Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui, yet another go!

  • Maui, yet another go!

    Publicerad av jesper-b på 1 januari, 2013 vid 23:59

    Två veckor exakt sedan ankomst. Har snabbt och effektivt ersatt en sönderstressad kontorsråttesjäl med en söndersurfad vattenkropp. Segling och surf varje dag i bra till skitbra förhållanden. Julsvellet var grymt och nyårssvellet ännu bättre (håller i fortfarande). Idag dock första dagen med less than perfect, dvs liten irriterande on-shore bris stökar till det.

    Tur som 17 för min gamla gubbkropp behöver verkligen ta igen sig (det får bli en lite em-surf-session på enkelt inside-brake senare idag).

    Allt sig likt på ön, dock lite fler blåsiga dagar än årstiden brukar erbjuda. Dessutom är paddle in på jaws numera rena rama vardagen. Med mediumstort jawsswall (20 fot i setten) liknar numera utsikten och stigen ner till beach-braket på Peahi mer Hookipa med 5 fot än den mytomspunna farliga våg det ändå är…

    Har daskat lite fart på min blogg (jepper surf note’s) med ett par korta inledande notes. Ska se till att skriva mer om vad som hänt och händer på vattnet och måhända lägga upp lite bilder (jag är ju tyvärr ingen fotograf direkt).

    Tills dess – god fortsättning på 2013!

    /JB

    jesper-b svarade 11 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    2 januari, 2013 vid 20:54

    Jippi – min blogg lever! Nu ska man ju inte skriva här enbart för att driva trafik någon annanstans, men nu har jag just skrivit två lite längre notes om vad som faktiskt hänt på/i vattnet här på Maui. Dessutom lite (telefontagna) bilder. Orkar inte skriva om det igen, här. Lovar att skriva nästa inlägg här dock. Ska bli skönt att skriva på svenska, när jag skriver på engelska känns det lite mer pretantiöst och mindre skojigt på något sätt. Hur som helst är det andra dagen i rad nu med lite trist nordost som stökar till det. Ska dock vrida runt mot east och det är bra size inför kommande vindsurf session!

    Checka mina senaste notes!

    /JB

  • jeppepeppe

    Medlem
    2 januari, 2013 vid 21:48

    Härlig läsning! Kommer dit om en månad, det här är bra uppladdning!

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2013 vid 11:42

    Hej Jesper!

    Kul att höra att du håller Maui varmt.

    Niklas

  • jesper-b

    Medlem
    10 januari, 2013 vid 01:56

    Japaner, japaner, japaner… storbudget reklamfilm för stort japanskt klädmodemärke med snygga skådisar med hela produktionen boende som grannar. Varmvattnet slut, en massa truckar, otroligt stora fina kameror mm, och en massa japaner, japaner japaner…

    Men det var inte alls det jag tänkte skriva om:

    Blåst, blåst, blåst… Denna vinter har redan gått tillhistorien som den blåsigaste på Maui i mannaminne. Det är 4.0-4.5 hela tiden och trade 24/7. Vissa tycker att det är den bästa vintern någonsin, andra en av de sämsta. Jag är helt skitzofren, jag tycker både den är bäst och sämst. Morgonsurfet håller låg kvalite, allt för sönderblåst på alla spots, även de spots som ligger i lä mår dåligt av mixen av tradesvall och riktigt svall. Samtidigt känner man ju igen sig på line-up, inte från Maui, men frånTorö! Ok här är det 24 grader i vattnet, världens mest intensiva regnbågar, sköldpaddor, valar… ja lite bättre är nog även vågorna. Det innebär även att de där lätta fina guppadagarna då traden precis orkar igång för att man ska kunna lirka ut sig genom de mast+ höga setvågorna är lätt räknade. Egentligen en enda sådan dag på över tre veckor.

    Photo: Jimmy Hepp

    MEN, det går ju att ha kul med en ordentligt nedhalad 4.3a också. Faktiskt skitkul! Seglingen påminner sååååå mycket om en std-dag sent på våren här. Att hålla fart på vågen är liksom ingen fråga, det handlar snarare att försöka hålla i och inte flyga iväg, arials är liksom inte någon direkt issue, det handlar mer om att man kanske vill ha lite kontrollerad carv också. Och på vägen ut! Jag har faktiskt hoppat mer än på många många år. Inte på Hookipa där är man fullt upptagen att försöka sno åt sig en setvåg bland alla extremt erfarna lokals. Ut, höjda, jippa in, faaaaaaaan var kom han ifrån i lovat – bara att släppa vågen, den bakom redan upptagen av 3-4 som gör anspråk på den. Det blir till att rippa up en liten mellanvåg och ut och börja om. Det är faktiskt en riktigt kul lek, men också ganska jobbigt.

