Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mauirapport -vilket satans flyt!

Taggad: , ,

  • charlieb

    Medlem
    23 april, 2009 vid 10:38

    You lucky bastard:)

    Charlie

  • koa

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:10
    Jesper_B;542285 wrote:
    Kort up-date
    … men man undrar ju var alla håller hus när det dukas upp vindsurf av högsta klass. För oss som var där går det ju inte att klaga på!

    /JB

    Eftersom swellet var från nord så kom vågorna in lika fint på Kanaha
    så det blev en skön familjedag på Kanaha med inhyrda Vipers/ större brädor så hela familjerna
    kunde segla och ha kul och riktiga framsteg för alla…sen vred vinden ner och ökade till
    fin sidvind och låååånga klassiska Kanaha linjer i den lätta vinden…glassy och
    med halvmast+ i setten.
    Roligaste var att fler i familjen fick njuta på vattnet samma dag.
    Kidsen rulade med surf, skim och Boggieboards i shorebreaket som tubade tidvis ovanligt höga högvattnet=sand ööööverallt. 😀

  • koa

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:16
    Jesper_B;542285 wrote:
    Kort up-date
    … men man undrar ju var alla håller hus när det dukas upp vindsurf av högsta klass. För oss som var där går det ju inte att klaga på!

    /JB

    Eftersom swellet var från nord så kom vågorna in lika fint på Kanaha
    så det blev en skön familjedag på Kanaha med inhyrda Vipers/ större brädor så hela familjerna
    kunde segla, ha kul och gav riktiga framsteg för alla…sen vred vinden ner och ökade till
    fin sidvind och låååånga klassiska Kanaha linjer i den lätta vinden…glassy och med halvmast+ i setten
    vi var 4 pers på Kanaha breaket… 😀
    Riktigt kul att fler i familjen fick njuta på vattnet samma dag; riktig lekdag för alla i vattnet.
    Kidsen rulade med surf, skim och Boggieboards i shorebreaket som tubade tidvis ovanligt höga högvattnet=sand ööööverallt. 😀
    Även här var vi bara vi svenskar och 3-4 till i vågorna.

  • koa

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:24

    Eftersom swellet var från nord så kom vågorna in lika fint på Kanaha
    så det blev en skön familjedag på Kanaha med inhyrda Vipers/ större brädor så hela familjerna
    kunde segla, ha kul och gav riktiga framsteg för alla…sen vred vinden ner och ökade till
    fin sidvind och låååånga klassiska Kanaha linjer i den lätta vinden…glassy och med halvmast+ i setten
    vi var 4 pers på Kanaha breaket… 😀
    Riktigt kul att fler i familjen fick njuta på vattnet samma dag; riktig lekdag för alla i vattnet.
    Kidsen rulade med surf, skim och Boggieboards i shorebreaket som tubade tidvis ovanligt höga högvattnet=sand ööööverallt. 😀
    Hela Kanaha var nästan tomt förutom vi svenskar, vi var bara 3-4 till i vågorna när vridet kom.

  • koa

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:26
    Jesper_B;542285 wrote:
    Kort up-date
    …men man undrar ju var alla håller hus när det dukas upp vindsurf av högsta klass. För oss som var där går det ju inte att klaga på!

    /JB

    Eftersom swellet var från nord så kom vågorna in lika fint på Kanaha
    så det blev en skön familjedag på Kanaha med inhyrda Vipers/ större brädor så hela familjerna
    kunde segla, ha kul och gav riktiga framsteg för alla…sen vred vinden ner och ökade till
    fin sidvind och låååånga klassiska Kanaha linjer i den lätta vinden…glassy och med halvmast+ vågor
    vi var 4 pers på Kanaha breaket… 😀
    Riktigt kul att fler i familjen fick njuta på vattnet samma dag; riktig lekdag för alla i vattnet.
    Kidsen rulade med surf, skim och Boggieboards i shorebreaket som tubade tidvis ovanligt höga högvattnet=sand ööööverallt. 😀
    Hela Kanaha var nästan tomt förutom vi svenskar, vi var bara 3-4 till i vågorna när vridet kom.

  • koa

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:33
    Jesper_B;542285 wrote:
    Kort up-date
    …men man undrar ju var alla håller hus när det dukas upp vindsurf av högsta klass. För oss som var där går det ju inte att klaga på!

