag-lördag vilket. Svallet är nedgraderat lite, så Kuau kan funka. Perfekta dagar att ladda eftersom det blir min sista segling här för denna gång (sånär som att det möjligen kan bli en dag till när vi passerar förbi den 15/12 från Big Island på väg hem).

  • ola-h

    Medlem
    7 december, 2005 vid 20:05

    Jag har inte tid att skriva så mycket om detta nu (lustigt nog är det svårare att hitta “fritid” till dylika utsvävningar här på Maui än hemma en vanligt arbetsvecka…)

    Dock skulle jag säga att det finns olika typer av “lugn gång”, eller rättare sagt, oliak sätt som en brada kan bli klontrollerbar i chop på. Smal, mycket v,runda rails mm är ett klassiskt sätt som där kontrollerbarneten liksom blir baserad på en slags rikningsstabilitet samt på att mindra bredd gär att färre chop och mindre del av dem) träffar brädan. Konkaver, kort och rund nos (ofta i kombination med mer bredd) ger en bräda som träffat av mer chop, men del liksom suger sig fast (på ett positivt sätt) och inte sås ur kurs och som dessutom blir klart mer förlåtande när den blir slammad och också är lätttare rent fysiskt att “hålla i” tack vara kortare längs och mindre hävarm.

    Igår testade jag nya (“smala”) Starboards med Levi och Kevin (hur kul tror ni jag tycker det är…) på Hookipa. Det var en väldig choppig dag med vågface på 2, 3, ibland 4m.Vrädorna var alla sköna, men på min nivå är det defnitivt inte så att de går bättre genom chop än mina EVOs. Bara annorlunda. På Hookipa går det ju rätt fort, men för mig är det liksom inte brädan som begränsar hur hårt man kan svänga i botten (eller på toppen), det är mer timing och teknik. Självförtroendet spelar dock en avgörande roll här, och i den ekvationen är det inte minst viktigt att vara på en brädan man känner sig bekväm på och vet hur den reagerar. Det talar dels för någorlunda lugna brädor, men allra mast för att det är viktigt att segla in sig på det man har. Hemma är det en annan sak, där är det sällan som man inte vågar försöka ta ut max av vågen (gå vertikal, träffa läppen etc). Så i den meningen ligger jag nog närmare brädornas gräns när jag seglar hemma än när jag seglar här, paradoxalt nog.

  • mag

    Medlem
    7 december, 2005 vid 23:11

    Jotack!
    Apropå Kanaha i stort swell så fick jag uppleva ett par riktigt fina dagar med STORT swell (Jaws bröt, kanalerna knallstängde, ingen surfare alls på Hookipa etc) i oktober på Kanaha. Största swellet hittills i höst. Och då vill jag lova att det var tryck i prylarna och vågorna även på detta ammars ganska snälla vågställe. Blev tokspolad ett par gånger men fick också suveräna rides.

    En spolning blev det då vågen käkade upp akterliket och slet bommen ur händerna mitt i den finaste i cutbacken. Helvete vad jag flög! Som en vante utför facet och sedan simmade jag 20 minuter innan jag fick tag på prylarna. Endast ett hål i seglet blev följden.

    Andra bestående spolningen var på vägen ut när jag trodde jag var safe, dvs utanför impact. Men på Kanaha skiljer lätt 200-300 meter på var det bryter på revet om är stora vågor eller små som bryter. Så på väg ut när jag trodde det var lugnt så blev vågorna bara större och större, jag tog mig över den ena vågen större än den andra och trodde att det var den sista i setet. Aj vad jag bedrog mig. Kom precis över en masthög när en ännu större mötte mig, klarade den också bara för att möta en ännu större. Har nog aldrig kört rakt mot så stora vågor på Maui förr. Fick till slut skjuta över prylarna över vad jag trodde var den sista vågkammen i setet. Jag såg ju inte nästa våg för att de var så himla höga. Ramlade själv bakåt och slukades av vågen. Ajdå. När jag kom upp till ytan efter en rejäl spolning kom resten av vågorna och körde över mig!!! Jag tappade räkningen… Helvetes helvete att bli överkörd av vågor mer än masthöga! Prylarna låg denna gång utanför mig, jag såg utrustningen slukas innan jag tog luft och dök så djupt jag kunde. Jag vara helt övertygad om att det skulle bli till att simma in utan rigg och/eller bräda. Och kanalen /strömmen ut var som en flod rakt ut i oceanen och hajarna. Ett nytt hål i mitt sprillans segel och en bruten latta blev enda skadan denna gång också. Tack Powerex RDM, Chinook, Hot Sails, Liberty och Streamline för det!

    En fördel dessa dagar är att man nästan är ensam ute då de flesta inte kör ut när kanalerna stänger av stora vågor.Så man kan för ovanlighets skull välja vågor lite mer fritt.

    Sen minns jag förstås spolningen på Kuau då jag satt fast med båda fötterna efter en aerialförsök och spolades med brädan fastsatt ett antal varv. Bröt nästan foten, känns fortfarande rejält en månad efteråt.

    Fast mest av allt minns jag värmen, vattnet, vågorna, stämningen, svängarna, hoppen…. Ahhhhhh

    Apropå hajar så såg både Ola och jag haj på Kanaha!!! Denna gång var de dock under 2 meter. Känns inte klockrent att vattenstarta, det var dessutom tveksam vind den dagen och ingen planing på vågen ut. Jag såg hajen i en våg på vägen in när jag passerade precis rakt över den en bit utanför impact på en go 3 meters våg. 1,5 meter lång kanske, mätte inte upp den som ni förstår.

    Mycket goa minnen efter hösten resa i alla fall! Och otroligt många schyssta seglingsdagar.
    /Magnus

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.