    Men jag har hoppat både på Kuau och Kanaha. Kanaha är inte första spotet man väljer dessa dagar, men ibland har jag ingen bil och då seglar jag ner dit på 5-10 minuter. Hur som helst, det var här jag satte min första bakloop 1993, minns det som igår, och det var här jag faktiskt lyckades segla iväg någon slags push-loop för sisådär 10-15 år sedan. Det var då, och sedan dess har min hoppförmåga rostat påtagligt. Pushen fick jag aldrig någon rutin på, den period jag och många med mig tränade på den här (typ 1998 och några år framåt). Bakåten hade jag riktigt bra statistik på när jag seglade som mest, satt den till och med rätt ofta med 3.8 i Guincho då det begav sig. Därför är det så sjukt kul att liksom lära om sig. Några bakåtar har jag äntligen ställt, inte mycket att skryta om numera då var och varannan insjöseglare ställer bakåtar i vilka vågor som helst, MEN för mig personligen är det skönt att känna att det fortfarande finns en liten hoppare därinne. Alla guppadagar till trots både här på Maui om vintrarna och hemma på vindfattiga Torö. Dessutom har jag aldrig någonsin kunnat göra sådana där “Apelviksbakåtar”, ni vet sådana där som knappt är högre än det halvmeter flacka vågfacet men ändå vrider runt på något för mig mystiskt sätt. Nej jag måste få upp lite höjd för att kunna singla ner nosen i en mer eller mindre mjuk skön landning. Hur som helst kul som f-n!

    Dessutom blir det mycket segling. Risken att komma för sent till spotet och missa dagen är minimal. Traden bara blåser och blåser så man kan verkligen segla in i mörkret om man så vill, eller familj mm tvingar en till det. Häromdagen blev jag droppad på ett sönderblåst men helt ok Hookipa vid 2-tiden. Körde som en tok i 2 timmar. Av det blir man minst lika trött som 5 timmar på vilket annat spot som helst. Det ligger på ett nordsvall men det är hårt uppblandat av tradesvall (från ost). Det kom kanske 15 riktiga set under hela min session, jag lyckades få bra våg på tre av dem. Två av dessa var sjukt fina, i Sverige skulle man säga mast utan tvekan, här säger vi mer gubbe. Mellan setten är det knähöga vågor (bröst till gubbe i Sverige) kors och tvärs så det blir ju mer ridet men men väldigt mycket lägra kvalite. Hur som helst var jag såååå slut och klockan hade passerat 16. Normala vintrar droppar vinden rätt radikalt vid den tiden. Nu var det ryckig fullpung 4.3. Men jag tänkte att det kanske börjar mojna såsmåningom och tog belsutet att köra ett coast-run hela vägen ner till övre Kanaha/Camp One där jag bor. Första 5-10 minuterna var så sköna; väl ner på slör och ut en bit från ön var 4.3an perfekt. Seglade barbröstad mot solen och kände all harmoni flyta i blodet efter den rätt slitsamma Hookipaseglingen. Men jag tog ut segern i förskott. Jag hade ju börjat segla hemmåt med lite oro att det skulle mojna – nix, det blev precis tvärt om. Ju längre ner jag kom utmed kusten desto hårdare blåste det. Segla med öppen dörr på ett totalt sönderblåst stilla hav i över en halvtimme ÄR tungt. Det blev ren survival ner. Plötsligt kändes det djärdrigt otryggt att göra detta helt ensam. En katapult och en skada, eller ett rigghaveri, eller… låt oss säga att jag kände mig väldigt långt ifrån land, väldigt liten på ett väldigt stort hav och otroligt sliten. Jag orkade fasen knappt gippa, jag orkade knappt kroka i. Stod med öppen dörr, allt tryck på bakfoten och darrande studsade jag nedför kusten. När jag var som längs ut hade jag sällskap av en stor fiskebåt, annars var det väldigt ensamt. Gissa om jag var glad när jag släpade mig upp på hemmastanden. Allt väl men hurrni, gör ni ett coast-run Hookipa-Kanaha se till att ha sällskap och kanske en reservtamp i fickan, just in case.

    Har sååå mycket vindsurfhistoria att berätta. Men det får nog portioneras ut lite, för att inte inläggen ska bli hur långa som helst. Har till exempel testat prylar. Förra vintern använde jag ETT segel på hela tiden, ett Firelight 4.5. Det är tillsammans med 4.3, 4.7, 5.0 och 5.3 mina absoluta favosegel. Svårt att utse en storlek då alla är helt otroligt urbra. Förra året provade jag lite olika brädor, men i år har jag provat de nya HSM-seglen riktigt ingående och ordentligt. Ny-gamla Smack och helt nya 4-lattade QU4D har jag seglat med i allt från toköverriggat till stillastående guppa (jodå när traden drar in en regnfront lägger sig vinden tillfälligt och den gamla goda guppatekniken kommer väl till hands). Jag skriver mer om dessa segel på min blogg (inom kort). Inte för att jag inte vill skriva om dem här, men det kommer bli otroligt mycket beröm – det blir liksom ohejdad superpartiska omdömen om dessa fantastiska segel. Kolla in min blogg om ett par dagar så kan ni läsa om det. Den kanske största nya prylen från Hot är dock inte QU4D, utan det är den extremt löjligt lätta och välbyggda masten “Ultra”! Ett halvkilo lättare än allt annat på marknaden och bara en massa italienbakad kol.. mer om den på jeppe’s surf notes så småningom.