    /JB

    vi hade kul på Kanaha eftersom swellet var från nord så kom vågorna in lika fint där,
    men hela Kanaha var nästan tomt förutom vi svenskar. De flesta drog till Kihei med 10m/s och plattvatten.
    Så det blev en skön familjedag på Kanaha med inhyrda Vipers/ större brädor så hela familjerna
    kunde segla, ha kul och gav riktiga framsteg för alla…sen vred vinden ner och
    ökade till fin sidvind och låååånga klassiska Kanaha linjer i den lätta vinden…glassy och med halvmast+ vågor.
    Vi var 4 pers på Kanaha breaket när vridet kom… 😀

    Riktigt kul att alla i familjerna fick njuta på vattnet samma dag; riktig lekdag för alla i vattnet.
    Kidsen rulade även med surf, skim och Boggieboards i shorebreaket som tubade tidvis
    ovanligt höga högvattnet=sand ööööverallt. 😀

  • frippe75

    Medlem
    23 april, 2009 vid 17:59
    Koa;542390 wrote:
    vi hade kul på Kanaha eftersom swellet var från nord så kom vågorna in lika fint där,
    men hela Kanaha var nästan tomt förutom vi svenskar. De flesta drog till Kihei med 10m/s och plattvatten.
    Så det blev en skön familjedag på Kanaha med inhyrda Vipers/ större brädor så hela familjerna
    kunde segla, ha kul och gav riktiga framsteg för alla…sen vred vinden ner och
    ökade till fin sidvind och låååånga klassiska Kanaha linjer i den lätta vinden…glassy och med halvmast+ vågor.
    Vi var 4 pers på Kanaha breaket när vridet kom… 😀

    Riktigt kul att alla i familjerna fick njuta på vattnet samma dag; riktig lekdag för alla i vattnet.
    Kidsen rulade även med surf, skim och Boggieboards i shorebreaket som tubade tidvis
    ovanligt höga högvattnet=sand ööööverallt. 😀

    MEN Calle!, du vet väl att man måste hålla till runt Kuau/Hookipa och helst äta kycklingen på Kuau Mart om man ska va på Maui på riktigt 🙂

    Ja. Jag vet att jag river upp känslorna hos Herr Blomberg men jag kan inte motstå (sittandes avundsjuk hemma i soffan med ryggont) 🙂

  • calle

    Medlem
    23 april, 2009 vid 18:37

    Kuau i så lätt vind och med så stora vågor som igår är för svårt för mig, så enkelt är det.
    Behöver mer vind för att vindsurfa 🙁 , trist men så är det.
    / Calle S

  • jesper_b

    Medlem
    23 april, 2009 vid 21:28
    frippe75;542392 wrote:
    MEN Calle!, du vet väl att man måste hålla till runt Kuau/Hookipa och helst äta kycklingen på Kuau Mart om man ska va på Maui på riktigt 🙂

    Ja. Jag vet att jag river upp känslorna hos Herr Blomberg men jag kan inte motstå (sittandes avundsjuk hemma i soffan med ryggont) 🙂

    Nej för f-n. Alla blir saliga på sitt sätt. Om det är fika på nåt av de sköna lokala fiken, familjedag på Kanaha, jump-session på Spreckan, lättvindssegling på Kuau, hard-core Hookipa eller nåt helt annat spelar ingen roll, bara man passar på och njuter!

    Trist med ryggen frippe, hoppas den inte sätter käppar i hjulet för kommande episka Torö-session. Ta hand om dig!

    /JB

  • arnout

    Medlem
    23 april, 2009 vid 22:37

    Jag antar att din grymme dag va torsdagen den 16e april??? Ja den va fett du, jag körde hookipa då för simmersails 2010 photoshoot, mer om det sen.

    Familjen och jag komm till maui den 12e april. Vi landade 2 på efter middagen och efter allt va färdigt (hyrbillar: en nästan ny compact till fru o barnen och en skrotig gammel kombi till mig -total summan är billagare än en minivan!!!! och ingen tjafs om vem som ska ha bilen!!!; och lägenhet vid kuau plaza) seglade jag en sen pass på hookipa. Vinden dog helt, vågorna va max logo och jag kunda precis hålla höjd på min 81L quatro twin o 5.3 icon. Fick ingen våg däremot, men skönnt ändå att komma ut efter 5 timmars flyg från san francisco. Dagen därpå ringde Kai Katchadourian mig och vi skulle köra dubbel pass på hookipa. Svansen av gårdagens swell va kvar och det blåste bra. Jag riggade min nya 5.3 som Kai gav mig och vi seglade tills magen sade: MAAAAT. Efter lunchen komm andra passet, vågorna va mindre, men vinden mer: 5.3an helt överriggat. Fick många bra vågor ändå, även om Kauli använda mig som boja några gånger i hans grymma botten svängar.

    Pratade efteråt med team kollega Levi Siver och guds svar Keith Teboul (se bifogat bild på mig i himlen…) om först nämde nya lilla quad fin bräda och vad som va bra med den etc. Liksom kauli’s quad proto (shaped av Keith/quatro) har den en swallow tail. Från vågsurfing vet man att sådan shapes är bra för “mushy” waves, så va ha den att göra på hookipa frågar jag. Enligt bägge ge en vanligt pintail för mycket lift i cutback, topturnen, med mindre tail kan man svänga ännu hårdare. Vilket jag bara kunde hålla med om efter att ha sett Levi segla. Främre 2 fenor va kanske 5cm långa och de två bak 10cm, små grejer, men ojojo vilken shape. Kommer nog inte i produktion förrän sen 2011… om det…

    På tisdagen fick jag provköra quatro’s 2010 nya onshore twinfin “tempo” preproduction model på 84L (foto bifogat). Eftersom det va 0 swell och bara vind, så lät upper kanaha som ett bra plan. Jag lovade att inte loopa brädan, även om den va extra förstarkat, eftersom Lalo skulle skicka den till EU dagen därpå för demo. …Så klart blev det 20 stycken bakåtloopar försök och en del framåter… Denna brädan kan jag varmt rekommendera för svenska förhållande. Lite bredare, fettare tail, tjockare rails, snabbare rocker, bredare twinfin layout, men lika kort som 2009 twins. TEMPO kommer att finnas i 92, 84, 81 och 76L storleker!!! Upper kanaha va annars mest chop och vilda vågor men bra för hoppa och några turns här o där.

    På onsdag var det lite mera swell, fortfarande mest windswell, men på sen eftermidagen började den först hint av morrondagens vågor dycka upp då o då. Så klart va alla och sina hundar utte på hookipa nu när det va så lite vågor och kanska så blåsigt (nästan överrigat 4.7), men alla ha ju rätt till att få smaka på världens mest omtallade ställe. Så det kändes lite som om man seglade lower kanaha med så många pers på vattnet, men OK, man är på maui så man kan inte klaga.

    Och så kom torsdag: 4ft swell (hawaiian…) på 14 sek från NW. Hookipa va masthögt och vinden stark ostligt, nästan lite sydost mellan 10-20mph…(se bifogat iwindsurf.com diagram) Kai ringde mig precis när min ungsta son på 2 år tyckte att man ska bajsa utan blöja mitt i badrummet bredvit toan… vilken timing och så mycket för mental förbedningen…. Kai bad mig att komma till hookipa för att delta i simmers 2010 photoshoot. Helikoptern va bestäld och vid hookipa mellan 13:30 och 15:30. Man säger inget emot Generalen och 30min senare parkerade jag bilen på keeps. Vågorna va feta och vinden obefinntligt på insidan. Kai längade mig en sprittans nytt 2010 5.3 Mission, så det va bara att rigga. Seglet va super finn och riggades på en 400m mast med 30cm extension och en 170bom.

    Simmer teamet (Kai, Whit, Natt, Ben o jag) diskuterade vart vi skulle segla etc. Fotographen i helikoptern visste inte att jag deltog så det kanske skulle inte bli några bilder på mig alls, men eftersom all körde blåa segel och jag ett gul så skulle han nog upptäcka mig kanske bra. Annars va det skitsamma för min del, att få uppleva, delta i photoshoot -även som standin- och segla när det är så bra är ju rena drömmen (eller mardrömmen???)

    Med pirrig mage riggade jag snabbt och föjlde direkt efter Natt Gill för att utnjytta hans ervarenhet. En vindby och platt-period mellan vågorna fick oss att komma ur hur lätt som helst. Detta avklarat va det dags att placera sig mellan alla andra 40 profs som ha seglat hookipa i många år, medans jag bara ha ett 10tal gånger på nacken… 2010 MISSION seglat kändes super stabil, lätt, mycket drag framåt och härligt. Första sett komm, wohooooooppps….Även med 5 års ervarenhet vid kalifoniens västkust och sina vågor, så är detta en helt annan sak. Dessa monster kommer som rasande tåg och revet är bara 1 mtr under vatten ytan…

    Jag fick en handfull vågor, 81L twinfin kändes underbar bra. Ju större och snabbre vågen ju bättre brädan blir. Helt SJUKT…jag gjorde mest fullspeed topturns och precis innan vågen brött gippade jag av. Alla off the lips tyckte jag kunde vänta. Bättre att segla smart o klara sig än att riskera allt. Jag är ändå bara på semester med bajs doften fortfarande i näsan….