    Visst ja, jag har ju lyckats skada mig lite igen. Min tåled som var till stort besvär förra vintern (se gamla inlägg på jeppe’s surf notes) är i stort sett bra, säg 90% och ger mig inga som helst problem. Men jag klämde handen rätt hårt igår kväll på Kuau. Jag timade lite för sent (efter att ha gått för tidigt flera vågor i rad) och trillade rätt konstigt i läppen. Klämde i vart fall handen rejält mellan bräda och mast. Tror inte det är något brutet, men rejält ömt, svullet och stelt. Missar en fin dag på vattnet idag med förhoppning om att det med lite sport-tape, några tabletter och en djädra massa andrenalin kommer det funkar fint i morgon igen!

    Som sagt mer prylhysteri och surfsnack på jeppe’s surf notes inom kort. Over and out!

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    10 januari, 2013 vid 02:14

    OK, en grej till. Den där dagen det inte blåste huggorm var det dessutom ett riktigt fint svall. Jag kom visserligen bara ut en gång, men det var bara två andra som kom ut på hela dagen (se jeppe’ surf notes). Här är några bilder tagna av Olaf:

  • jesper-b

    Medlem
    10 januari, 2013 vid 02:16

    En till av Olafs bilder på mig på Kuau. Kolla hur grymt cleant face det är!:

  • mag

    Medlem
    10 januari, 2013 vid 10:08

    Sehr schön!
    Rip it up!
    Magnus

  • ola-h

    Medlem
    10 januari, 2013 vid 14:53

    Fantastiska vågor på Kuau. Kört hårt med segelbytena.

  • mag

    Medlem
    11 januari, 2013 vid 07:07

    Snart får bomhänderna vila. Det är surfväder på ingång! Glassy ahhhh!

  • calle

    Medlem
    11 januari, 2013 vid 07:59

    Sköna rapporter Jesper. Tack!
    Bygger upp en härlig längtan inför våren 🙂

    / Calle S

  • jesper-b

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 10:16

    Jag borde (måste?) rätta tentor om kvällarna, och borde skriva prislistor på QU4D och uppdatera hemsidor, bloggar mm, eller kanske rent av sova några timmar innan morgonsurfet om några timmar? Men jag köpte en Gopro för några dagar sedan och satte på nosen på min surfbräda i morse och i solnedgången. Frågade sinker och gurra om inställningar och gjorde som de rådde mig – stort tack för era expertråd! In i macen och en snabb redigering, på med första bäst låt från itunes med ungeför samma längd. Allt tog typ någon timme att knopa ihop. Det är dock inte riktig surfrulle, bara en första test på om det där med gopro är något för mig med. Trodde verkligen inte det men det är ju så satans i gatans enkelt, i vart fall om man inte har för höga krav. Således kan ni titta på en svensk surfturist ta sig fram på först en våg helt utan namn? Ja jag tog mig till en våg som är rätt kass och väldigt sällan surfas. Ville vara själv när jag skulle hålla på att sätta på och av kameran. Sen kunde jag inte låta bli att ta med kameran på kvällssurfet i betydligt bättre vågor, konstigt nog var jag där själv med? Och så tog batteriet slut efter ett par vågor. Men men, förvänts er inget snyggt:

    [video=vimeo;57303861]https://vimeo.com/57303861[/video]

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 10:34

    Alltså, Jesper – bloggar, go-pro, video… sjukt kul!

    Gillar verkligen dina långa inlägg och att ställa bakåtloopar är allt annat än enkelt. Mycket inspirerande och bilden från Kuau på dig är ju så läcker!

    Värd att finnas med två gånger i den här tråden 🙂

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=63746&d=1357784168&thumb=1[/IMG]

  • challgren

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 12:38

    Underbart att läsa Jesper.
    Fortsätt leverera stoke:ade rapporter!!

    Hur länge blir ni kvar?

  • svenne

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 13:30

    Sweet Mr Jesp!
    Tips: Polera linsen med en gnutta bilvax (inte tokgnugga. Bara ett tunt lager, låt det torka och polera bort med något mjukt) eller köp “water repellent” hos någon optiker, då slipper du dropparna som fastnar mitt i bild.

  • oaxen

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 19:53

    Vart är världen på väg? Jesper filmar! Snart lägger väl Mats O också upp en filmsnutt – då måste slutet vara nära!
    Kul att se hursomhelst…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui, yet another go!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.