    Efter ett 3 tal vågor va det dags att ge sig djupare in i monstret, helikoptern hängde 10 mtr ovan för vågorna och när jag speedade full speed nedför en megaväg av vatten och sedan halvvägs möttes av Kauli på vägen ut som sedan gav mig en ett stort-leende och shaka så fick jag tillräckligt mod för att träffa läppen. Helikoptern komm och BAM jag träffar läppen och sedan flyger jag alla håll o kanter för att vinden är total förstört tack vare helin… aarrgggg…. jag hamnar precis fram för stenerna och försöker simma med strömmen på väg till Lanes. Vattnet strömmer så hard att jag inte lyckas få seglet ur vattnet och stenarna närmar sig mer och mer…. here we go… Kai kommer helt plötsligt seglandes i som om han kör i nån platt ankdam, hoppar i vattnet roppar, åt mig “swim, swim, swim” och sedan kliver han upp och seglar iväg… 23 års hookipa ervarnhet????!!!! Jag simmer som en galning, 3 feta sett waves missar mig précis, jag komm upp på brädan till slut och är ganska så utmattat.

    En våg till tänker jag. Efter några repar har jag kommit hög upvind, ett set kommer, jag väljer tredje vågen (eller batter sagt dem andra var alla redan tagna, jag har inget att välja…hahaha) och får 3 bra svänger på vattenväggen, vilken fart, vilken känsla. Efter 3 svängen är jag précis framför lilla stranden och jag surfer in på vittvatnet. YOHOOOO, jag har kommit in utan skada och med en bra våg som avslutning. Nu kan jag dö lyckligt.

    Efteråt mycket snack och historier med alla killar så klart. Vinden lägger sig mer o mer, och det vissar sig hur bra Kai är i tune med detta stället och hur bra han har timat denna shoot. 2010 simmer katalogen kommer att visa resultat, om jag är i den tror jag nog inte, hahaha!

    Emellanåt har familjen kommit till stranden och jag tar på mig pappa rollen igen och, efter ha pratat med kungen Naish och, fortfarande lite skakig letar krabbor och fiskar med min äldsta son på hookipas inner rev med min 2 åriga son på nakken…

    Dagen därpå ingen vind, så det bli att köra till haleakala. På lördag o söndag stanar vid på Marriott hotellet i Waillea. Tack vara mina hotel poäng sammlat under alla mina tjänste resor bo vi gratis –vilket annars kostar $450 om natten….- och betalar bara för (dyra) maten. Jag trodde det hela skulle vara som kanarieöarna, men istället är det super relaxed med underbar fina stränder, bad, fräsha stora nya rum, mycket trevligt personal, bra mat, etc. Värd $450 pn? Nej tycker inte jag, men kan man få smaka på det nästan gratis, så är det en kanon upplevelse.

    På måndag var det dags att flyga hem till san francisco igen…. Kanske nästan år till maui igen???

    Aloha,
    Arnie S-106
    pps: Treffade Niklas hans fru o barn i slutet på veckan vilka är super trevliga och jag undrar vad du tycker om min gamla slitna 5.3 icon Niklas???

  • davo

    Medlem
    23 april, 2009 vid 23:42

    Härlig post Arnie!
    Tack alla för sköna inlägg! =)

  • koa

    Medlem
    24 april, 2009 vid 04:05

    Maui har så många sköna ställen
    Lite pix, inget mediauppbåd men lite från familjekameran 😉

  • oaxen

    Medlem
    24 april, 2009 vid 04:55

    Jesper, du har PM och SMS!

  • mbkpeter

    Medlem
    24 april, 2009 vid 05:09
    Koa;542460 wrote:
    Maui har så många sköna ställen
    Lite pix från omtalade Kuau.
    Inget media uppbåd men lite från familjekameran 😉

    Vilken tajming på sista bilden. Ser riktigt nice ut Calle!

    Vad sägs om en kall öl innan onsdag?

    Peter

  • mats_o

    Medlem
    24 april, 2009 vid 07:16
    Koa;542460 wrote:
    Maui har så många sköna ställen

    Härligt Calle! Hälsa familjen!!

    arnout;542453 wrote:
    …. jag hamnar precis fram för stenerna och försöker svimma med strömmen på väg till Lanes…

    S-tan vilken tur att du inte lyckades svimma i strömmen, då hade vi inte fått läsa ditt sköna inlägg! Låter nice, har själv aldrig varit med på nåt photoshot, av självklara skäl, men har seglat hookipa med ett gäng helikoptrar över några ggr, hyfsad adrenalinkick när rotorbladen smattrar några meter över en!

    Ha det gott alla som fortfarande är på Maui!

    //Mats

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mauirapport -vilket satans flyt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.